I Ingmar Albinson skrev:
Jag har haft rörligt elpris i många år, under 2022 kostade min el 1,87 kr/kWh inklusive elskatt, energiavgift, elcertifikat , moms och elprisstöd. Till detta kom en fast avgift på 3134kr/år i fast avgift.
Varför exkluderar du den fasta kostnaden? Ska man räkna ut den totala kostnaden för el under ett år (vilket man brukar göra i bostadsannonser) så ska väl alla kostnader vara med?
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför exkluderar du den fasta kostnaden? Ska man räkna ut den totala kostnaden för el under ett år (vilket man brukar göra i bostadsannonser) så ska väl alla kostnader vara med?
Den fasta kostnaden kan du inte påverka med energisparåtgärder eller byte av elprisavtal, den påverkas heller inte av kalla/varma år. Förbrukningen kan skilja väldigt mycket beroende på familjens sammansättning och vanor.

Jag var mycket tydlig med att publicera den fasta respektive rörliga kostnaden på elen.

Jag anser att mäklare gör fel när de klumpar ihop kostnader som du refererar till.
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
I Ingmar Albinson skrev:
Jag anser att mäklare gör fel när de klumpar ihop kostnader som du refererar till.
Jo, men det är ju så verkligheten ser ut när man presenterar driftkostnaden och det var den siffran TS frågade om den var rimlig. Som sagt var är det inte orimligt med ca 3:- per kWh inklusive allt med så låg förbrukning i SE3 eller 4.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Har inte haft FVP... bara el.. bergvärme och jordvärme (ja, i olika his alltså) :) Och vi har haft betydligt högre förbrukning av el.. så jag skulle varit jätteglad över den där förbrukningen .

Såhär sa polarpumpen lite generellt om förbrukningen för bara FVP:

Blått diagram som visar årlig elanvändning för frånluftsvärmepumpar baserat på husstorlek.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H
useless useless skrev:
Jo, men det är ju så verkligheten ser ut när man presenterar driftkostnaden och det var den siffran TS frågade om den var rimlig. Som sagt var är det inte orimligt med ca 3:- per kWh inklusive allt med så låg förbrukning i SE3 eller 4.
Det är ungefär som att när man räknar på milkostnaden på en bil att bara ta med bränsle / elkostnad å inte service värdeminskning osv.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Varför exkluderar du den fasta kostnaden? Ska man räkna ut den totala kostnaden för el under ett år (vilket man brukar göra i bostadsannonser) så ska väl alla kostnader vara med?
Ingmar var tydlig med att redovisa fasta delen separat. Alla som vet sin egen förbrukning kan då mycket lärt addera "rörliga" kostnader med fast kostnad och komma fram till total kostnad att jämföra med. Bra inlägg från Ingmar.
 
  • Gilla
Ingmar Albinson
  • Laddar…
P Peter Petterson skrev:
Alla verkar vara superduktiga,
Vi bränner av 25-30000 kW/h per år och mer lär det bli i nya huset.

2 tonårsdöttrar och en mor som gillar duscha. Själv älskar jag att basta och gör det säkert 4-5 gånger i veckan.

Tvättmaskin,torktumlare och diskmaskin verkar gå i ett med 😂🍺
Underbart med lojala skattebetalare som du och din familj. Vi andra gläds👍
 
  • Gilla
  • Haha
guggen och 1 till
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Det är ungefär som att när man räknar på milkostnaden på en bil att bara ta med bränsle / elkostnad å inte service värdeminskning osv.
Det beror ju på vad man vill uppnå. Är det att jämföra olika bilar t ex så är ju total milkostnad bra, men visar inte vad det kostar om du kör mer/mindre med bilen, där är ju de rörliga kostnaderna som styr. Samma sak med elpriset.
 
När man ser kostnader från en mäklare så ska man vara noga med att se vilket år som priset gäller. Under 2022 hade vi extra höga elpriser och därför fick vi också ett elprisstöd som baserades på förbrukningen. Förbrukningen kan även variera mycket beroende på yttertemperaturen, det finns kalla år och varma år. Ska man vara noga så behövs en längre tids förbrukning för att få en rättvis uppskattning. Dessutom skiljer förbrukningen väldigt mycket om det bor tonårsbarn hemma som duschar flera gånger om dagen, vi är två pensionärer som har 22 grader i alla rum på totalt 135 m². Jag har dokumenterat förbrukning och snittpris från mina elräkningar under många år, som kuriosa till nördar så redovisar jag dom här, priserna är inklusive allt såsom elskatt, energiavgift, elcertifikat , moms och elprisstöd.

År___kWh_snittpris_ fast-kostnad
2019 - 8 550 1,35 kr 3 046 kr
2020 - 8 000 1,11 kr 3 073 kr
2021 - 9 598 1,55 kr 3 073 kr
2022 - 8 053 1,87 kr 3 134 kr
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
hej,
du kan både påverka förbrukningen och därmed kostnaden. dina och säljares förutsättningar kan aldrig bli samma. Köp huset om du i övrigt tycker att det är bra.. 10 000 kwh/år är inte mycket förbrukning per år om du frågar mig. Jag ligger på ca 15000kwh/år.. 2 barn under 10 och två vuxna med luft/luft och direktverkade el i en 165 kvm tegelvilla
 
  • Gilla
Bernt Ö97
  • Laddar…
S svedbo skrev:
hej,
du kan både påverka förbrukningen och därmed kostnaden. dina och säljares förutsättningar kan aldrig bli samma. Köp huset om du i övrigt tycker att det är bra.. 10 000 kwh/år är inte mycket förbrukning per år om du frågar mig. Jag ligger på ca 15000kwh/år.. 2 barn under 10 och två vuxna med luft/luft och direktverkade el i en 165 kvm tegelvilla
Kan bara hålla med, köp huset om ni tycker om det och allt verkar vara i sin ordning.

Man kan alltid byta ut saker som är gamla och drar mycket el för att få ner förbrukning ytligare.

Vi köpte vårt hus för 4 år sedan.

325kvd stort enplanshus med el uppvärmning samt 3 gamla luft luft pumpar.

Detta var inte hållbart i längden, förbrukning innan vi bytte ut luftpumparna = 30k

Efter bytet till 3 nya pumpar som klarar av att värma huset utan att el elementen är igång hamnade vi på 15k förbrukning.

Nu är tanken att vi ska tilläggsisolera för att få ner förbrukning ytterligare!


Ot: går att få ner förbrukning om man är beredd att investera lite.
 
  • Gilla
Bernt Ö97 och 1 till
  • Laddar…
Bara skummat igenom tråden.

Samtliga summor som nämns är vad elproducenter, t ex Forum vill ha per kWh.

Betänk att det tillkommer avgift till nätägaren. Lika mycket eller rent av dubbelt så mycket per överförd kWh.

Man ska inte slippa lindrigt undan!


Ni bara betalar elräkningen månadsvis, men känner inte igen namnet Ellevio t ex, som står på en annan?


Nä, säger bara det: Elda med ved!
 
  • Gilla
evertb
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Ink hushållsel?

Jag har 10MWh bara i hushållsel.
Har fått ner min hushållsel till 9700 nu (2 vuxna, inget vv i det) så det låter suuuper.😉
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Bara skummat igenom tråden.

2002 hade vi tillräckligt dyr el, med uppvärmning via direktel, för att bestämma oss att göra något åt saken.
Kommer jag ihåg var totala elkostanaden redan dp 36 000 kr om året.
Boyta ca 128 kvm + svag värme i garaget kalla årstiden.


- Installerade en två tons Tulikivi, som vi eldar än i dag med björkved.

Tog fyra år innan pengarna för täljstensugnen med grund och skorsten var typ insparad.

- I stort sett alla trådar jag läst som handlar om elkostnader, så pratar man av vad vi betalar producenten, typ Fortum per kWh. Fasta och rörliga avtal...

Sällan man nämner Överföringsavgiften till nätägaren, som inte är förhandlingsbar.
Kolla får Ni se vad Ni betalar per kWh.
Ett riktmärke är ca två gånger mer per kWh, än till Elproducenten!

Tycker man borde belysa detta mer.
Då det givetvis belastar driften i ett hushåll.
Ni har väl koll på hushållets kostnader förutom pengen till Elproducenten?

- Ja, ja.... Veden kostar. Men ger trevligt arbete att hålls med. Bättre än att kuta på gym under våren och del av sommaren.
 
H Hybro skrev:
Bara skummat igenom tråden.

2002 hade vi tillräckligt dyr el, med uppvärmning via direktel, för att bestämma oss att göra något åt saken.
Kommer jag ihåg var totala elkostanaden redan dp 36 000 kr om året.
Boyta ca 128 kvm + svag värme i garaget kalla årstiden.


- Installerade en två tons Tulikivi, som vi eldar än i dag med björkved.

Tog fyra år innan pengarna för täljstensugnen med grund och skorsten var typ insparad.

- I stort sett alla trådar jag läst som handlar om elkostnader, så pratar man av vad vi betalar producenten, typ Fortum per kWh. Fasta och rörliga avtal...

Sällan man nämner
H Hybro skrev:
Överföringsavgiften till nätägaren, som inte är förhandlingsbar.
Kolla får Ni se vad Ni betalar per kWh.
Ett riktmärke är ca två gånger mer per kWh, än till Elproducenten!

Tycker man borde belysa detta mer.
Då det givetvis belastar driften i ett hushåll.
Ni har väl koll på hushållets kostnader förutom pengen till Elproducenten?

- Ja, ja.... Veden kostar. Men ger trevligt arbete att hålls med. Bättre än att kuta på gym under våren och del av sommaren.
EO4 E.on tar 1.36 för nät och överföring. Skellefteå Kraft tar 1kr för elen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.