V Vector skrev:
Om det är en säkerhetsbrytare på vägg så tillhör ju den inte vp. För det var väl inte så att den kom med i förpackningen tillsammans med värmepumpen
Du menar att endast de delar som fanns i förpackningen ingår! Det finns inga sådana begränsningar i en försäkring. Det är ingen vanlig elkontakt utan en som är avsedd just för pumpen.
Om pumpen inte fungerar och jag får detta åtgärdat måste försäkringen som jag har betalt för ersätta detta. Inget annat försäkringsbolag har varit så nitisk.
 
S Sussmpuss skrev:
Du menar att endast de delar som fanns i förpackningen ingår! Det finns inga sådana begränsningar i en försäkring. Det är ingen vanlig elkontakt utan en som är avsedd just för pumpen.
Om pumpen inte fungerar och jag får detta åtgärdat måste försäkringen som jag har betalt för ersätta detta. Inget annat försäkringsbolag har varit så nitisk.
Men detta är en sakförsäkring.

Jag antar att du pratar om någon typ av arbetsbrytare som finns monterad på väggen som pumpen är kopplad till?
 
  • Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Det är en försäkring för själva VP med dess delar i och inte det den ansluts till. Så ta det med ro och betala, Artic kommer inte att betala något.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Det är en försäkring för själva VP med dess delar i och inte det den ansluts till. Så ta det med ro och betala, Artic kommer inte att betala något.
Intressant att ha en representant från försäkringsbolaget i chatten. Ingen vidare hjälp!
Får höra vad allmänna reklamationsnämnden har att säga.
 
S Sussmpuss skrev:
Får höra vad allmänna reklamationsnämnden har att säga.
Dom kommer nog att läsa villkoren och säga samma sak som jonaserik.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Sussmpuss skrev:
Intressant att ha en representant från försäkringsbolaget i chatten. Ingen vidare hjälp!
Får höra vad allmänna reklamationsnämnden har att säga.
Har aldrig varit i den branchen, men det gäller att läsa det finstilta med lup om man ska se vad som gäller. Och vad som framkommit i olika trådar/tidningsmedia/TV och annat så är det varan som är skyddad av en försäkring och inte en kringutrustning
 
S Sussmpuss skrev:
Intressant att ha en representant från försäkringsbolaget i chatten. Ingen vidare hjälp!
Får höra vad allmänna reklamationsnämnden har att säga.
Håll oss gärna uppdaterad så vi får veta
 
S Sussmpuss skrev:
Intressant att ha en representant från försäkringsbolaget i chatten. Ingen vidare hjälp!
Får höra vad allmänna reklamationsnämnden har att säga.
Du har dock fortfarande inte svarat på om det är en arbetsbrytare monterad utanför pumpen du avser?
 
Går att läsa i inlägg # 14 där det framkommer om en dosa på väggen. Och den tillhör inte VP, utan är en anslutningspunkt för elen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
S Sussmpuss skrev:
Du menar att endast de delar som fanns i förpackningen ingår! Det finns inga sådana begränsningar i en försäkring. Det är ingen vanlig elkontakt utan en som är avsedd just för pumpen.
Om pumpen inte fungerar och jag får detta åtgärdat måste försäkringen som jag har betalt för ersätta detta. Inget annat försäkringsbolag har varit så nitisk.
Försäkringarna ersätter ju enbart det som är försäkrat. Dvs en försäkring på en värmepump täcker ju inte arbestbrytaren som den är inkopplad i. Dvs det var inget fel på pumpen. Lika med tex en tvättmaskin, om.du kopplar in den i en anslutningsdosa anpassat för en tvättmaskin och den dosan sen går sönder, så täcker ju inte din tvättmaskinsförsäkring det.
 
  • Gilla
ptlf och 1 till
  • Laddar…
S Sussmpuss skrev:
Du menar att endast de delar som fanns i förpackningen ingår! Det finns inga sådana begränsningar i en försäkring. Det är ingen vanlig elkontakt utan en som är avsedd just för pumpen.
Om pumpen inte fungerar och jag får detta åtgärdat måste försäkringen som jag har betalt för ersätta detta. Inget annat försäkringsbolag har varit så nitisk.
Då Nibe installerade bergvärmepumpen för ca 20 år sedan installerade dom samtidigt en säkerhetsavbrytare kopplat till denne. Enligt Luftmiljöbutiken är det obligatoriskt att ha en sådan. Ibland kallas den arbetsbrytare.
Den är en nödvändig förutsättning för att pumpen skall kunna fungera.
 
  • Haha
perra i skogen
  • Laddar…
S Sussmpuss skrev:
Den är en nödvändig förutsättning för att pumpen skall kunna fungera
Inte riktigt, VP fungerar alltid oavsett var den kopplas mot, dosa/arbetsbrytare/ vägguttag , t,o,m om ledningarna skarvs med sockerbitar på annan matande ledning
 
  • Gilla
MagHam och 1 till
  • Laddar…
Enligt AB Rördoktorn måste de alltid en säkerhetsbrytare om inte elcentralen sitter i samma rum som bergvärmepumpen. Det är krav på detta. Och det ingår i installationskostnaden.
Så är det hos oss.
 
Det är inte samma sak. Man får inte en särskild avbrytare med i installationen av en tvättmaskin.
Men, det finns krav på detta då det gäller bergvärmepumpen om datacentralen sitter i ett annat rum. P. G. Av spänningsstörningar.
Och detta ingår då i installationen.
 
Det var inte det jag svarade på utan om det måste vara en brytare för att VP ska fungera, är lite konfunderad på det inlägget om det. Du har inte fått det lite om bakfoten, tänk rätt och skrivit fel. Alla kan göra fel och ändra sig. Sen att en del el ingår eller inte ingår, ställer jag åt sidan i den här tråden och är inte relevant nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.