K
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Skaffa en fälla, fånga den och släpp ut den i närmsta skog. Möss är gulliga :=)
Jag fick en bild i huvudet nu på en skräckslagen mus.

- Vilken gullig mus, ska vi skrämma skiten ur den och släppa ut den i den mörka skogen där alla rovdjuren bor. 😄
 
Vi hade en mus inne i somras. Den tog dock vägen in via altandörren. Fick valla den ut igen. Annars har jag sett möss smyga runt utomhus och tänker då att jag hoppas byggarna inte slarvat med musbandet i ytterpanelens nederkant. Är det schysst så tror jag inte att de klättrar på fasaden två våningar och tar vindsvägen..
 
Grannarna hade möss som kilade runt på vinden i sitt nybyggda hus. Vi tog en mus på vinden (tio meter upp från marknivå) som vi först upptäckte kilade runt på andra våningen. Men då har vi gammalt timmerhus så det är gott om plats att kila runt inne i väggarna.

Jag tror inte det går att få ett hus riktigt säkrat mot möss. Då ska man nog bygga själv och verkligen ha det i åtanke när man gör grunden.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
A
byggdes det inte 2022? dvs förra året
 
A
tom där du kan få in en blyertspenna
 
Det är svårt att säkra 100% mot möss.
Dom behöver bara 6-7 mm för att ta sig in. Är det tex en glipa mellan avloppet och utsågningen i golvet så räcker det..

Det bästa är att se till att inte ngt attraktivt finns framme: Ingen mat lättillgänglig osv.
Sen kan man gå rnt och försöka täppa till så mycket man kan förstås

https://www.mark.se/globalassets/b-...t minsta hål en råtta,in gnagare i en byggnad.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Cheesen
electroluxaren skrev:
byggdes det inte 2022? dvs förra året
Ja men det är ju nästan 2023 så om musen har vart där före huset så är den ju minst ett år gammal... Dom allra flesta mössen har en livslängd på mindre än ett år
 
  • Gilla
Xerxez81
  • Laddar…
Vi hade nyligen en mus som hälsade på i skåpet där slangen från köksfläkten passerar genom taket. Hålet är ca 1cm större än slangen så gott om plats för en lite skogsmus att ta sig in.
Den åt upp en påse med sesamfrön och sen har vi inte sett till den.
 
  • Gilla
linneac och 2 till
  • Laddar…
N
Mitt hus är äldre än ett sekelskifteshus och möss på vinden hör höstarna tlll (hörde nyss en kila i taket). Så länge det är vinden det handlar om stör det mig inte särskilt mycket.
I själva bostadsutrymmet hade jag problem med det en höst för många år sedan. Felet då var ett hål i golvet under skåpet under diskbänken. Det fylldes med betong och efter det har det inte förekommit några möss i rummen. OM det skulle dyka upp någon mus skulle de två katterna i hushållet ganska omgående "eliminera" det problemet.
 
Våra musfällor har päls och svans. Oerhört effektiva, man behöver varken ta reda på döda möss eller släppa dem i skogen.
Allvarligt, möss är rätt söta och i stort sett ofarliga, jag tror inte ens att de kan sprida smittor till människor. Det de kan göra är att gnaga sönder påsar med t ex sesamfrö (!) eller käka stearinljus och lämna små kottar och pölar. De senare är inte så kul, det luktar inget vidare.
Vi bor i ett gammalt hus med massor av hål och springor. De första åren hade vi massor med möss (50 st i fällor en höst!) men sedan vi skaffade täta behållare för gryn, ris, knäckebröd o s v och lät någon katt sova inomhus så har vi bara någon enstaka varje år.
Vi har också en ekonomibyggnad, delvis inredd som papegojbostad. Där hängde klasar av möss ur matskålarna varje morgon. Men sedan vi satte kattlucka i dörren och bäddade till katterna där så ser vi inte ens någon enstaka muslort. Mössen är för dumma för att fatta att katterna inte kan komma åt dem i fågelvoljärerna, så de är inte där inne heller.
Så en kombination av täta burkar och katt är ett oslagbart recept.
När mina pojkar kom i tonåren byggde jag ett annexhus till dem av Finja lättklinker isolerblock. De var så nällade att flytta in så att jag inte hann putsa väggarna först. Det var mössen också. Inomhus kom de inte, för tätt byggt för dem. Men ytterväggarna var väldigt klättringsvänliga. Den vintern var det rätt mycket ljud från innertaket, mössen hade det gott i isoleringen när det var kallt ute. Så jag beställde 90 grader bockad plåt ca 10+10 cm att sätta under takutsprånget. vilka jag satte på plats före putsning på våren. Har nu funkat utmärkt i tjugo år. Under gavelspetsarna av trä fyller de också funktion som dropp-plåt. Den varianten har jag tagit med till senare byggen och renoveringar.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
P
Nej det borde inte komma in någonstans..men som sagt de kommer in via oroligt små hål. Sen kan de komma in när en dörr eller fönster står öppet ett litet ta..

Men vad har ni för fasad? Träfasad? Där kan det om man inte har musskydd i botten få möss som klättrar i springor., och kan då komma upp på vinden..
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag hade börjat kolla så att din ytterpanel är mussäkrad. Antingen att den har musband eller musklossar om du har lockpanel. Kolla även hörnen. Där hade det slarvats på vårt nybyggda hus och var en motorväg för möss som kom in där och tog sig vidare. Tätade med musborste och sen dess inga möss inne. Lycka till
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
X
Drygt 5 mm räcker för att möss skall komma in. Gnaga kan de också så kan vara 0 mm från början.
Möss kan komma i gamla eller nya hus. Kan komma av att man har öppet men också genom väggen. Muslister är bra att ha monterat när ytterpanelen sätts på.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Sätt fällor i garaget eller uthus,Råttor och möss går först in på dessa platser på hösten.Har alldrig haft problem sen jag började med detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi fick möss inomhus, nybyggt hus -05. Det visade sig att vi hade en lite lucka i den nedersta spikläkten till fasaden. Känn runt hela huset efter glipor i läkten andra platser där möss kan komma in, t.ex runt inkommande el, eventuell ventilation etc. När du hittat ingången kan du täppa till med stålull för möss eller finmaskigt nät. Det tog lång tid för mig att hitta var de kom in men när jag väl hittade det, försvann mössen ganska snabbt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.