F
Många länsstyrelser har beslutat om ett generell dispens, troligen för att slippa den administrativa bördan av sådant som troligtvis skulle ha blivit godkänt. Som tidigare sagts så bara för att det är tomtplats så får man inte göra vad man vill. Här är ett bra exempel hämtat från Länsstyrelsen i Hallands län
Illustration av byggregler för strandnära byggnader med måttangivelser och textbeskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Anna_H Anna_H skrev:
Det är lite blandat äpplen och päron här, det är saker som inte har med varandra att göra. Dvs du behöver söka strandskyddsdispens även om du gör en tomtplatsbestämning elelr får fastställt vad som är din hemfridszon eller vad du nu gör.
Medveten om det. Jag är intresserad av möjligheten att merparten av fastigheten blir tomtplats vid strandskyddsdispens med tomtplatsbestämning för att underlätta i framtiden. Frågan är om någon vikt fästs vid att lantmäteriet en gång i tiden klassade hela fastigheten som tomt för bostadsändamål efter det att första strandskyddet kom till.
Anna_H Anna_H skrev:
Att en viss yta av din fastighet benämns som din tomt släcker inte automatiskt ut strandskyddet. Tvärtom är det ju snarare så att tomtplatsbestämningen avgör vilka delar av din fastighet som är tillgängliga för allmänheten enligt allemansrätten.
Medveten om det.
Anna_H Anna_H skrev:
Däremot finns det saker som gör att det är lättare att få dispens. Tex bör det ju inte vara något problem att få dispens för avlopp, det är ju bakom huset och hindrar inte allmänhetens tillgång till stranden även om det hade varit framför. Men du behöver ingen tomtplatsbestämning för att få göra detta.
Avloppet behöver grävas snett framför huset. Vid tomtplatsbestämning är det troligt att stranden skulle ingå.
Kommunerna brukar kräva tomtplatsbestämning vid alla strandskyddsdispenser vad jag har förstått (jag är känd för att ibland ha fel ;-) )
Anna_H Anna_H skrev:
Strandskyddsdispensen kommer du inte undan, men det betyder inte att du inte får anlägga ett avlopp, eller bygga en bastu i trädgården om den ligger längre från vattnet än vad huset gör.
Frågan är huruvida grävningen av avlopp (som skulle ske genom trädgården) är en förbjuden (och kräver dispens) åtgärd. Grävningen av huvudledningen (inom strandskydd) krävde det inte trots att den gick genom naturmark Min ledning förändrar inte allmänhetens tillgång (eftersom den går genom trädgården där allmänheten inte har tillgång) eller påverkar (nämnvärt, jag är biolog) flora/fauna inom strandskyddet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
TUT Lindblon TUT Lindblon skrev:
Ungefär så, fast strandskyddet gäller just nu, det är jag medveten om, det handlar mest om det går att bestämma att hela fastigheten är tomt vid strandskyddsdispens för div åtgärder, ev. att bygga en kåk bakom den gamla (från vattnet sett).

Tobias
Det här är ju lite en annan fråga än den du ställde från början. Rent allmänt kan man i ett strandskyddsdispensärende göra en tomtplatsbestämning och komma fram till att hela fastigheten ingår i hemfridszonen. Men sannolikheten att det skulle hända på en fastighet på 1 hektar av karaktären du beskriver får nog betraktas som väldigt låg. Och lantmäteriets ordval i förrättningen har ingen påverkan i ärendet.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
TUT Lindblon TUT Lindblon skrev:
Frågan är huruvida grävningen av avlopp (som skulle ske genom trädgården) är en förbjuden (och kräver dispens) åtgärd. Grävningen av huvudledningen (inom strandskydd) krävde det inte trots att den gick genom naturmark Min ledning förändrar inte allmänhetens tillgång (eftersom den går genom trädgården där allmänheten inte har tillgång) eller påverkar (nämnvärt, jag är biolog) flora/fauna inom strandskyddet.
Har kommunen sagt att grävandet för avlopp kräver strandskyddsdispens? Har jag fattat rätt att det är allmänt VA?
 
N Noell skrev:
Det här är ju lite en annan fråga än den du ställde från början. Rent allmänt kan man i ett strandskyddsdispensärende göra en tomtplatsbestämning och komma fram till att hela fastigheten ingår i hemfridszonen. Men sannolikheten att det skulle hända på en fastighet på 1 hektar av karaktären du beskriver får nog betraktas som väldigt låg. Och lantmäteriets ordval i förrättningen har ingen påverkan i ärendet.
Njae, det jag undrade var om förrättningen egentligen hade betydelse. Det kan ju vara av viss betydelse för om en marken ej har varit tillgänglig för allmänheten och kan jag visa det. Genom att området är/varit instängslat samt att utökningen (1960) var med syftet att få en privatare tomt.
 
N Noell skrev:
Har kommunen sagt att grävandet för avlopp kräver strandskyddsdispens? Har jag fattat rätt att det är allmänt VA?
Ja, Ja.

Fast en annan del av miljökontoret kräver att jag ansluter (vilket inte är konstigt). Jag vill ju dessutom ansluta.

Funderar på om de bara vill ha in ansökningspengarna (ca 15 000).
 
TUT Lindblon TUT Lindblon skrev:
Kommunerna brukar kräva tomtplatsbestämning vid alla strandskyddsdispenser vad jag har förstått (jag är känd för att ibland ha fel ;-) )

Frågan är huruvida grävningen av avlopp (som skulle ske genom trädgården) är en förbjuden (och kräver dispens) åtgärd. Grävningen av huvudledningen (inom strandskydd) krävde det inte trots att den gick genom naturmark Min ledning förändrar inte allmänhetens tillgång (eftersom den går genom trädgården där allmänheten inte har tillgång) eller påverkar (nämnvärt, jag är biolog) flora/fauna inom strandskyddet.
Avlopp kräver ju alltid tillstånd i sig. Om det dessutom krävs strandskyddsdispens varierar kanske en del, jag hittar ingen tydlig information om det. Men normalt sett är det ju nergrävt, så även om det krävs dispens bör det ju inte vara något problem att få dispens.

I vissa meningar du skriver får jag intrycket av att du tror att strandskyddsdispens är ett förbud. Det är det ju inte, det är ett tillstånd. Sedan vet jag inte om du menar anslutning till kommunalt avlopp eller om du menar anlägga eget avlopp.

Oavsett vilket är det ju inga konstigheter att ansöka om både tillstånd för avlopp eller anslutning och strandskyddsdispens på en gång, i samma dokument.
 
Avlopp kräver ju alltid tillstånd i sig. Om det dessutom krävs strandskyddsdispens varierar kanske en del, jag hittar ingen tydlig information om det. Men normalt sett är det ju nergrävt, så även om det krävs dispens bör det ju inte vara något problem att få dispens.
I vissa meningar du skriver får jag intrycket av att du tror att strandskyddsdispens är ett förbud. Det är det ju inte, det är ett tillstånd. Sedan vet jag inte om du menar anslutning till kommunalt avlopp eller om du menar anlägga eget avlopp.
Nej, det tror jag inte. Jag ber om ursäkt att du missuppfattade mig ;-) . Dispensen brukar dock inkludera en tomtplatsbestämning som oftast, när folk inte bråkar, brukar bli liten och allmänheten ges rätt att vistas på delar som tidigare uppfattats som privat/hemfridszon.
Anslutning är till kommunalt VA.
Oavsett vilket är det ju inga konstigheter att ansöka om både tillstånd för avlopp eller anslutning och strandskyddsdispens på en gång, i samma dokument.
jag har anslutning (betalar) men är inte inkopplad (än) på VA-nätet. Jag har gjort bygganmälan. Den stötte dock på patrull eftersom damen bedömde att jag först behöver strandskyddsdispens (hon kunde dock inte säga varför). Jag behöver anmäla inkoppling när jag är färdiggrävd.
Vill helst slippa söka dispens i detta läge.
 
Redigerat:
Då ser jag inga som helst problem, om kommunen anser att strandskyddsdispens krävs för att lägga avloppsrör under mark, så sök det bara.
 
kostar 15000, vill helst slippa.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ah, ja 15 000 är ju lite surt om det inte behövs. Men jag har väldigt svårt att se att det skulle behövas dispens för rör under marken, det är ju inget som på något sätt kan inkräkta på det som strandskyddet avser att skydda.

Egen avloppsanläggning är en annan sak, men men rör till kommunens avlopp borde inte kräva det tänker jag? Frågan är vem det är man ska fråga. Jag är lite för ny i miljö- och byggnadsnämnden i min kommun för att ha lärt mig de byråkratiska vägarna än.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TUT Lindblon TUT Lindblon skrev:
Ja, Ja.

Fast en annan del av miljökontoret kräver att jag ansluter (vilket inte är konstigt). Jag vill ju dessutom ansluta.

Funderar på om de bara vill ha in ansökningspengarna (ca 15 000).
Uttryckte mig nog lite slarvigt. Det är ju i sig inga konstigheter (eller ja inte ovanligt iaf) att grävande för allmänt va inom strandskydd kräver dispens. Men det borde ju vara en mer centralt hanterad fråga. Om du har fått en servis så borde ju den ha dispens och ledningarna dit tänker jag. Plus andra grannar i samma situation?

Oavsett vilket så lär det ju inte vara några problem att få dispens, inte minst om du förelagts att ansluta dig. Men hanteringen låter omständlig.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Begär ut strandskyddsdispensen från kommunens anläggande av VA-ledningarna. Det är offentlig handling som kommunen som sökande VA-huvudman och länsstyrelsen måste lämna ut om du begär det. Där kan du se vilken dispens som har getts och vad den omfattar. T ex om den omfattar ledningarna på din tomt eller inte.
 
  • Gilla
Räknenisse och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
TUT Lindblon TUT Lindblon skrev:
jag har anslutning (betalar) men är inte inkopplad (än) på VA-nätet. Jag har gjort bygganmälan. Den stötte dock på patrull eftersom damen bedömde att jag först behöver strandskyddsdispens (hon kunde dock inte säga varför). Jag behöver anmäla inkoppling när jag är färdiggrävd.
Vill helst slippa söka dispens i detta läge.
Det här låter konstigt. En bygganmälan sker till byggnadskontoret och gäller PBL. Den ska inte omfatta en prövning enligt miljöbalken, alltså strandskyddsdispens. Det är helt olika saker och en anmälan är inte en prövning som ett lov utan startbesked ska beviljas utan lovprövning. Den finns där för att kommunen ska få kännedom om åtgärden och det ger kommunen en möjlighet att stoppa direkt olämpliga åtgärder och utöva tillsyn. Kommunen borde meddela startbesked om de inte ser hinder enligt PBL. Att du sen eventuellt behöver strandskyddsdispens enligt miljöbalken är en annan fråga som hanteras separat.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Hur kommer platsen se ut när grävandet är klart och rör/ledningar är på plats? Kommer det bli några förändringar i marknivåer?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.