Hej!

Detta kanske faller något utanför forumets område eftersom det handlar om ett kontor, men jag chansar och frågar.

I en kontorsbyggnad har man delat av två våningar (där den övre fått nya hyresgäster) genom att sätta en dörr längt upp i en trapp som leder till övre våningen. Trappen har förut varit helt öppen och är konstruerad för detta. Det vill säga, det finns ingen avsats vid dörren, så om man öppnar dörren på väg neråt får man direkt kliva ner i trappen. Går man åt andra hållet, uppåt, får man stå ett steg ner medan man fipplar med väskor och acces-kort.

För mig tycks det som en halvfarlig lösning där det finns risk att man snubblar och faller. Men frågan jag vill ställa är om det är ok enligt gällande byggregler? Någon som vet?

Mvh

Anders
 
Arbetsmiljöverkets författningssamling (AFS 2020:1) säger följande:

45 § Mellan en dörr och en nedåtgående trappa, eller ett enstaka trappsteg, ska det finnas ett trapplan, som är tillräckligt stort med hänsyn till risken för fall.
Huruvida detta sedan är ett lagkrav eller en rekommendation vet jag inte.
 
  • Gilla
Marcus_L och 1 till
  • Laddar…
Tack! Har sett denna skrivning på annat ställe men heller inte riktigt lyckats räkna ut om det är krav eller ej.
 
I Arbetsmiljöverkets författningssamling (AFS) publiceras myndighetens föreskrifter och allmänna råd. Föreskrifter är bindande regler. Allmänna råd har en annan juridisk status än föreskrifter.
Det jag tidigare citerade är en föreskrift, så det verkar vara tvingande bestämmelser!
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Ja, jag sitter och läser på och du har nog rätt. Det verkar vara tvingande. Då går det att ta vidare. Tackar för ditt engagemang!
 
  • Gilla
Alexander HB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.