Idag fick vi en smärre chock. En lite jävla mus sprang fritt inomhus. Vi har ett hus från 2022. Det bör vara och känns väldigt tätt (ftx).

Hur sannolikt är det att musen tagit sig in i huset från inredningen?

Eller är det mer sannolikt att den sprungit in när vi tex öppnat dörren?

Jag trodde att man kunde räkna med möss inomhus om huset var från typ sekelskiftet och fullt med sopor.
 
  • Haha
Magnus.Geller och 1 till
  • Laddar…
Det är bara adeln som kräva sekelskiftesvåningar. Möss är inte kräsna, de bor även i nya hus om de lyckas smita in.

Vi hade möss inne, men vi bor i sekelskifte. Men tidigare ägare hade gjort ett hål upp på vinden när han byggde om. Jag kan inte se att mössen kan ta sig in nånstans, men när hålet fanns kunde de komma in och hitta mat som de drog upp nånstans där de bodde. När hålet stängdes så försvann också mössen (eller, jag fångade dem och släppte ut dem, dottern ville inte vi skulle ha fällor som dödade dem utan sådana man har för att fånga tama möss).

Jag tror en musfamilj kan leva hela sitt liv inhomus, oavsett ålder på hus, om de bara hittar mat nånstans. Dvs smiter den in när du har altandörren öppen så lever den där till den dör. Får den ungar därinne kan du ha en hel generation möss.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Ja visst kryper de inne i väggarna men i vårt fall menar vi verkligen inomhus.

De springer på själva golvet!

De enda synliga öppningar vi har till insidan är ventilation för eldstad och för FTX-ventilationen
 
  • Wow
Nalleman64
  • Laddar…
Äsch, när vintern kommer ska det låta lite från väggarna ;) Katten plockar de som kommer in.
Bor i ett hus från 1800talet så det är väl något hål här och där..
Men på ett nybyggt hus tycker jag det borde vara musfritt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
A
troligtvis har Ni tagit musens gamla boplats i besittning och nu försöker den hitta hem...
 
  • Gilla
  • Haha
Rooten48 och 3 till
  • Laddar…
Undrar om hus från 1800-talet är lättare för möss att smita in i. Vårt hus från 1909 har inga springor i väggarna, de är ju stående plank och reveterat, så inga springor nånstans. Ska de komma in så är det genom ventiler eller liknande. Är de väl inne så OM de kommer in i ett golv eller på vinden så har de fritt spelrum. Men det skulle jag tro de har än mer i moderna hus då gullfiber är perfekt att gräva gångar i.

Som jag förstår, de kan bo varsomhelst MEN de måste ha lätt att komma till mat och vatten. Så de måste antingen kunna komma ut, eller in till bostaden... De behöver nog inte både kunna vara i naturen och inne i bostaden. Endera räcker...
 
Jag vet att det är normalt att räkna med möss inne i VÄGGARNA. Men är det alltså normalt att möss kommer in till inomhusmiljön? Dvs där man själv är och äter, skiter och sover?

Känns väldigt märkligt.

Vem fan vill bo i hus då.
 
  • Gilla
  • Haha
Kaian86 och 1 till
  • Laddar…
Skaffa en fälla, fånga den och släpp ut den i närmsta skog. Möss är gulliga :=)
 
  • Gilla
  • Haha
linneac och 6 till
  • Laddar…
S
Det är normalt om inte huset är tätt.
Syna utomhus, springor och håligheter gör att de kommer in genom ytterskalet.
Sen finns det någonstans där en hålighet för dem att komma in inomhus.

Sätt upp ett par fällor på vind och ev. krypgrund.

Har ni dörren öppen mycket kan de smita in genom ytterdörr eller liknande.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vad har ni för fasad?
 
K
Det ända som händer om man släpper ut musen i närmaste skog är att man matar nåt rovdjur, typ uggla.
 
Cheesen
electroluxaren skrev:
troligtvis har Ni tagit musens gamla boplats i besittning och nu försöker den hitta hem...
Möss blir vanligtvis inte mer än något år så huset är äldre än musen...
 
Jag tycker det låter normalt att möss hittar in även i nybyggda hus? Kan behöva täta något ställe de kommer in på och beroende på det se om det finns något fel?
 
Möss kan ta sig genom håll på en centimeter, så det är ändå stor chans att de lyckas hitta ett eller gnagt sig till ett. Nu får filma och se var de tar vägen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vill mössen in så kommer de alltid in så fokusera på utemiljön för att minimera risken och sätt fällor inne.
Om ni inte redan har katt så bjud in kvarterets katter på kli på magen så de håller koll på er tomt
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.