Hej! Nyinflyttad i hus byggt -65. Såklart är det nåt som droppar så man blir nervös... Undrar om det är dags att byta expansionskärlet då det dels ser gammalt ut och för att det droppar frenetiskt ur spillröret. Kanske räcker det att byta nån ventil/membran? Hur kollar man det? Och hur byter man det isf? Tacksam för vägledning!
 
  • En gammal rostig varmvattenberedare med rör, sliten tapet och fuktskador i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Panel med termometer och tryckmätare, NIBE CITY, indikerar temperatur och vatten tryck i ett system.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett genomskinligt plaströr mynnar ovanför en vit behållare på ett guldfärgat kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där är ett öppet expansionskärl.
Har man fyllt upp vatten i systemet under sommaren när ingen värme har varit på på radiatorerna så kommer expansionskärlet att skvallra för varje grads ökning i hela radiatorkretsen, anledningen är att varmt vatten har större volym än kallt vatten.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det där är ett öppet expansionskärl.
Har man fyllt upp vatten i systemet under sommaren när ingen värme har varit på på radiatorerna så kommer expansionskärlet att skvallra för varje grads ökning i hela radiatorkretsen, anledningen är att varmt vatten har större volym än kallt vatten.
Värmen har varit på sedan någon månad nu och droppet har inte minskat, snarare ökat. Antar att systemet arbetar lite mer nu då den första snön kom. Jag har inte behövt öka på innetempen ännu, men då det blir ordentliga minusgrader måste jag dra på mer. Så då lär droppet fortsätta tills systemet stabiliserats på grader vs mängd vatten?
Demmpa Demmpa skrev:
Det där är ett öppet expansionskärl.
Har man fyllt upp vatten i systemet under sommaren när ingen värme har varit på på radiatorerna så kommer expansionskärlet att skvallra för varje grads ökning i hela radiatorkretsen, anledningen är att varmt vatten har större volym än kallt vatten.
 
Ja, ju kallare det blir ute ju högre blir framledningstemperaturen.

Det kan även vara så att påfyllningsventilen läcker igenom lite, eller att varmvattenberedaren har internt läckage till pannvattnet.
Har du möjlighet att stänga av inkommande kallvatten över tex natten eller kanske något dygn så går det att få reda på om något läcker.


Kan tillägga att expansionskärlet ser ut att vara i rostfritt, ser ut att vara utbytt någon gång, ser hur fin ut som helst.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ja, ju kallare det blir ute ju högre blir framledningstemperaturen.

Det kan även vara så att påfyllningsventilen läcker igenom lite, eller att varmvattenberedaren har internt läckage till pannvattnet.
Har du möjlighet att stänga av inkommande kallvatten över tex natten eller kanske något dygn så går det att få reda på om något läcker.


Kan tillägga att expansionskärlet ser ut att vara i rostfritt, ser ut att vara utbytt någon gång, ser hur fin ut som helst.
Tack för svar, då behöver jag inte bekymra mig mer på ett tag. Får prova stänga av inkommande vatten på nått sätt, men fattar inte riktigt hur man ser om det är internt läckage? Har kollat ritningar på system med öppet expansionskärl, så förstår i princip hur det fungerar, men nere i källaren har jag svårt att förstå vad som är vad 😅
 
Hej igen!
Nu till nästa fråga.. Nu har jag luftat de element som inte fått upp värmen samt kollat alla termostatventiler. Alla element är nu hyfsat varma. Hur länge tar det att få upp värmen i huset? Tycker att elementen bara är ljumma fortfarande tre dagar efter luftningen... Nu har det ju varit riktigt kallt ute så det är klart att det tar längre tid med uppvärmningen, men jag borde känna en större värmeökning på elementen ändå?

Sen upptäckte jag att när jag fyllde på vatten i systemet, att det rann från taket...?? Förstår att det var överskott av vatten i systemet som rann ut, men trodde det skulle rinna ut i skvallerröret i källaren och inte på taket. Innebär det nån överhängande risk med massa is på taket...(tegelpannor från -65..förhoppningsvis hela)
 
du har alltså ett öppet expansionssystem med ett kärl på vinden? Då är väl tanken att det ska rinna ut där när man "överfyllt"? Om man inte dragit ned ett extra rör i källaren? Du har mao både och?

(jag har kvar ett kärl på vinden, var urkopplat men rören var kvar - minns vi hade sådant när jag var barn men nuförtiden byter man väl till ett slutet system?
 
Om jag förstått rätt så är det ett öppet system med expansionskärlet på övervåningen med ett skvallerrör ner till källaren och ett rör uppåt ut på taket...Du ser röret från expansionskärlet på 1:a bilden. Tänker att det hade räckt med röret ner till källaren?
Trycket i pannan ligger på ca 0.7, det känns som lite lågt kanske?
 
Förmodligen stopp i skvallerröret.
 
Det droppade rätt så frenetiskt från skvallerröret då jag flyttade in, troligen på grund av att värmen slogs på då. Droppet har nu avtagit till kanske en droppe/minut, men det kan ju vara nåt som sitter i vägen ändå.
 
Skvallerröret ansluter en bit från toppen av kärlet. Om det är nästan stopp i svallerröret och du har fyllt på så att det kommer ut på taket så kommer det att droppa tills typ 5 liter har droppat ut så att nivån har sjunkit ner under skvallerrörets anslutning.
 
Ja det slutade droppa från taket ganska omedelbart efter att jag stänkt av kranen. Lade inte märke till hur det rann från källarröret under påfyllningen tyvärr.
Tack för svar!
 
Om du inte eldar med ved så är det läge att fundera på ett byte till ett slutet kärl. Då kan du ta bort kärlet på övervåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.