För en tid sedan (29 augusti 1960) utökades min (numera) sommarstugefastighet genom att en stamfastighet avstyckades något och den delen slogs ihop och bildade min nuvarande fastighet (som är lite större en vad en tomt normalt är).

Frågan gäller om hela fastigheten är att betrakta som tomt? (för diverse framtida strandskyddsärenden m.m.)
Jag är medveten om vad kommunen troligtvis skulle hävda, men vad gäller juridiskt?
Är förrättningen att betrakta som beslut att hela fastigheten är tomt?
Runt delar av fastigheten löper (sedan länge) ett staket av gunnebotyp, infart till fastigheten har en gammal grind med stenstolpar.

I förrättningshandlingarna (från 1960) framkommer (min fetning):

Den mark, som beröres av förrättningen, är belägen inom område för vilket länsstyrelsen dels den 7 december 1943 utfärdat utomplansbestämmelser, gällande hela Ramdala socken, och dels den 25 mars 1953 utfärdat byggnadsförbud enligt strandlagen. Förhandenvarande avstyckning avser icke nybildning av byggnadsfastighet utan utökning av en redan befintlig sommarbostadstomt, varför strandlagsförbudet icke kan lägga hinder i vägen för avstyckningens genomförande. Det avstyckade området omfattar i huvudsak ett kalt berg, vilket inköps för att köparen anser sig vilja ha större tomt och området på så sätt naturligt avgränsas mot stamfastigheten tillhörig åker.

samt en bit ner:

Området, som är avsett att begagnas för sommarbostadsändamål, är till omfång och beskaffenhet i övrigt samt med hänsyn till belägenheten sådant att det för sig bildar fastighet, som är varaktigt lämpad för sagda ändamål.
Hinder mot den föreslagna avstyckningen möter icke på grund av bestämmelserna i 19 kap. 13 § 2 mom. jorddelningslagen.
Stamfastigheten är efter avstyckningen att betrakta såsom jordbruksfastighet.


vänligen Tobias
 
Kort svar nej. Det faktum att Lantmäteriet år 1960 kallade din fastighet för tomt påverkar inte bedömningen om huruvida hela fastigheten är inom hemfridszon eller allemansrättsligt tillgänglig. Som jämförelse så finns det ju många enligt Lantmäteriet tomter som är obebyggda och därmed saknar hemfridszon.

Däremot kan det ju givetvis vara så att din fastighet ändå är helt inom hemfridszon, men det prövas mot annan lagstiftning.

Hur stor är lite större?
 
  • Gilla
H_e_l_e_n_a och 2 till
  • Laddar…
N Noell skrev:
Kort svar nej. Det faktum att Lantmäteriet år 1960 kallade din fastighet för tomt påverkar inte bedömningen om huruvida hela fastigheten är inom hemfridszon eller allemansrättsligt tillgänglig. Som jämförelse så finns det ju många enligt Lantmäteriet tomter som är obebyggda och därmed saknar hemfridszon.

Däremot kan det ju givetvis vara så att din fastighet ändå är helt inom hemfridszon, men det prövas mot annan lagstiftning.

Hur stor är lite större?
strax under 1 hektar ;-)
Frågan gäller egentligen tomtavgränsning vid ev. sökande av strandskyddsdispens. Tomten påminner i del om den som behandlats av MÖD i https://www.domstol.se/globalassets...jooverdomstolen/avgoranden/2017/m-6607-16.pdf.
 
1 ha kan aldrig klassas som tomt. 20-25 meters radie runt hust, dsv i bästa fall en fyrkant på runt 2000 kvadrat.
Frågan om strandskydd beror väl till största delen på hur nära stranden husen står och hur ianspråkstagen marken närmast vattnet anses vara? Inte hur stor fastigheten är totalt?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Aldrig skulle jag nog inte drista mig till att säga. Runt ett slott är det nog ganska lätt att komma upp i den ytan. Men normalt sett är inte hela ytan att betrakta som tomt om den är 1ha.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
1 ha kan aldrig klassas som tomt. 20-25 meters radie runt hust, dsv i bästa fall en fyrkant på runt 2000 kvadrat.
Frågan om strandskydd beror väl till största delen på hur nära stranden husen står och hur ianspråkstagen marken närmast vattnet anses vara? Inte hur stor fastigheten är totalt?
ca 30 meter till vattnet fri sikt, marken sluttar brant nedåt (klippor). Grinden, strax intill strandlinjen, ligger ca 70 meter från huset. Trädgården ligger mellan grind och hus. För att komma till stranden måste man gå genom trädgården eller passera nära huset (< 10 meter ). En gammal altan ligger ca 8 meter från vattnet. Det är ca 95 meter från husknut till fastighetsgränsen vid den del av fastigheten som ligger längst bort. Däremellan ligger utedasset.
 
Detta är en hur långt är ett snöre tråd.

TS: försök komma med en specifikt problem som du vill ha hjälp med.

Om det är objudna gäster/grannar du vill hålla borta kan du tillbringa resetn av ditt liv med att jaga bort dem och privatisera hela din "tomt" oavsett resultatet är det ofta bortkastad energi.

/ATW
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…

Bästa svaret

Jag tolkar nog frågan mer som att TS hoppas att strandskyddet skall vara avskaffat på hela fastigheten. Och undrar om det är så. Och att det därför skulle vara fritt fram att bygga mer inom det som normalt vore strandskyddsområde.

Såvitt jag förstår så är det lite av en djungel att tolka hur gamla "stadsplaner" och avstyckningsanteckiningar skall följa med via övergångsbestämmelser till dagens lagstiftning.

Men jag är relativt övertygad om att det är strandskydd inom hela fastigheten. Det går säkert att få dispens enl. "vanliga" regler för viss bebyggelse. Men det brukar vara stopp för att bygga mer närmare vattnet än bef. byggnader.
 
  • Gilla
nissebrun och 3 till
  • Laddar…
Allt utanför staket/grind är definitivt inte tomtmark.

Utan att veta hur det ser ut i detalj tänker jag också att allt bortom dasset är tveksamt.

Men det är ju som andra redan sagt verkligen inget solklart fall. Staketet och avstyckningen pekar åt ett håll, avstånden åt ett annat.
 
Detta är en hur långt är ett snöre tråd.

TS: försök komma med en specifikt problem som du vill ha hjälp med.

Om det är objudna gäster/grannar du vill hålla borta kan du tillbringa resetn av ditt liv med att jaga bort dem och privatisera hela din "tomt" oavsett resultatet är det ofta bortkastad energi.

/ATW
"Gäster" är det aldrig, kanske någon som går fel, de har jag inget problem med. Mitt intresse gäller: 1. Kommunen tycker jag ska ha strandskyddsdispens för att dra avlopp från anslutning till huset. 2. Ev. framtida bygge av åretruntbostad.
 
Allt utanför staket/grind är definitivt inte tomtmark.

Utan att veta hur det ser ut i detalj tänker jag också att allt bortom dasset är tveksamt.

Men det är ju som andra redan sagt verkligen inget solklart fall. Staketet och avstyckningen pekar åt ett håll, avstånden åt ett annat.
staket/grind ligger vid fastighetsgränsen ca 70 meter från hus.
 
Jag tolkar nog frågan mer som att TS hoppas att strandskyddet skall vara avskaffat på hela fastigheten. Och undrar om det är så. Och att det därför skulle vara fritt fram att bygga mer inom det som normalt vore strandskyddsområde.

Såvitt jag förstår så är det lite av en djungel att tolka hur gamla "stadsplaner" och avstyckningsanteckiningar skall följa med via övergångsbestämmelser till dagens lagstiftning.

Men jag är relativt övertygad om att det är strandskydd inom hela fastigheten. Det går säkert att få dispens enl. "vanliga" regler för viss bebyggelse. Men det brukar vara stopp för att bygga mer närmare vattnet än bef. byggnader.
Ungefär så, fast strandskyddet gäller just nu, det är jag medveten om, det handlar mest om det går att bestämma att hela fastigheten är tomt vid strandskyddsdispens för div åtgärder, ev. att bygga en kåk bakom den gamla (från vattnet sett).

Tobias
 
Precis, kanske får ni byggstopp närmare vattnet än idag eller inom ca 10-20m. från strandkanten.
 
Precis, kanske får ni byggstopp närmare vattnet än idag eller inom ca 10-20m. från strandkanten.
Just den biten är jag inte intresserad av, vill ju inte paja utsikten från stugan.
Skulle ju vara trevligt med en bastu nere i trädgården (som ligger nedaför huset mot grinden) men den delen borde definitivt ingå vid ev tomtplatsbestämmning. Brygga har jag redan.
 
Det är lite blandat äpplen och päron här, det är saker som inte har med varandra att göra. Dvs du behöver söka strandskyddsdispens även om du gör en tomtplatsbestämning elelr får fastställt vad som är din hemfridszon eller vad du nu gör.
Att en viss yta av din fastighet benämns som din tomt släcker inte automatiskt ut strandskyddet. Tvärtom är det ju snarare så att tomtplatsbestämningen avgör vilka delar av din fastighet som är tillgängliga för allmänheten enligt allemansrätten.

Däremot finns det saker som gör att det är lättare att få dispens. Tex bör det ju inte vara något problem att få dispens för avlopp, det är ju bakom huset och hindrar inte allmänhetens tillgång till stranden även om det hade varit framför. Men du behöver ingen tomtplatsbestämning för att få göra detta.

Strandskyddsdispensen kommer du inte undan, men det betyder inte att du inte får anlägga ett avlopp, eller bygga en bastu i trädgården om den ligger lnägre från vattnet än vad huset gör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.