C
V videopac skrev:
För ZX-80/81 fanns även en "fast mode" som slog av skärmen när programmet kördes, för att snabba på det hela lite.
Om jag minns rätt så var detta med slow/fast mode unikt för ZX81, en av de få skillnaderna mellan de båda modellerna. ZX80 hade bara "fast mode" så det var ett jäkla blinkande, bl.a. för varje knapptryckning.

Och apropå skärmminnet så var det ordnat så fiffigt att det var variabelt. Minns inte helt säkert, men det kan fungerat så att antalet tillgängliga rader på skärmen helt enkelt minskade när BASIC-programmet blev så stort att det började knapra på skärmminnet.

ZX81 var min första dator. Minns väl när jag köpte den. Har för mig att det bara fanns ett par återförsäljare, bl.a. Älvsjö kommun. Så jag fick ta pendeln till Älvsjö och stövla upp i kommunhuset och köpa den kontant på någons arbetsrum 😂

Känns väldigt främmande idag, men så kunde det gå till på 80-talet. Minns t.ex. även köp av programvara i en skum London-förort där affären gjordes upp genom brevlådan med utvecklarens typ 10-åriga lillebrorsa.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Minns t.ex. även köp av programvara i en skum London-förort där affären gjordes upp genom brevlådan med utvecklarens typ 10-åriga lillebrorsa.
Du råkar inte blanda ihop detta med inköp av någon annan slags produkt? 😉
 
  • Haha
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Minns /…/ Älvsjö kommun
Bra minne! Det är annars något vi andra glömt att det någonsin funnits!

Brännkyrka socken (och sedermera landskommun) må ha funnits, men för över 100 år sedan och långt före både pendeltåg och hemdatorer. Men Älvsjö, näe.

Så då undrar ju istället vän av ordning vem som krängde en dator till dig där när det begav sig.
 
S
S Sona2012 skrev:
Handelsbanken borde fungera. Jag har en bankbok från Sparbanken, 70- tal, dvs innan det blev Swedbank utan var lokala/;regionala sparbanker så jag misstänker de pengarna är förlorade... Var 1990 13 kr.
Det som fanns på den tiden migrerades över till fusionen mellan föreningsbanken och sparbankerna. Jobbade i det gamla bank datasystemet och det i sin tur migrerades över till nya sql-baserade bankdatasystemet nångång vid millennieskiftet. Du kan nog hitta dina stålar ska du se.
 
tensiden tensiden skrev:
Den som it-konsultade främst i slutet av 00-talet är välbekant med att ha ytterfacket på datorväskan fullt med diverse koddosor till olika kunder. Sjukt trevligt att kunna köra allt sådant i en enhet numera.
De finns kvar... Men inte i samma omfattning.
Värsta var de som hade dosorna i helpdesken så man var tvungen att ringa in och få någon att läsa upp koden, gärna i samband med att något behövde lösas akut och det problemet orsakade att helpdesken var nerringd...
 
C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Bra minne! Det är annars något vi andra glömt att det någonsin funnits!
Ha ha, eller hur?
Vid närmare efterforskning var det "Kommunsamköp" i Älvsjö.
Har faktiskt ingen aning om det var/är ett kommunalt eller privat bolag, men minns att lokalerna kändes väldigt kommunalt 😄 Det fanns ingen butik om man säger så.

Hittade en gammal annons också:
Svensk beställningsformulär för Beckman Innovation AB, produkter, priser och beställningsdetaljer framgår.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
C
C cpalm skrev:
Hittade en gammal annons också:
Den där annonsen väckte för övrigt en hel del nostalgiska minnen till liv.
- Beställningstalongen man fyller i med namn och adress och skickar in utan närmare förklaring till hur affären sedan fortskrider
- Telex-nummer
- Beställde man från Finland slapp man 17,7% svensk moms (antar att man på finländska sidan förväntades självdeklarera finsk moms)
- Köpkort, Master charge och bankcheck
- Josty kit (har väl nämnts tidigare i tråden)

Originalet kan beskådas här: https://www.abc80.net/sinclair_zx81_annons.jpg
 
  • Gilla
Lilak och 2 till
  • Laddar…
Ahhh... Toyota Tercel. Förmodligen en av de sämsta bilar som har byggts.
 
Vad var det för fel på Tercel då? Förutom rosten då som avlivade de flesta.......Har skruvat en del med dessa och för de mesta var det ju inget fel på dem så utan bara service och slitdelar.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Komforten, prestandan, Den helstela mellantransmissionen som gjorde att det inte gick att svänga med fyrhulsdriften i,...
 
Hade ett par av den senare ZX81-spektrum med dubbla microdrive och thermoskrivare. Minns särskilt att basic-kommandona var förprogrammerade på de mjuka gummitangenterna.

Två ZX Microdrive-enheter bredvid en ZX Spectrum-dator, vintage datorteknik, reklamtext ovanpå.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men på tal om exklusiva klubbar, någon mer än jag som hade en Oric-1? Tror inte den var så vanlig.

Retro Oric-1 dator, inbyggt tangentbord, tidig hemdator, grå, blå detaljer, vintage teknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Började tänka på C64 och denna joystick, lite speciell var den, nåt liknande såg man inte till PC, men kommer ihåg den var bekväm.

Retro joystick, röd spak, svart röd bas, knapp, sladd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hade, nej. Har nu? Ja 😁
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Härligt, då är vi två Oric-1:are här nu. Vill minnas att de drogs med grava överhettningsproblem och att vi körde några timmar och sen fick den åka ner i frysen ett tag innan den hängde sig.... 😂
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.