Våra påslag varierade beroende på inköpspris, kunde jag göra ett inköp till ett pris långt under det normala så debiterade jag inte mindre för det, utan debiterade det normala priset för varan vilket var baserat på vårt rabattbrev.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Med påslag menar jag över de priser som man normalt betalar. Dvs, listpriser om det är elbutik och efter rabatt på Ahlsell.
 
D Daniel 109 skrev:
Med påslag menar jag över de priser som man normalt betalar. Dvs, listpriser om det är elbutik och efter rabatt på Ahlsell.
All vår prissättning grundades på dom rabattbrev som grossisterna gett oss och aldrig på GNP priser, vilket jag tror är det vanligaste sättet.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Med påslag menar jag över de priser som man normalt betalar. Dvs, listpriser om det är elbutik och efter rabatt på Ahlsell.
Påslag är väl ändå rent definitionsmässigt skillnaden mellan vad man betalat för en vara och vad man sedan säljer den för. Termer som "listpriser", "normala priser", "GNP priser", "bruttopriser" eller ahlsellpriser är väl helt irrelevanta, utan påslaget är skillnaden i kronor mellan faktiskt betalt inköpspris och utpris, vilket naturligtvis kan omräknas till procent om man vill.
 
  • Gilla
EdwinG84 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Påslag är väl ändå rent definitionsmässigt skillnaden mellan vad man betalat för en vara och vad man sedan säljer den för.
Naturligtvis är det så
Alfredo Alfredo skrev:
Termer som "listpriser", "normala priser", "GNP priser", "bruttopriser" eller ahlsellpriser är väl helt irrelevanta,
Dessa "priser" som i princip ingen betalar är inte priser. Det är ren marknadsföring. Avsikten är att få kunden (elfirman, men oxo slutkunden) att tro att de har en rabatt. När någon regelmässigt kan köpa in med 30-80% rabatt på dessa list-"priser" förstår man att verksamheten varken är seriös eller etisk. Det må vara att alla stora grossister gör såhär, både inom el och vvs. Men det blir inte ett dugg bättre för att många gör fel. Tvärtom.

Det är precis samma baktanke som när oseriösa IT & hemelektronik butiker mfl höjer priserna inför rea, Black Friday och liknande. För att kunna "sänka" tillbaka. Fast systematiskt, året om.
Det är ett sjukt system.

För att få perspektiv: Antag rent hypotetiskt att ICA, COOP, Hemköp, City-gross, Willys, 7-eleven mfl skulle göra likadant. Om man skulle köpa ett antal paket Gevalia bryggmalet mellanrost kaffe och kollade upp priset skulle man få reda på att listpriset låg på kanske 240kr/paket, och att det var mycket liten prisskillnad mellan dessa företag.

Samt att man måste vara registrerad som kund för att få köpa. Och att kunder får ett eget "individuellt" rabattprisavtal. Med olika rabattnivåer beroende på hur "bra kund" man är. Alla kunder ges sedan rabatt minst 25% men ofta 50% för de är "värdefulla" kunder.
  • listpris 240kr/paket
  • med 25% rabatt betalar man bara 180kr,
  • med 50% rabatt 120kr,
Ett fåtal storkunder får 80% och betalar dagens marknadspris 48kr.
Det är ett riktigt sjukt system.🤮
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Detta har dock debatterats i ett otal trådar redan. Alla vet nog hur det fungerar. Vi kan bara konstatera att tex Ahlsells prisverktyg inte är avsett som nån prislista till slutkund men tyvärr är det många som använder den till det.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
MrJay MrJay skrev:
Stockholmspriser, bara att gilla läget
Mmm, när m2-priserna rakar i höjden så får alla totalt hjärnsläpp.
Om badrummet är 6 m2 och värt 100 000 per m2 så är ju 10 000 "ingenting"...

Att skruva i 10 st ledlampor och byta ett par brytare klarar jag själv på en timme. Men bara för att man inte klarar det själv ska man inte bli ripped off.

Att t ex behöva köra två gånger låter som ett otroligt dåligt svepskäl att debitera timmar. Eller rent ansvarslöst beteende. Var elektrikerna vuxna?

De flesta jag känner med 3-5 års akademisk utbildning som gör affärer måste göra projektbeskrivning med leverabler, process, tidplan och fast pris - och dessutom vara beredda att förhandla. De som är riktigt duktiga kan i bästa fall tjäna lika mycket som en elektriker.

Hoppas att den rådande byggkrisen bidrar till att vi bostadsägare börjar kräva lite mer av våra hantverkare för att de ska få jobbet. Deppigt om vi ska fortsätta resignera för "Stockholmspriser".
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Att elektriker tjänar ohemult är rent skitsnack, fullbetalda elektrikers lön ligger i häradet 28 00:- till 38 00:-.
Hur kan folk tro att företagen baserar sina löner på den timdebitering dom gör?? Debiteringen ska betala så mycket mer än lönerna.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
G Georg Sievert skrev:
De flesta jag känner med 3-5 års akademisk utbildning som gör affärer måste göra projektbeskrivning med leverabler, process, tidplan och fast pris - och dessutom vara beredda att förhandla. De som är riktigt duktiga kan i bästa fall tjäna lika mycket som en elektriker.
Projektbeskrivning etc beror helt på vad som skall göras. Är det ett jobb på en vecka eller på 1 år?
Jag tillhör gruppen med akademiskt utbildning och tjänar mer än en elektriker. Antingen har dina vänner uselt betalt eller så överskattar du vad en elektriker tjänar.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
R
O O skrev:
Dessa "priser" som i princip ingen betalar är inte priser. Det är ren marknadsföring. Avsikten är att få kunden (elfirman, men oxo slutkunden) att tro att de har en rabatt. När någon regelmässigt kan köpa in med 30-80% rabatt på dessa list-"priser" förstår man att verksamheten varken är seriös eller etisk. Det må vara att alla stora grossister gör såhär, både inom el och vvs. Men det blir inte ett dugg bättre för att många gör fel. Tvärtom.
Har du funderat på varför dessa stora grossister gör på detta vis?
För jag är övertygad om att tex. Elfirmor inte är så dumma…
 
Det är som jag skrev ovan inte hela sanningen. Om man ser till Ahlsells som har väldigt många olika kunder så måste man ju ha ett prisverktyg som sen används ihop med avtal och rabatter. Problemet är bara att många använder prisverktyget som en prislista mot kund och det blir bara tokigt eftersom ingen i verkligheten har 0% rabatt.
Det är bättre alla lägger på avans på sitt nettopris istället. Då skulle det bli ärligare. Men då tjänar man ju såklart inte lika mycket på de som aldrig ifrågasätter......
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
Klart det är bedrägeri om man fakturerar 1300 för en pryl som kostar 300 över disk på flertalet ställen i samma byhåla.

Man ska inte behöva bli lurad bara för man inte frågar vad exakt varje liten pryl dom kommer använda kommer att kosta.. Ungefär som man ska kunna sätta sig i en taxi utan att betala 1000 tals kronor mer än vad det borde kosta.
 
  • Gilla
Mach77777
  • Laddar…
Tänk om alla andra företag, kommuner och landsting mm kunde göra så också? Jag vet en hel del människor som borde fått sparken för längesedan :)
 
Blir inte mer rot egentligen skattefusk enligt din modell?
 
Rättvisast och tydligast skulle det ju bli om någon oberoende myndighet satte priserna på allt och det i alla led
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.