Hej på er!

Jag har en frånluftsfläkt på taket som styrs via tyristor idag, den skulle jag vilja byta ut mot en 5 stegs trafo. Jag har en sådan liggande och skulle klara av att skifta själv.

Det jag dock funderar på är om det behöver monteras någon extra säkring eller ett motorskydd någonstans? Om så är fallet blir det ett elektriker jobb. Vet att fläkten på taket har ett inbyggt motorskydd och att det sitter en säkring i trafon, men lurar på om det krävs något mer.

Fläkten jag har är en TKC 400 A1
https://fsp.ostberg.com/products/4333/tkc-400-a1/?region=&lang=se&country_code=se
Trafon är en STR-1-10L10
https://ventilation.se/sv/products/transformator-vrte-c#product-information

Såhär ser det ut idag, 230v från dosa till tyristorn och sedan upp till fläkten.
Värmeelementets ände, termostat, rör, inbyggd installation, batteri på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nej det behövs inget extra skydd. Gruppledningen är redan skyddad av en säkring i el-centralen.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Nej det behövs inget extra skydd. Gruppledningen är redan skyddad av en säkring i el-centralen.
Tänkte väl det men kunde inte hitta något om det. Blev lite vilsen av manualen också, verkar som att det stod mest om styrskåp för större anläggningar i den.
Då är det bara att ta ner tyristorn och koppla in trafon istället. Tack för svar.
 
Av nyfikenhet, varför vill du byta?
 
Enda anledningen är att minska motorljudet från fläkten som uppstår med tyristor vid lägre hastigheter. Annars hade jag haft kvar den.
 
  • Gilla
stugan_i_skogen
  • Laddar…
A AnonymaRille skrev:
Hej på er!

Jag har en frånluftsfläkt på taket som styrs via tyristor idag, den skulle jag vilja byta ut mot en 5 stegs trafo. Jag har en sådan liggande och skulle klara av att skifta själv.

Det jag dock funderar på är om det behöver monteras någon extra säkring eller ett motorskydd någonstans? Om så är fallet blir det ett elektriker jobb. Vet att fläkten på taket har ett inbyggt motorskydd och att det sitter en säkring i trafon, men lurar på om det krävs något mer.

Fläkten jag har är en TKC 400 A1
[länk]
Trafon är en STR-1-10L10
[länk]

Såhär ser det ut idag, 230v från dosa till tyristorn och sedan upp till fläkten.
[bild]
Det ser ut som du har ett Alliance system. Eller har haft i alla fall. Att behålla ett Alliance system är bra. Annars kan man få fukt problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.