T
M Matslax skrev:
FJÄRRVÄRME är väldkgt hatat på detta forumet. Man får många svar. En del bra men många genomsyras av en fixering att hata fjärrvärme.
Med stigande elpriser är det svårt att få hem bergsvärmeinstallation.
Jag har inget emot fjärrvärme, men man kan ju analysera situationen! När har du nollpris eller nära nollpris på fjärrvärme? Svar: Aldrig. Men elen är stundtals (näst intill) gratis och tidsintervallen då elpriset är otroligt billigt kommer att öka mycket i framtiden pga. vindkraften (notera att jag inte säger "tack vare" utan det är verkligen en styggelse - men politik är politik). Fjärrvärme är som en gammal relik: långsam, trög, ständigt dyr och ständigt ökande kostnader. Du är dessutom utlämnad till en lokal aktör med vad allt det innebär med t.ex. lokalt politiska åsikter med det kommunala fjärrvärmeverket och vilket bränsle det ska använda - för att nämna ett exempel.

Bästa sättet att spara in på energikostnaden är att utnyttja det tidvis låga elpriset.

EDIT: "stigande elpriser" är väldigt felaktigt - elen är och kommer att vara ställvis (nästan) gratis i framtiden!
 
Redigerat:
När det gäller elen så behöver man ha i åtanke att dagens elabonnemang som är baserade på vald huvudsäkringsens storlek kommer att utgå senast 1 januari 2027.
För senast då ska abonnemang basserade på uttagen effekt (effekttaxa) vara införd.
 
Vart i landet gäller detta? Jag har några tips vad som verkligen kan fungera bra.

1. Låt värmepumparna endast jobba mot värmesystemet. Då jobbar som som effektivast och livslängden är bättre. När effektbehovet är som högst stöttar fjärrvärmen

2. VV ska endast värmas av fjärrvärmen.

3. Ta reda på när fjärrvärmen är billig, dvs sommar-taxan. Låt värmepumparna vila denna period.

4. Ta reda på värmepumparnas dimensionerade effekt och beräkna hur mycket effekt som behövs från fjärrvärmen när det är som kallast. Att sänka effektuttaget hos fjärrvärmeleverantören kan man minska kostnaderna (liknande att man sänker husets huvudsäkringar). Det är viktigt att man har utrustning/övervakning att effektuttag osv.
 
B
T Turbo_Tail skrev:
Jag har inget emot fjärrvärme, men man kan ju analysera situationen! När har du nollpris eller nära nollpris på fjärrvärme? Svar: Aldrig. Men elen är stundtals (näst intill) gratis och tidsintervallen då elpriset är otroligt billigt kommer att öka mycket i framtiden pga. vindkraften (notera att jag inte säger "tack vare" utan det är verkligen en styggelse - men politik är politik). Fjärrvärme är som en gammal relik: långsam, trög, ständigt dyr och ständigt ökande kostnader. Du är dessutom utlämnad till en lokal aktör med vad allt det innebär med t.ex. lokalt politiska åsikter med det kommunala fjärrvärmeverket och vilket bränsle det ska använda - för att nämna ett exempel.

Bästa sättet att spara in på energikostnaden är att utnyttja det tidvis låga elpriset.

EDIT: "stigande elpriser" är väldigt felaktigt - elen är och kommer att vara ställvis (nästan) gratis i framtiden!
Nät har du nollpris på elen då? Svar: nästan aldrig. 42öre per kWh i elskatt. Plus moms. Och nätavgifter som snart lär hamna på en krona per kWh med dagens elnätutbyggnadsplaner. Nära noll för elen blir det aldrig. Och när det inte blåser på vintern så är ju priset på elbörsen verkligen inte noll.

Däremot finns det ju bättre och sämre fjärrvärnät. En hel del nät har gjort felsatsningar eller ägare som drivit upp prisbilden väldigt mycket, men det är dumt att dra generella slutsatser om fjärrvärme utan att titta på vilket bolag det är som tillhandahåller värmen.

För övrigt skulle jag vilja se lite mer värmemätningar på verkliga värmepumpar. Cop visas alltid utifrån labtester. Men precis som man aldrig kommer ner till bränsleförbrukningen som bilar säljs med, så kommer man ju i praktiken aldrig heller riktigt i mål med en värmepump. Men verklig cop för värmepumpen mäts ytterst sällan.
 
B BSOD skrev:
För övrigt skulle jag vilja se lite mer värmemätningar på verkliga värmepumpar. Cop visas alltid utifrån labtester. Men precis som man aldrig kommer ner till bränsleförbrukningen som bilar säljs med, så kommer man ju i praktiken aldrig heller riktigt i mål med en värmepump. Men verklig cop för värmepumpen mäts ytterst sällan.
COP på 4 brukar vara en väldigt bra anläggning. Men i allmänhet mellan 3-4. Men det beror ju på vilken del av säsongen och vad framledningen är. Det är med elmätare/värmemängdsmätare osv.
 
T
B BSOD skrev:
Nät har du nollpris på elen då? Svar: nästan aldrig. 42öre per kWh i elskatt. Plus moms. Och nätavgifter som snart lär hamna på en krona per kWh med dagens elnätutbyggnadsplaner. Nära noll för elen blir det aldrig. Och när det inte blåser på vintern så är ju priset på elbörsen verkligen inte noll.

Däremot finns det ju bättre och sämre fjärrvärnät. En hel del nät har gjort felsatsningar eller ägare som drivit upp prisbilden väldigt mycket, men det är dumt att dra generella slutsatser om fjärrvärme utan att titta på vilket bolag det är som tillhandahåller värmen.

För övrigt skulle jag vilja se lite mer värmemätningar på verkliga värmepumpar. Cop visas alltid utifrån labtester. Men precis som man aldrig kommer ner till bränsleförbrukningen som bilar säljs med, så kommer man ju i praktiken aldrig heller riktigt i mål med en värmepump. Men verklig cop för värmepumpen mäts ytterst sällan.
Nåja, när jag säger nära noll pris så är det i min värld alltid minst drygt 7c (alltså c som i en hundradel av €) per kWh då man beaktar elskatt och överföring. Oberoende det så kan aldrig ett fjärrvärmeverk konkurrera med ett energipris som verkligen(!!) ibland och snart ofta är nära 0. De sitter oftast på en gammal kostnadskostym som bara blir tyngre och tyngre. Varför sätta alla sina ägg i en sådan korg, då du kan vara med på den fria marknaden? Finns absolut ingen anledning!

Till min förvåning så är det faktiskt så att det blåser statistiskt sett mera under vinterhalvåret än under sommarhalvåret - där har jag faktiskt ändrat åsikt. Det som jag däremot har väldigt svårt att acceptera är hur vindkraften förstört energimarknaden. Nu talar jag för Finlands del, men problemet finns definitivt även i Sverige: Vem skall investara i primärproduktion då man inte kan kalkylera hur elpriset blir de närmsta 10-20-30-40 åren. Nåja, det här var en sidokommentar som vi inte skall förstöra tråden med.
 
B
T Turbo_Tail skrev:
Nåja, när jag säger nära noll pris så är det i min värld alltid minst drygt 7c (alltså c som i en hundradel av €) per kWh då man beaktar elskatt och överföring. Oberoende det så kan aldrig ett fjärrvärmeverk konkurrera med ett energipris som verkligen(!!) ibland och snart ofta är nära 0. De sitter oftast på en gammal kostnadskostym som bara blir tyngre och tyngre. Varför sätta alla siägg i en sådan korg, då du kan vara med på den fria marknaden? Finns absolut ingen anledning!

Till min förvåning så är det faktiskt så att det blåser statistiskt sett mera under vinterhalvåret än under sommarhalvåret - där har jag faktiskt ändrat åsikt. Det som jag däremot har väldigt svårt att acceptera är hur vindkraften förstört energimarknaden. Nu talar jag för Finlands del, men problemet finns definitivt även i Sverige: Vem skall investara i primärproduktion då man inte kan kalkylera hur elpriset blir de närmsta 10-20-30-40 åren. Nåja, det här var en sidokommentar som vi inte skall förstöra tråden med.
Jaha, så nära noll var alltså runt 80öre/kWh... verkligen(!!).

Ja den fria marknaden med 140 elhandlare som säljer till samma pris +- ett halvt öre känns ju tryggt! Då har man ju valfriheten att välja vem ska man ska köpa elen av till putinpris när gasen tryter o vinden inte blåser.
 
T
B BSOD skrev:
Jaha, så nära noll var alltså runt 80öre/kWh... verkligen(!!).

Ja den fria marknaden med 140 elhandlare som säljer till samma pris +- ett halvt öre känns ju tryggt! Då har man ju valfriheten att välja vem ska man ska köpa elen av till putinpris när gasen tryter o vinden inte blåser.
Och fjärrvärmepriset var under samma tid?

Nu tycker jag faktiskt du förstör tråden - som det alltid tydligen går på det här forumet. Elmarknaden är som den är - gilla läget eller gå offgridd, liksom vad tror du dina alternativ är? Fjärrvärme är alltid det dyraste och sämsta alternativet om man vill ha ett förmånligt energipris. Varför har det inte dykit upp en massa kraftverk som producerar energi energieffektivt på alternativa sätt om nu fjärrvärme är så in i h*lvetes bra?
 
R Real-House skrev:
Vart i landet gäller detta? Jag har några tips vad som verkligen kan fungera bra.

1. Låt värmepumparna endast jobba mot värmesystemet. Då jobbar som som effektivast och livslängden är bättre. När effektbehovet är som högst stöttar fjärrvärmen

2. VV ska endast värmas av fjärrvärmen.

3. Ta reda på när fjärrvärmen är billig, dvs sommar-taxan. Låt värmepumparna vila denna period.

4. Ta reda på värmepumparnas dimensionerade effekt och beräkna hur mycket effekt som behövs från fjärrvärmen när det är som kallast. Att sänka effektuttaget hos fjärrvärmeleverantören kan man minska kostnaderna (liknande att man sänker husets huvudsäkringar). Det är viktigt att man har utrustning/övervakning att effektuttag osv.
Problemet med att kombinera fjärrvärme och värmepump är att värmepumpen mår bra av ett litet dT mellan fram retur, 5-10 grader är bra och ger hög effekt av radiatorerna vid låg framledningstemperatur.
Fjärrvärmen vill man ha så högt dT som möjligt, eftersom man, beroende på taxa, betalar för det varma vattnet man köper men får 0 kr för värmen man skickar tillbaka, delvis till och med straffavgift om returtemperaturen är för hög. Så optimalt injusterad fjärrvärmeväxlare har kanske dT på 60 grader, 80 grader fram, 20 retur.

I regel är VP-driften också som billigast när fjärrvärmen är som billigast.

När jag undersökte nytt system räknade jag också på fjärrvärme. Kapitalkostnaderna var lägst (dock höga för vår del eftersom vi skulle varit tvungna att nyansluta oss, medan energikostnaderna var "sådär". Man behöver undersöka vad fjärrvärmen från den leverantören man vill ansluta sig till, görs av. Norrenergi har flis och värmepumpar, så fjärrvärmekostnaden följer el- och bränslekostnaden, bara att den är lite trögare.
Värmepumpar har en förvånansvärt liten stordriftsfördel, så även stora anläggningar kan byggas av t.ex. 10 st 80 kW pumpar, men i stället brukar man välja ett större antal undercentraler och slippa kulvertar mm.

I större system spelar det med pumpens belastning inte heller så stor roll, som i TS fall skulle jag ändå anta att det är minst 2 pumpar, dvs 4 kompressorer, dvs värmepumpen styrs i 4 effektsteg (om man inte köper em Thermia Mega, jag tror de är fortfarande de enda med inverter på fastighetssidan - och hetgasväxlare, dvs de gör varmvatten medan de producerar värme till radiatorkretsen och därmed kan de producera varmvatten med mycket högt cop.

Styrning av taxa via timpris på elen tror jag inte på, det är något man kan roa sig med som privatperson eller om man har en verksamhet som kan öka och minska, men med 20 lägenheter kommer lasttopparna, både för el och varmvatten att ligga 6-7 på morgonen och 17-22 på kvällen, dvs när efterfrågan är som högst. Att köpa extra slingtankar på åtskilliga kubikmeter att värma på natten kräver samtidigt att värmepumpen dimensioneras betydligt större för att kunna "jobba ikapp" vilket är dyrt, så jag är ytterst tveksam att det går att räkna hem.
 
Redigerat:
N nb. skrev:
Fjärrvärmen vill man ha så högt dT som möjligt, eftersom man, beroende på taxa, betalar för det varma vattnet man köper men får 0 kr för värmen man skickar tillbaka, delvis till och med straffavgift om returtemperaturen är för hög. Så optimalt injusterad fjärrvärmeväxlare har kanske dT på 60 grader, 80 grader fram, 20 retur.
Om vi lämnar straffavgift därhän för tillfället.

Med fjärrvärme så betalar man bara för den energi man förbrukar, alltså difftemperaturen (framledning minus retur) multiplicerat med flödet.

Så det kvittar om detlaT är högt eller lågt.
För är deltaT högt så är flödet lågt, men är deltaT lågt så är flödet högt.

Det går att hålla ganska högt deltaT (45+⁰) på fjärrvärmen fastän man har lågt deltaT (8-10⁰) på radiatorerna.
Vi har just nu 46⁰ i deltaT och en returtemperatur på ca 30⁰. (Villa)
 
  • Gilla
Preppie och 1 till
  • Laddar…
B
T Turbo_Tail skrev:
Och fjärrvärmepriset var under samma tid?

Nu tycker jag faktiskt du förstör tråden - som det alltid tydligen går på det här forumet. Elmarknaden är som den är - gilla läget eller gå offgridd, liksom vad tror du dina alternativ är? Fjärrvärme är alltid det dyraste och sämsta alternativet om man vill ha ett förmånligt energipris. Varför har det inte dykit upp en massa kraftverk som producerar energi energieffektivt på alternativa sätt om nu fjärrvärme är så in i h*lvetes bra?
Under samma tid? Självklart kommer det finnas massa timmar då en värmepump slår fjärrvärme. Det som är relevant är ju totalkostnaden för de två alternativen i ett lcc perspektiv, med relevant kalkylränta och en sisådär 20år med både torrår, våtår, kallår, varmår, blåsiga perioder o mindre blåsiga perioder.

Förstör tråden? Du kommer med påståenden som inte stämmer. I en tråd om fjärrvärme och bergvärme är diskussionen om pris på el, inkl alla dessa avgifter och skatter helt on-topic.

I det här fallet är det väl klart och tydligt att alternativet är värmepump och eller fjärrvärme.

Titta i valfri större stad, och fundera lite på marknadsandelar för olika uppvärmningsformer. Eller snegla på statistik från scb. De där kraftvärmeverken finns redan. du har bars inte noterat dem. Däremot om de försvinner så skulle det uppstå rätt stora obalanser på elmarknaden, pga den kraftiga ökningen av behovet av el, framförallt vid stark kyla.

Jag säger inte att fjärrvärme alltid är bäst. Det är det långt ifrån alltid. Och inte för alla. För småhus är fjärrvärme relativt ofta oförmånligt. Och många fjv nät är hemskt misskötta. Men jag är inte så svart-vit som du. Man får titta från fall till fall. Från nät till nät. Dessutom beror ju det ju mycket på sekundärsidan, är det ett hus med lågtempererad golvvärme eller ett enrörssystem med 80-60 dimensionering. Det påverkar ju kostnaden rätt mycket för värmepumpen.

Det finns mängder av fjärrvärmenät som t.ex. baserar sin uppvärmning på spillvärme. Och att använda värmen från avfallsförbränning känns rätt rimligt, istället för att bara göra el av avfallet. Långt ifrån alla är dåliga.

Men det finns också nät där man har rejält dyra bränslen, och små möjligheter att sänka kostnader I framtiden. Där är det ju många gånger bättre att hoppa av som kund och satsa på egen värmepumpsanläggning, än att stanna kvar på det sjunkande skeppet...
 
Måste ställa en fråga om fjärrvärme som jag aldrig förstått.

1kwh fjärrvärme är 1 kwh förbrukning?

Ja tänker att 1kwh värmepump ger 3-5kwh.
Kan tex läsa på min vp att den producerqt 2000kwh och förbrukat 450kwh. Cop på 4.44.

Betyder de att kostanden för fjärrvärme hade varit x gånger 2000kwh ?

Om det är någon som förstår vad jag menar så förklara gärna om jag har rätt.
 
N nb. skrev:
Styrning av taxa via timpris på elen tror jag inte på, det är något man kan roa sig med som privatperson
Jag skulle vilja få till det men jag har nöjt mig med att sätta 3 grader högre kurva under natten jämfört med dagen. I medel bör det ju bli några kronor på plusskontot och det är ingen som riktigt klagar på det då det är varmt på morgonen och lite svalare på kvällen.

Men i TS fall tycker jag man skall utreda om manuell styrning skulle ge bra ekonomi. Starta värmepumparna när fjärrvärmen är dyr och stanna dom när kallperioden är över. Om borrhålen får vila hälften av året så lär man ju inte få problem med att de blir för kalla.
 
L Lechuza skrev:
Måste ställa en fråga om fjärrvärme som jag aldrig förstått.

1kwh fjärrvärme är 1 kwh förbrukning?

Ja tänker att 1kwh värmepump ger 3-5kwh.
Kan tex läsa på min vp att den producerqt 2000kwh och förbrukat 450kwh. Cop på 4.44.

Betyder de att kostanden för fjärrvärme hade varit x gånger 2000kwh ?

Om det är någon som förstår vad jag menar så förklara gärna om jag har rätt.
Tanken är rätt men fjärrvärmetaxan är sällan en enkel faktor.
 
M merbanan skrev:
Tanken är rätt men fjärrvärmetaxan är sällan en enkel faktor.
Okej kan inget om fjärrvärme men skulle man jämnföra månader rakt av måste fjärrvärme va bra mycket dyrare imed den högre förbrukningen ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.