Ska bygga på med altan på övervåningen i vår.
Huset är vitt stenhus, och ska ha 3st pelare gå ner i backen mot 3st plintar som är nedgrävda.

Vill helst inte ha träkänsla på pelarna, utan sten/betongkänsla. Runda om möjligt.

Finns det ngt vettigt man kan klä in en limträbalk eller liknande med?

Beställa gjutna runda i betong går ju, men vikten blir extrem. Typ 350-450kg st.

Se bilderna på vad jag är ute efter.
 
  • Modernt hus, två våningar, carport, uteplats, grönt gräs, träd, cykel, klar himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit modern byggnad med balkong, pelare, dubbla dörrar, fönster och en klarblå himmel i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför inte platsgjuta pelarna i papprör?
 
F fribygg skrev:
Varför inte platsgjuta pelarna i papprör?
Är absolut ett alternativ, dock är jag osäker på om plintarna jag grävde ner, med den justerbara konstruktionen som är, klarar de extra hundratal kilo vi pratar om?

Se bild.
 
  • Träplankor staplade, byggande av fundament, grå dagsljus, oavslutade konstruktioner, utomhus, ingen synlig person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är inte svårt att lyfta bort såna plintar om man inte gjutit fast dem...
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Det är inte svårt att lyfta bort såna plintar om man inte gjutit fast dem...
Nej såklart inte. Men vad är alternativet som infästning. Man vill kanske helst ha det justerbart höjdmässigt för sättningar som kan ske?
 
A addee skrev:
Nej såklart inte. Men vad är alternativet som infästning. Man vill kanske helst ha det justerbart höjdmässigt för sättningar som kan ske?
Du får väl gräva ur och gjuta ordentligt, sånna där prefabplintar kan du ju möjligtvis använda om du vill slå ihop ett par reglar och göra en enkel fyrkantig träpelare
 
B
Tror du får välja linje här. Antingen ett rejält betongfundament, som byggs så du verkligen inte behöver justera i efterhand pga sättningar. Dvs en rejäl grop för att fördela kraften från pelaren, packade massor plats etc. Och utifrån den bygger vidare pelaren i betong t.ex. platsgjutna rör eller murar upp pelare av denna typ av block som fylls med betong invändigt.
Kubformad objekt, centralt hål, grått material, möjligtvis betong, skugga på vit bakgrund, byggsten eller konstverk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur rejäl beror ju naturligtvis på vilken last som den ska hantera.

Kan säkert måla murblocken vita om det är det som gäller.

Eller hålla sig till träspåret, med den enkla justerbara plinten. Kanske kan du runda av stolpen lite, för att få det lite mindre fyrkantigt. Jag har inte sett runda massiva träpelare med lite maffigare dimensioner.
 
Har förberett ner till frostfritt där plinten står, så är såklart ett alternativ att ta ur makadammet och gjuta direkt ner. Är ordentligt packad lera och makadam i botten, sen typ 5-10cm makadam för dränering på det.

Ingen som sett ngn vettig inklädnad för pelare med stål eller träkonstruktion? Kan möjligen överge tanken på runda, men kommer ändå vilja få betong eller slätputsad finish på pelarna.

Lite skeptisk till att köra frigg direkt på trä som man sen putsar på (pga svårt med luftspalt), och stål lär bli svårt att fästa i tänker jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.