Har en Danfoss obc 82.10 till oljebrännaren som stannar till och från
Jag jobbar skift och bor 5km från där brännaren är så det är lite bökigt att åka dit och fysiskt starta om.
Ska naturligtvis felsöka för den ska ju inte stanna utan orsak men det kan vi lämna just nu.

Så här ser schemat ut för 82 utan och 84 som har remote.
Är det så enkelt att jag kan koppla tex en Shelly1 mellan anslutning 9 och 3 och använda den som reset, en sekunds tryck på återställningen är det som krävs om man inte vill läsa ut felkoder

Två tekniska scheman och tidslinjediagram för system, med beteckningar och symboler, coupler control units för tåg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Edit: alltså 3 nedanför 9, den där det står 5A

Jag kan vara helt ute och cykla, har väldigt dålig koll på el
 
Jag får det till 2 och 9. Det är väl "RR" som är reseten?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Jag får det till 2 och 9. Det är väl "RR" som är reseten?
Ja RR är reset
Ja 2 och 9 blir det ju, jag som lurade mig på hur det var ritat.
Kan man tro att det ska funka så, eller behövs mer information?
Kanske saknas nån komponent vid 9?
 
Inte enligt schemat. Tänker du den streckade linjen? Den symboliserar nog bara att det är något valbart.

Symbolen för resetströmbrytaren ser lite udda ut, tror inte det är standard. Men jag tror de menar en momentan (återfjädrande) NO-brytare.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Ja jag kopplade in en Shelly1 på 10 för att få en notis om larm.

Tror att H är den vanliga återställningen?

Har frågat Danfoss om remote reset men det var bara larm enl dom, men 84 säljs ju med det så det är väl inte omöjligt att det är samma innanför skalet och skalet har utgång för RR bara.
Får öppna och kika lite
 
Om jag vill övervaka när den går, ska jag koppla på 1 då? Drar en tråd till sw på en Shelly1
 
Det är bättre att du väljer 4 eller 5 för det.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Tänk bara på att inte göra så många omstartsförsök om brännaren löser ut innan du felsöker / fixar felkällan.

Vid brännarstopp / misslyckade startförsök är det inte ovanligt det hamnar en skvätt olja på pannbotten som sedan kan förgasas av den varma miljön i förbränningsrummet. Vid upprepade missade startförsök / pannstopp kan tillslut oljemängden bli så stor att pannans utvädring inte räcker till, vid nästa tillfälle då brännaren tänder vilket kan leda till explosion.

I kraftverksvärlden har man löst det genom att all reset av säkerhetskretsen samt eldningsutrustningen som löst ut måste ske på plats.

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Nej då det har jag koll på, är mest om det stannar mitt i natten så kan man göra ett försök.
Själva obc gör 3 försök sen larmar den
 
  • Gilla
Stefan.o
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.