Det är dags för oss att renovera källaren och ska flytta tvättstugan. Tanken är att vi ska isolera golvet och sedan lägga vattenburen golvvärme och sedan 60x60cm klinker. Väggarna är murade och sedan putsade som släpper lite var som, kan vi regla med stålregel, gipsa och sedan kakla? Bör vi isolera bakom mot ytterväggarna eller inte? Det är bara sand under plattan så allt verkar väl dränerat, men vi vill inte heller bygga något som orsakar kondens. All el kommer dras bakom gipset.
Tacksam för åsikter osv! :)
 
A
N Niklas Norén skrev:
Det är dags för oss att renovera källaren och ska flytta tvättstugan. Tanken är att vi ska isolera golvet och sedan lägga vattenburen golvvärme och sedan 60x60cm klinker. Väggarna är murade och sedan putsade som släpper lite var som, kan vi regla med stålregel, gipsa och sedan kakla? Bör vi isolera bakom mot ytterväggarna eller inte? Det är bara sand under plattan så allt verkar väl dränerat, men vi vill inte heller bygga något som orsakar kondens. All el kommer dras bakom gipset.
Tacksam för åsikter osv! :)
låter som ett 60-70-tals hus (jag har lika)

Jag valde bort golvvärme för att
70% av effekten går neråt (dyrt)
skall man isolera så är det 50cm markisolering
https://www.google.com/shopping/pro...Ag2pSUmYq_d9-hwyyYwHCoG-Qw1L4yGAaAnd9EALw_wcB
ännu dyrare
Hela bottenplattan måste isoleras eller så blir det fuktvandring till intilliggande utrymmen
stålreglar är bra för de ruttnar inte
källarväggen beror ju på hur det är dränerat och fuktskyddat från utsidan samt om utsidan är isolerad.
man vill ju inte att källarväggen skall suga fukt.
om du isolerar på insidan är det cellplast som gäller för att inte suga fukt och binda fukt.
Jag la bara klinker som andas på golvet, kallat att gå på men behöver inte vara orolig. man ser på våren att det fuktar på i fogen men det och en riktig woods avfuktar gör susen. ett utrymme like en gammal hederlig gillestuga ligger flytande golv, platon och ekparkett med ventilerade socklar
Är nu efter +10år fortfarande i samma skick som när det lades dit
 
  • Gilla
Niklas Norén och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
låter som ett 60-70-tals hus (jag har lika)

Jag valde bort golvvärme för att
70% av effekten går neråt (dyrt)
skall man isolera så är det 50cm markisolering
[länk]
ännu dyrare
Hela bottenplattan måste isoleras eller så blir det fuktvandring till intilliggande utrymmen
stålreglar är bra för de ruttnar inte
källarväggen beror ju på hur det är dränerat och fuktskyddat från utsidan samt om utsidan är isolerad.
man vill ju inte att källarväggen skall suga fukt.
om du isolerar på insidan är det cellplast som gäller för att inte suga fukt och binda fukt.
Jag la bara klinker som andas på golvet, kallat att gå på men behöver inte vara orolig. man ser på våren att det fuktar på i fogen men det och en riktig woods avfuktar gör susen. ett utrymme like en gammal hederlig gillestuga ligger flytande golv, platon och ekparkett med ventilerade socklar
Är nu efter +10år fortfarande i samma skick som när det lades dit
Tack för svar! Tanken var att lägga sådan XPS och sedan "fräsa" spår för slingan själv, eller ska man lägga slingan ovanpå och sedan gjuta? Förhoppningen var att inte behöva lägga slingan ovanpå för att minimera bygghöjden. Golvvärmen kommer gå via fjärrvärmen och det är väl mer eller mindre bestämt. Sedan är de ungefär ena halvan av källaren på längden som det skall läggas klinkers i. Den andra halvan ligger det parkett och har legat där sedan de byggdes förmodligen, inga tecken på fukt där nere (då jag hyrt mätare och kollat av). Det är bra dränerat under kåken och på sidorna då de bara är sand här, sedan har vi en Woods avfuktare som går där nere för det mesta. Men jag ska alltså skippa glasullsisoleringen och köra på cellplast bakom gipset?
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
A
N Niklas Norén skrev:
Tack för svar! Tanken var att lägga sådan XPS och sedan "fräsa" spår för slingan själv, eller ska man lägga slingan ovanpå och sedan gjuta? Förhoppningen var att inte behöva lägga slingan ovanpå för att minimera bygghöjden. Golvvärmen kommer gå via fjärrvärmen och det är väl mer eller mindre bestämt. Sedan är de ungefär ena halvan av källaren på längden som det skall läggas klinkers i. Den andra halvan ligger det parkett och har legat där sedan de byggdes förmodligen, inga tecken på fukt där nere (då jag hyrt mätare och kollat av). Det är bra dränerat under kåken och på sidorna då de bara är sand här, sedan har vi en Woods avfuktare som går där nere för det mesta. Men jag ska alltså skippa glasullsisoleringen och köra på cellplast bakom gipset?
cellplasten bygger ju mycket mindre med samma isoleringsvärde
 
  • Gilla
Niklas Norén
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
cellplasten bygger ju mycket mindre med samma isoleringsvärde
Ja det är ju bra. Tror du att de går att spåra i xps för värmeslingorna eller måste de läggas ovanpå?
 
R
N Niklas Norén skrev:
Ja det är ju bra. Tror du att de går att spåra i xps för värmeslingorna eller måste de läggas ovanpå?
Varför vill du fräsa ned dom?
Du får bättre värme om du gjuter in dom, lägger in ett armeringsnär på cellplasten med distanser sedan lägger du golvvärmeslingorna på armeringen och sedan gjutning…
 
  • Gilla
Niklas Norén
  • Laddar…
Eps-betong är inte nog hårt för att lägga ett golv på utan kräver armering och flytspackel i ett topp-skickt. Jag har eps i halva källaren som vi bilat ur och lagt golvvärme i flytspacklet på toppen. Vi valde även att gjuta ner en hel del rör som gick i taket i källaren för att rensa ur lite och ge bättre takhöjd.
Har bara satt tätskickt lokalt i dusch..
 
  • Gilla
Niklas Norén
  • Laddar…
I övriga rum slet vi bort alla träreglar som var.mot yttervägg och har ersatt med stålregel osb/gips. Kör även med ventilerade socklar..
 
  • Gilla
Niklas Norén
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Varför vill du fräsa ned dom?
Du får bättre värme om du gjuter in dom, lägger in ett armeringsnär på cellplasten med distanser sedan lägger du golvvärmeslingorna på armeringen och sedan gjutning…
För att det bygger så mycket uppåt. Men är det stor skillnad på effekt så kommer jag lägga slingorna ovanpå. Har en källardörr och en dörr intill ett sovrum som blir påverkade av höjden, men jag får trixa med det.
 
T trojlee skrev:
Eps-betong är inte nog hårt för att lägga ett golv på utan kräver armering och flytspackel i ett topp-skickt. Jag har eps i halva källaren som vi bilat ur och lagt golvvärme i flytspacklet på toppen. Vi valde även att gjuta ner en hel del rör som gick i taket i källaren för att rensa ur lite och ge bättre takhöjd.
Har bara satt tätskickt lokalt i dusch..
Jag har bara gjutit runt det nya avloppet med eps-betong upp till bef golvnivå, det ska läggas xps, slingor, flytspackla och sen klinkers. Vi ska försöka flytta fjärrvärme centralen ca 80cm så får vi bort en vägg och en hel del onödiga rör i tak.
 
Körde du bara vanligt gips eller våtrumsgips? Läste någonstans att man skulle undvika standardgips med papp på baksidan pga fuktrisken. Kanske inte spelar sån stor roll? VI har rivit en vägg i källaren av trä, varav träet var extremt tort och fint även direkt emot betongplattan. Finns inga tecken på att de någonsin har funnits fukt där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.