Hej allihop,
vi har precis köpt ett hus från -67. Det är kallt i huset och isoleringen på vinden är bara 10 cm. Behöver jag ta bort den gamla isolering eller kan jag lägga ny ovanpå ? Ska jag lägga ångspärr mellan den gamla och nya isolering? Andra tips och råd ?
Tack på förhand
 
  • Vitt tak med öppen lucka och nedfälld stege, troligen till en vind eller ett loft.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett stökigt vindsutrymme med träbjälkar, isolering och spillror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med isolering, träbjälkar, skräp och skadat tak. Gamla isoleringsmaterial synliga. Nedgånget och behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Förfallen vind med träspån, damm, skräp och isoleringsmaterial. Gamla, slitna bruna brädor och takstolar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle montera vindavledare och låta spruta minst 2 gärna 3dm lösull ovanpå den befintliga isoleringen.
 
R
D diveglialuca skrev:
Hej allihop,
vi har precis köpt ett hus från -67. Det är kallt i huset och isoleringen på vinden är bara 10 cm. Behöver jag ta bort den gamla isolering eller kan jag lägga ny ovanpå ? Ska jag lägga ångspärr mellan den gamla och nya isolering? Andra tips och råd ?
Tack på förhand
Hej,

Ångspärren bör ligga närmst det varma alltså under isoleringen,
Jag hade gjort enligt följande:
Ta bort den gamla isoleringen montera ångspärr ett måste om du ska ha bra isolerat på vinden.
Montera vindavledare mellan takstolarna så att du skapar en luftspalt mot råsponten, ev. Myggnät om det inte finns.
Sedan sprutat vinden med ca 4-500mm glas eller stenull.
 
  • E-handelssida som visar vindavledare TECCA C1200 för 149,00 kr på bauhaus.se, kartong och köpalternativ syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
diveglialuca
  • Laddar…
Hej, och tack för tipset det låter bra.
 
R
D diveglialuca skrev:
Hej, och tack för tipset det låter bra.
Javisst nu är helgerna räddade bra o hugga i😉
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.