Hejsan!

Installerade en begagnad Mitsubishi MUZ-FD25VABH igår, och har lite frågeställningar. Den installerades i en iskall ekonomibyggnad, jag tror det var ca -2 grader. När pumpen började arbeta var utblåstemperaturen 27-28 grader med full fläkt. När jag minskar fläkten till första läget kommer den upp som mest till 47-49 grader. Andra läget kom det ca 40 gradig luft osv. Temperaturdiffen är ju hyffsat stor, så det har ju med temperaturen att göra. Jag hade inte sagt något om kompressorn låg på en låg utnyttjandegrad, men när jag kollat vad den dragit från 23.00 igår till 17.00 idag hade den sugit i sig 28kwh! Det betyder att den konstant dragit 1550watt.

Byggnaden idag är ca 10 grader varm. Isolering i väggar är 120+45, i tak endast 10cm. Finns ett flertal ställen där det är 0 isolering på en halv gavelvägg, detta skall åtgärdas. Igår var det -7, idag var det -10 till 15. Det känns ju ganska meningslöst med denna värmepump i vårt lilla "garage" när den vill ha 40 kwh per dygn... Något fel måste det vara på denna LLVP. Gasbrist? Tycker kompressorn jobbar alldeles för hårt. Hade tempen iställt på det lägsta, 16grader.
Jag har själv inte monterat. Eller jo, jag satte upp innedel och utedel samt drog elen. Resten har en installatör gjort.

Vad är rimligt att en FD25VABH skall dra i ett hyffsat välisolerat utrymme? Vår LLVP i huset har idag dragit under 20kwh. Den värmer upp 150kvm och höll sig på 700-1000w igår när den andra låg på 1500+.
 
Om ekonomibyggnaden var iskall kommer det att gå massor med energi för att värma upp den och få stommen tempererad. Är isoleringen delvis riktigt dålig så försvinner det mängder med värme den vägen under tiden. Bra att värmepumpen fungerar! Kan vara problem med avfrostningen av utedelen om det är iskallt inne. Inne i huset finns det även andra saker som värmer såsom kyl, frys, matlagning, TV, boxar, datorer, personvärme etc.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Antewallgren Antewallgren skrev:
Hejsan!

Installerade en begagnad Mitsubishi MUZ-FD25VABH igår, och har lite frågeställningar. Den installerades i en iskall ekonomibyggnad, jag tror det var ca -2 grader. När pumpen började arbeta var utblåstemperaturen 27-28 grader med full fläkt. När jag minskar fläkten till första läget kommer den upp som mest till 47-49 grader. Andra läget kom det ca 40 gradig luft osv. Temperaturdiffen är ju hyffsat stor, så det har ju med temperaturen att göra. Jag hade inte sagt något om kompressorn låg på en låg utnyttjandegrad, men när jag kollat vad den dragit från 23.00 igår till 17.00 idag hade den sugit i sig 28kwh! Det betyder att den konstant dragit 1550watt.

Byggnaden idag är ca 10 grader varm. Isolering i väggar är 120+45, i tak endast 10cm. Finns ett flertal ställen där det är 0 isolering på en halv gavelvägg, detta skall åtgärdas. Igår var det -7, idag var det -10 till 15. Det känns ju ganska meningslöst med denna värmepump i vårt lilla "garage" när den vill ha 40 kwh per dygn... Något fel måste det vara på denna LLVP. Gasbrist? Tycker kompressorn jobbar alldeles för hårt. Hade tempen iställt på det lägsta, 16grader.
Jag har själv inte monterat. Eller jo, jag satte upp innedel och utedel samt drog elen. Resten har en installatör gjort.

Vad är rimligt att en FD25VABH skall dra i ett hyffsat välisolerat utrymme? Vår LLVP i huset har idag dragit under 20kwh. Den värmer upp 150kvm och höll sig på 700-1000w igår när den andra låg på 1500+.
10cm isolering i taket och en halvt oisolerad gavelvägg och då det är ett garage så är det väl någon port som inte är värdens bästa och man kanske till och med ser ut i springorna så kommer det gå åt en stor mängd energi för att hålla varmt .
framgår inte hur stort garaget är ?
Starta med -2 inomhus är ingen höjdare .
låter du den stå på 16 grader och autofläkt eller Max fläkt så bör den dock komma ifatt tempomässigt om det nu inte fortsätter Vara riktigt kallt med dom förutsättningarna.

Vilken effekt krävde garaget innan värmepumpen för att få upp temperaturen från -2 inomhus till ca 10 inomhus när det är mellan -7 till -15 ute ?
 
C Comfort Thomas skrev:
10cm isolering i taket och en halvt oisolerad gavelvägg och då det är ett garage så är det väl någon port som inte är värdens bästa och man kanske till och med ser ut i springorna så kommer det gå åt en stor mängd energi för att hålla varmt .
framgår inte hur stort garaget är ?
Starta med -2 inomhus är ingen höjdare .
låter du den stå på 16 grader och autofläkt eller Max fläkt så bör den dock komma ifatt tempomässigt om det nu inte fortsätter Vara riktigt kallt med dom förutsättningarna.

Vilken effekt krävde garaget innan värmepumpen för att få upp temperaturen från -2 inomhus till ca 10 inomhus när det är mellan -7 till -15 ute ?
Oj det missade jag, om jag minns rätt är det 55-60m2, 2,4m I takhöjd.

Försummad stuga i skogen, isolerad med höbalar, snörester, kvällsljus, öde atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vänster sida tom höger sida dörrkarm är nu isolerad. Så det är några fack som har nada. Sen är det dåligt en bit på långväggen också. Fåglarna gillar att bygga med isolering..


För någon vinter sedan höll jag ca 7-8 grader med en liten 2kw aerotemper. Minns dock inte om jag körde 1 eller 2kw läge.

Tänkte börja varmställa det nu så man kan greja med skoter osv i värmen. Måste bredda porten för att kunna köra in en bil.

Jag får helt enkelt köra några dagar och kolla hur det utvecklar sig.

Hur mycket tror du man kan spara med en dubblering av isolering i taket?
 
All isolering du kan få till kommer spara kw.

Antagligen många när huset är i det där skicket 🤣

Du får ursäkta men det är nästan lite trollvarning när du lägger ut en sån där bild.....
Du skulle lagt pengarna och energin på att isolera först. Det är där 99% av ditt problem är

Är det minusgrader ute kommer du försöka värma upp världen med det där skicket 🤣🤣🤣
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nästan så jag hade velat klippa in en bild på en pergola och skriva "kört pumpen på max i tre dagar nu men det är fortfarande kallt dricka kaffe här ;)

Men så dryg är jag inte
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Vet ej hur mycket du kan spara med 10cm extra isolering i taket.
Men som redan skrivits så bör du ta tag i väggarna först och främst då det förutom isolering saknas något vindskydd på stora delar av väggen och det underlättar inte direkt att hålla kylan ute och värmen inne.

Att ens jämföra med vad din fastighet som du bor i blir förbrukar blir väldigt fel med dina förutsättningar på garaget då jag antar att du tex har mer än 10cm i villans tak och även isolerade väggar och även saknar garageport 😉
 
Haha, det blev bara installation nu för tiden fanns för det då. Jag har påbörjat isolering utav gaveln. På ena sidan är det färdigt. Tragisk bild egentligen, allt var färdigt för panel för 20 år sedan, men det har ju förfallit sedan länge.. Jag trodde att taket skulle haft mer isolering än väggarna iaf, men där är det 70mm mindre..
 
Jo det är sant, svårt att jämföra. Men ytan är ju bara en tredjedel. Hade inte trott att förbrukningen skulle ligga på 120%mer 😅
 
Haha bra 😆 Jag tror dock inte det kommer handla om några våldsamma besparingar när andra halvan av gaveln är färdigisolerad.

Men det är ju sant det flera har skrivit här, att det tar tid att plattan ska bli varm osv.

Men nu när jag har 10grader inne blåser den fortfarande typ 27 grader varm luft på högsta fläkthastigheten och kompressorn drar ca 1500w av 2200w (som verkar vara max). Känns ju inte som den fungerar optimalt?
 
A
jo med de förutsättningarna så fungerar den så bra den kan
en oisolerad platta fungerar som ett stort kylelement, den och taket måste ha tjock isolering
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Som jag förstått det, så kommer kompressorn att variera beroende på hur kallt det är ute och vilken temperatur det är inomhus. Nu kollade jag förbrukningen 17.00 21/11 till 15.00 22/11. Alltså 22 timmar. Då hade den dragit 34kwh. Vilket blir en konstant förbrukning på 1550W. Men inatt slog vädret om från -15 till 0 gradigt. Ändå körs kompressorn så hårt (1550W).

Kollade även med värmekamera nu nyss, det skiljer nu idag när det är 0 gradigt ute, fem grader på oisolerade väggen och den isolerade. Porten (slagport) var ju som många sa ett sorgebarn, luftläckage runtom hela och i delningen. Ska åtgärda det mesta ikväll när jag hämtat barnen!
 
Kompressorn varierar normalt sett varvtalet men med dina förutsättningar får den ge vad den kan hela tiden och då varvar den inte ner.
Du eldar för kråkorna nu så på med isolering på ytterväggar inkl vindtätning och kan du åtgärda porten så får den jobba mindre.
 
  • Gilla
Antewallgren
  • Laddar…
Fd har ju innegivaren precis där rören går ut. Så om man inte tätar hålet ordentligt så kan den gå mycket i onödan.
 
  • Gilla
Antewallgren
  • Laddar…
I det där garaget så spelar det ingen roll om genomföringen är ordentligt tätad eller ej !
 
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.