Jag har inte handlat fönster (eller något annat) av dom, men har däremot varit nere på en tvådagars skräddarsydd "bygg-shoppingresa" med dom i Polen. Baserat på denna upplevelse skulle jag nog våga handla av dom, men det kanske var erfarenheter av själva fönstrena snarare än företaget du var ute efter?
 
Svenska fönster är gjorda för svensk klimat. Polska för polskt. Även om man inte tror det så är det skillnad. Vilket i sin tur kan ge resultat på livslängden.
Har sett dessa plastfönster och de är inte snygga. Även skeptisk till hur de ser ut om några år.
 
babbsan skrev:
Svenska fönster är gjorda för svensk klimat. Polska för polskt.
Tror du de funkar i danskt "klimat" då? ;)

babbsan skrev:
Har sett dessa plastfönster och de är inte snygga. Även skeptisk till hur de ser ut om några år.
Plastfönster kommer se långt fräschare ut efter 20 år utan underhåll än träfönster, som utan ommålning får både sprickor och röta. I Tyskland, där man började montera PVC-fönster redan på 60-talet (?), har man inga problem med dem. Dessutom har man svårt att förstå träfönstrets överlägsenhet över PVC. Att sedan plastfönster ser billiga ut, är en annan femma.
 
andreasgontarz skrev:
Polsk fönster har u-värde 1,1 standart! Svenska 1,9!!!
Det finns väl inget som man kan kalla för standard på den punkten. Svenska fönster är normalt 3-glasfönster, medan de polska är normalt 2-glasfönster, dock med samma U-värde på glaskassetten. Svenska fönster är innåtgåede, polska är utåtgående. Personligen upplever jag polska fönster som direkt fula (dålig finish) jämfört med svenska.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.