Hej, jag ska eventuellt. Om det inte är för krångligt för en med tummen mitt i hand.

Har köpt ny blandare till ett badrum.

På ena röret från nuvarande blandare ser man på kopplingen att det är 10 från blandaren och 12 från väggen.

Det andra röret kan jag inte se och jag tycker det ser ut qtt vara olika storlekar? Men det är det väl inte då nuvarande blandare lär ha samma rörstorlek ner till kopplingen?

Den nya blandaren är tydligen 3/8 vilket kanske motsvarar just 10 som kopplingen på den nuvarande är?
Om det är så, är det bara att byta rakt av?

Tackar på förhand!
 
  • Två metallrör anslutna via skruvar till svarta sladdar mot vit vägg bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en metallanslutning med gängor, tätningar, möjligen en del av en rörsystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Instruktionsbild visar delar och storleksreferens, möjligtvis för möbelmontering eller liknande, suddigt, vinklat perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
En 3/8" mutter passar fint fint mot vatettes 10ända.

Vatettes 10a och 12a har samma gänga, med skillnaden att 10an har en plan yta som packningen kommer täta fint mot. 12an har en vass kant som kan skära sönder packningen.

Bara att stänga av vattnet och ansluta 👍
 
  • Gilla
fisgris8
  • Laddar…
ådal ådal skrev:
En 3/8" mutter passar fint fint mot vatettes 10ända.

Vatettes 10a och 12a har samma gänga, med skillnaden att 10an har en plan yta som packningen kommer täta fint mot. 12an har en vass kant som kan skära sönder packningen.

Bara att stänga av vattnet och ansluta 👍
Tack, vore ju fantastiskt.
Tror du att det kan vara olika storlekar på rören som sitter nu, där gamla blandaren går ner? Lär vara samma, va?
 
  • Gilla
ådal
  • Laddar…
T Tummen_mitt_i_hand skrev:
Tack, vore ju fantastiskt.
Tror du att det kan vara olika storlekar på rören som sitter nu, där gamla blandaren går ner? Lär vara samma, va?
Det bör ju vara samma. Kolla efter Vatette 10 markeringen på den vänstra också för att gardera dig. Skulle det mot förmodan vara en 12ände med förminskning löser du problemet lätt med en 12-planadapter 👍
 
  • Gilla
Tummen_mitt_i_hand
  • Laddar…
Tack, men grekiska för mig 🙈
Utifrån bilderna som jag bifogat, funkar det?

Mvh
 
Krilleman
T Tummen_mitt_i_hand skrev:
Utifrån bilderna som jag bifogat, funkar det?
Ja, men bekräfta gärna att det står 10 på den vänstra muttern också. Då är du säker!

Två metallrör med gängade kopplingar och packningar, en är markerad med grön rektangel. Möjlig läcka eller defekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Grymt, tack!!

Säg att det står 12 på den vänstra. Vad exakt behöver jag då köpa? Och har 3/8 från blandaren. Vad gör jag då?

🙏🙏
 
Krilleman
  • Gilla
Tummen_mitt_i_hand
  • Laddar…
Hej, nu har jag kommit så här långt. Behöver fixa lite där gamla handfatet satt.

Kanske inte hinner koppla in blandaren.

Hur gör jag för att koppla på en sån här?
Köper en för 10. Mindre genomskinlig cylinderformad föremål på en mörk yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Det ser ut så här nu:

Två metallrör med gängade ändar och kopplingsdelar, förmodligen delar av en VVS-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Klämkopplingarna, eller vad de heter? De låses automatiskt fast när jag skruvar underifrån?


Tack!!
 
Använda dessa som stopp? Att jag kan skruva på dessa och koppla på vattnet? E-handelssida som visar en rördel, ett lock med packning, prissatt till 34,90 kronor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Står det 10 på båda muttrarna? Om det gör det fungerar ett lock med storlek R10 fint att plugga med.
 
  • Gilla
Tummen_mitt_i_hand
  • Laddar…
Funkar det med en sådan lösning? Att använda en sådan?
Behöver komma in mot väggen och sedan tillbaka mot avloppet.
Istället för att hålla på med massa kopplingar?

Tack!
 
  • Förpackning med vit avloppsslang och kopplingar för handfat, hålles av en hand.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.