Jag har en synlig timmervägg inomhus (den har alltid varit synlig, så det är inget nytt påfund) som är målad med en tjock, blank och vit alkyd(?)färg. Jag tycker inte särskilt mycket om det, men kan inte komma på något bra sätt att få bort färgen helt. Kan ni?
 
  • Gilla
PNI
  • Laddar…
Har du testat med en speed heater?
 
Jag har inte testat med något överhuvudtaget. Jag är rädd att slutresultatet kommer att bli en timmervägg med en massa vita färgrester i ojämnheter och mellan stockarna.

Speedheater, säger du? Jag har aldrig använt en sådan, men är väldigt nyfiken på hur användbar den är.

Jag har, utöver timmerväggen, en trapp som ska skrapas (målad med ROSA alkydfärg, behöver jag säga mer?), ett flagande pärlsponttak med hundra färglager, en hel del pärlspont på väggar målad med en tjock mintgrönblå färg samt ett gäng fönster med gammalt glas som behöver kittas om. Borde jag investera i en speedheater?
 
Absolut, till fönster är den helt oslagbar.
Speed heater är väldigt bra till att ta bort alkydfärg, lineoljefärg som ej lätt går att skrapa bort.
Jag har använt min till att renovera 10 almogefönster med handblåsta glas.
4 stycken massiva innerdörran med speglar (ej i glas).
Samtliga lister och foder kring dörrar inomhus.
Väggar (bl a pärlspont) samt planktak.

Enda gången speed heatern inte var så lyckosam var i ett av de små rummen som hade ett tjockt lager limfärg i taket, det bara geggade ihop sej men det gick som tur var att skrapa rent.
 
Hur använder man den till tak? Vad ska man ha för tillbehör?
 
Du går med den mot plankan (plankorna) en liten bit i taget. Du värmer såpass mycket så färgen blir lös (det osar lite illa) och skrapar efter med en bra skrapa. Svårare än så är det inte. Lycka till.
 
Men tänk på brandrisken...Färg som uppvärmts med Speed heater kan bli väldigt het, och kan lätt antända t.ex gammal isolering som mossa och dylikt. (Har utfört detta test redan..Skrapade bort färg från golvplankor, färgrester föll ner mellan plankorna och allt ihopa tänkte bli till en rökbastu)
 
Fönsterhantverkare kör fortfarande med värmepistol för att få bort färg. Det går fortare, men är kanske inte lika bra för virket. Vi körde med värmepistol och specialmunstycke till våra ytterdörrar, kändes smidigare än en speedheater faktiskt. Men timmerväggar är nog en annan sak, sprickor med risk att det tar eld. Där skulle jag nog föredra en speedheatrer.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.