Har försökt läsa mig till men fattar inte, blev jätteosäker.

Regelvirke är i 45x145mm, galvad trådspik 100x3,4mm

När jag ska spika ihop syll & översyll med de stående reglarna: Ska jag slå i 2 eller 3 spik? (Bild 1)
När jag ska fästa stående hammarband, hur många spik i varje regel ska jag slå i? (Bild 2)
När jag ska fästa hammarbandet hur många spik/meter och var ska jag slå i spiken? (Bild 3)
Råkade köpa fel spik, tog en förpackning 125x4.0 spik. Men det spelar väl ingen roll om man spikar i grövre spikar lite här och var!?
 
  • 3D-modell av en träbjälklag med syll och stående reglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital illustration av byggkonstruktion, "Stående hammarsband" text, röda pelare, vit överliggare, grönt bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-ritning av grått och rött hammareband med spikar, enkel, industriell design mot grön bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R
A Almost0.5acres skrev:
Har försökt läsa mig till men fattar inte, blev jätteosäker.

Regelvirke är i 45x145mm, galvad trådspik 100x3,4mm

När jag ska spika ihop syll & översyll med de stående reglarna: Ska jag slå i 2 eller 3 spik? (Bild 1)
När jag ska fästa stående hammarband, hur många spik i varje regel ska jag slå i? (Bild 2)
När jag ska fästa hammarbandet hur många spik/meter och var ska jag slå i spiken? (Bild 3)
Råkade köpa fel spik, tog en förpackning 125x4.0 spik. Men det spelar väl ingen roll om man spikar i grövre spikar lite här och var!?
Hej,

Vi spikar i 3st genom hammarbandet in i stolpen samma gäller syllen här kan du använda dig av dina 125x4.0 tex en i mitten, bärlinan 2-3st beroende på hur bra det drar inte lämpligt att använda 125x4.0.
När du sedan spikar på det dubbla hammarbandet så är det att rekommendera att du förskjuter skarvarna mot det första hammarbandet. När du spikar det andra hammarbandet så spika emellan stolparna så att spikbelastningen vid stolparna inte blir för stor, risk att det spricker onödigt mycket. Här är det inte heller lämpligt med 125x4.0

Bärlina= som du kallar stående hammarband
Stolp= stående reglar

Hoppas att du förstår, annars bara o höra av sig igen…
 
Tack Rejäl för svaret. Kör enbart med 100x3,4 spiken.
125orna får jag använda när jag har med mig någon vuxen som kan spika in dem åt mig.
 
R
A Almost0.5acres skrev:
Tack Rejäl för svaret. Kör enbart med 100x3,4 spiken.
125orna får jag använda när jag har med mig någon vuxen som kan spika in dem åt mig.
Ja det kräver en handled av en riktig man😂
 
  • Haha
Almost0.5acres
  • Laddar…
@Almost0.5acres varför dubbla hammarband på bild 3? Jag tänker att det blir en onödig köldbrygga.
 
R
F fribygg skrev:
@Almost0.5acres varför dubbla hammarband på bild 3? Jag tänker att det blir en onödig köldbrygga.
Man bygger med dubbla då det blir väldigt svagt med ett när man bygger i lösvirke, samt att det är mer förlåtande att använda lite böjda reglar då man kan rikta upp med andra lagret hammarband…
 
R Rejäl skrev:
Man bygger med dubbla då det blir väldigt svagt med ett när man bygger i lösvirke, samt att det är mer förlåtande att använda lite böjda reglar då man kan rikta upp med andra lagret hammarband…
Nu har ju TS även ett stående hammarband, så dubbla liggande 45mm tjocka hammarband är nog helt onödigt och bidrar till onödigt hög byggkostnad och ger högt värmeläckage.
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
R
F fribygg skrev:
Nu har ju TS även ett stående hammarband, så dubbla liggande 45mm tjocka hammarband är nog helt onödigt och bidrar till onödigt hög byggkostnad och ger högt värmeläckage.
Så bygger de flesta lösbyggare… det kan man tycka, men den stående tar takstols och bjälklagslasterna har inte så mycket med stabiliteten utåt och inåt o göra.
Men det går o bygga utan med fler stöttor och större selektion av rakare reglar…
 
R Rejäl skrev:
Så bygger de flesta lösbyggare… det kan man tycka, men den stående tar takstols och bjälklagslasterna har inte så mycket med stabiliteten utåt och inåt o göra.
Men det går o bygga utan med fler stöttor och större selektion av rakare reglar…
Att vissa bygger överdimensionerat och utan tanke på kostnad och energieffektivitet är nog sant, men knappast nödvändigt och lite dumt kan jag tycka.
 
R
F fribygg skrev:
Att vissa bygger överdimensionerat och utan tanke på kostnad och energieffektivitet är nog sant, men knappast nödvändigt och lite dumt kan jag tycka.
Det är en vedertagen metod som har använts länge, nästan alla som bygger på detta sättet har fler lager av isolering så köldbryggan är ingen faktor av stora mått…
Jag skulle alldrig bygga med ett hammarband, som jag har i mitt hus nu så är sydväggen ca 9m utan stöd så det blir an ganska bra stabilitet jämfört med en…
 
  • Gilla
mrmlz
  • Laddar…
F fribygg skrev:
@Almost0.5acres varför dubbla hammarband på bild 3? Jag tänker att det blir en onödig köldbrygga.
Har fått till mig att man ska ha två hammarband om takåsarna inte hamnar över en stolpe(stående regel) och att man lägger övrehammarbandet omlott i hörnorna som extra säkerhet. Har inte bärlinor i gavlarna utan bara där takåsarna kommer vila.
Som @Rejäl skriver kommer det vara 45mm isolering på båda sidor av ytterväggarna.

By the way🫣.
Hur hade ni fäst trästommen i betongplattan?
 
A Almost0.5acres skrev:
Har fått till mig att man ska ha två hammarband om takåsarna inte hamnar över en stolpe(stående regel) och att man lägger övrehammarbandet omlott i hörnorna som extra säkerhet. Har inte bärlinor i gavlarna utan bara där takåsarna kommer vila.
Som
Hur hade ni fäst trästommen i betongplattan?
Har du takåsar? Åsar som inte vilar på gavlarna? Bild önskas!

Det stående hammarbandet är ju jättebra om du inte har väggregel direkt under takstolen men varför två liggande hammarband ovan det stående?

Med expanderspik, tycker det är lätt och smidigt.
 
  • Gilla
Almost0.5acres
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du takåsar? Åsar som inte vilar på gavlarna? Bild önskas!

Det stående hammarbandet är ju jättebra om du inte har väggregel direkt under takstolen men varför två liggande hammarband ovan det stående?

Med expanderspik, tycker det är lätt och smidigt.
Jag menar (tror) att takåsarna inte har någon större vikt, bär sig själva på gavlarna.
(Kommer självklart regla upp till takåsarna på gavlarna)
Takåsar av 45x220 plank till "lilla" taket och stora tunga limträbalkar på det större taket.
 
  • Datagenererad bild, trästomme för husbyggnad, skelettkonstruktion, ingen bakgrund, grön horisont.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 3D-modell av trästomme för byggnadskonstruktion, oavslutad, CAD, ingen bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
R
A Almost0.5acres skrev:
Har fått till mig att man ska ha två hammarband om takåsarna inte hamnar över en stolpe(stående regel) och att man lägger övrehammarbandet omlott i hörnorna som extra säkerhet. Har inte bärlinor i gavlarna utan bara där takåsarna kommer vila.
Som @Rejäl skriver kommer det vara 45mm isolering på båda sidor av ytterväggarna.

By the way🫣.
Hur hade ni fäst trästommen i betongplattan?
Hej,

Vi använder 45x195 som bärlina den som står på högkant och tar takstols vikten. Det funkar upp till 1200mm i öppning men vill du köra dubbla 45x145 så funkar det med.
bredare öppningar behöver ha beräkning om vilket limträ som blir lämpligt, detta brukar antingen takstolstillverkaren tillhandahålla eller en konstruktör…
Om du gör enligt bilderna så skulle jag haft hela stolpar i gavlarna som du spikar direkt i takstolen/överarmen för det finns ingen anledning och köra korta stolpar som sedan förlängs ifrån hammarbandet och upp i gavlarna..
Vi använder betongskruv eller betongexpander till infästning i plattan med början 1st i änden därefter ca 5-600mm cc vad som passar bra typ en emellan varje fack.
Tänk på syllgummi mellan syllen och betongplattan…

Bifogar en bild på en bra betongskruv märket spelar inte så stor roll.

Vid fler frågor eller förklaringar bara hojta😉
 
  • Skärmavbild från en webbsida visar betongskruv EBS-HF med sexkantshuvud, blankförzinkad från essve.com.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Almost0.5acres och 2 till
  • Laddar…
Hej
Tack för bra svar å tipsen. Ska tänka på detta.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.