Hej på er!
Är det händelsevis någon som har erfarenhet av denna typ av radiatorer? Det är två likadana delar som sitter ihop på anslutningssidan men inte på motstående sida där luftningsventilen sitter. Mitt problem är att det skvalar i ett av elementen men det går inte att lufta. Det förefaller som att luften är i den halva som inte har någon luftningsventil.
Någon som har något tips på hur man bär sig åt med dessa? Närbild på sliten vitmålad metall med en skruv, detalj av konstruktion eller möbel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kanske luftnippeln blivit fylld med torkad målarfärg så luften inte kommer ut? Man kan prova att försiktigt lossa hela luftningsnippeln med en gammal handduk under. Då borde ev luft komma ut.
 
LOSSA ALDRIG HELA LUFTNINGSVENTILEN OM DU INTE VET VAD DU GÖR!
 
  • Gilla
Silkesnusa
  • Laddar…
Jag var lite otydlig. Jag har alltså försökt lufta men det kommer ingen luft, bara vatten.
 
K Klammerslammer skrev:
Jag var lite otydlig. Jag har alltså försökt lufta men det kommer ingen luft, bara vatten.
Då har du gjort rätt, det står alltså inte luft i radiatorn.
 
R Real-House skrev:
Då har du gjort rätt, det står alltså inte luft i radiatorn.
Men ska det låta från elementet som att man har en porlande vårbäck i rummet?
 
Prova att lyfta elementet lite i sidan där man luftar samtidigt som du luftar 🤔
 
  • Gilla
Klammerslammer
  • Laddar…
S
Lufta längre tid så släpper nog luftfickan. Spola ut vatten även om det bara kommer vatten.
 
  • Gilla
Klammerslammer
  • Laddar…
Har du kollat system trycket och att expansionskärl ät bra? Sedan om du vill lufta har du stängd av cirkpumpen?
 
Jag har ett öppet system. Elementet i fråga är en våning ovanför pelletspannan där påfyllningen sitter. På andra våningen sitter tre element varav ett bara blir varmt om cirkulationspumpen går på max. Men just nu när jag tänkte reda ut problemet med det skvalande elementet så har det slutat skvala efter flera dagars porlande.
 
K Klammerslammer skrev:
Men ska det låta från elementet som att man har en porlande vårbäck i rummet?
Är trycket bra så skall det inte "porla" i elementen. Mät med ett vattenpass och kolla så att luftningen sitter "högst" på radiatorn. Rörisar brukar montera element med en ANING lutning så att luften transporteras upp mot luftningsuttaget. Är radiatorn sned år fel håll kan luften stanna och bli omöjlig att få ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.