É
Jag har 145mm stenull och ska snart isolera 350mm lösull (nån vit glasfiber). Men såg nu att avståndet till vindavledarnas kant bara blir 8cm och det är för mycket jobb förlänga alla dessa nu, och man ska ha 15cm säger tillverkarna.

Måste jag minska min tjocklek på lösullen? Eller är avståndet tilltaget med marginal för mer vindutsatta områden? Lösullen sjunker väl ett par cm med tiden med. Eller är det nån installationsgrej att man inte ska råka spruta ovanför?

Hand håller tumstock mot träbjälke på byggarbetsplats, isolering synlig i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
I den perfekta världen....


Kör du lugnt på men den som sprutar får det lite jobbigare
 
É
Ok ska man varna i förväg till de som sprutar eller är det att be om att få betala mer? Eller om det inte är jättemärkvärdigt så behöver man kanske inte nämna det. Det finns en landgång längs hela vinden så det är inte så att man måste spruta från långt håll.

Eller menar tillverkarna att isoleringen kommer yra runt där uppe senare när det blåser?
 
Varför inte komplettera/förlänga med mer vindavledare?
 
É
F fribygg skrev:
Varför inte komplettera/förlänga med mer vindavledare?
För att det är för mycket jobb, skrev det i första inlägget. Hinner/orkar inte göra det innan det är dags isolera. Speciellt inte om det bara handlar om att göra allt ”perfekt” eller om det faktiskt kommer bli problem, därav min fråga här.
 
Lej ut det, den som sprutar lösull kan nog komplettera vindavledarna på nån timme om du beställer/säger till i förväg.
 
É
F fribygg skrev:
Lej ut det, den som sprutar lösull kan nog komplettera vindavledarna på nån timme om du beställer/säger till i förväg.
ok får kolla hur jag gör, men av vilken anledning tycker du jag ska förlänga?
1. Isolering flyger lätt in mellan vindavledare-råspont vid isoleringsjobbet.
2. Det finns risk isoleringen flyger iväg när det blåser ute.
3. För att Isover/Paroc skriver det.
 
R
É ÉlPon skrev:
Jag har 145mm stenull och ska snart isolera 350mm lösull (nån vit glasfiber). Men såg nu att avståndet till vindavledarnas kant bara blir 8cm och det är för mycket jobb förlänga alla dessa nu, och man ska ha 15cm säger tillverkarna.

Måste jag minska min tjocklek på lösullen? Eller är avståndet tilltaget med marginal för mer vindutsatta områden? Lösullen sjunker väl ett par cm med tiden med. Eller är det nån installationsgrej att man inte ska råka spruta ovanför?

[bild]
Hej,

Det räcker gott o väl med 8cm, det är däremot stor risk att det åker emellan en del lösull vid sprutningen du får hör med dom vd dom tycker.

Mvh Janne
 
Det är svårare att spruta lösull om förberedelserna är undermåliga(risk att spruta ut lösullen i luftspalten) fixar man inte att häfta fast vindavledare eller bygga landgångar beställer man lämpligen även detta arbete.
 
Redigerat:
R
É ÉlPon skrev:
ok får kolla hur jag gör, men av vilken anledning tycker du jag ska förlänga?
1. Isolering flyger lätt in mellan vindavledare-råspont vid isoleringsjobbet.
2. Det finns risk isoleringen flyger iväg när det blåser ute.
3. För att Isover/Paroc skriver det.
1: ja risken är stor.

2: inte troligt.

3: godkänner sprutisoleringsföretaget distansen så är detta orelevant.
 
É
Landgång bygger jag just nu. Men då är det bättre jag i förväg visar dem samma bild som jag lagt upp här så får de avgöra om de klarar av isolera eller inte, om det ändå ”bara” är vid installationsskedet det är problem och inte efteråt.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
É
Nu är lösullen på plats. De brukade vilja ha 10cm avstånd men det var inga problem för dem oavsett. Jag såg ett ställe där de fått in lite lösull ovanför luftspaltten men såg bra ut annars. De menade att det möjligtvis kan röra på sig om det är väldigt vindutsatt. Jag får väl ta en titt efter nästa storm.
 
É ÉlPon skrev:
Jag såg ett ställe där de fått in lite lösull ovanför luftspaltten men såg bra ut annars.
Försök att få bort den, annars har du ju ett framtida riskområde för fukt och i förlängningen kanske röta på råsponten.

Det kan möjligtvis gå att blåsa bort det som hamnat i luftspalten nerifrån med kompressor om huset inte har takfotslådor.
 
  • Gilla
ÉlPon
  • Laddar…
R
É ÉlPon skrev:
Nu är lösullen på plats. De brukade vilja ha 10cm avstånd men det var inga problem för dem oavsett. Jag såg ett ställe där de fått in lite lösull ovanför luftspaltten men såg bra ut annars. De menade att det möjligtvis kan röra på sig om det är väldigt vindutsatt. Jag får väl ta en titt efter nästa storm.
Vad kul att det gick bra 👍
 
  • Gilla
ÉlPon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.