Min torktumlare fick felkod EH0 och startar inte (Electrolux Husqvarna med värmepump, QW7283, från 2016).

Felkoden betyder att det är något fel med strömförsörjningen eller fel på någon komponent på kretskortet. Det verkar inte vara något fel på matningen till uttaget så då är min utgångspunkt att något pajjat på kretskortet, tog därför bort det och testat att kolla efter dåliga lödningar, kondensatorer som gått eller om någon annan komponent uppenbart trasigt, men allt ser bra ut. Trodde sen att ett relä var dåligt och bytte det men det var inte det, felet kvarstår.

Är det någon som har några idéer eller fått samma fel och löst det? Även om någon har åtkomst och kan dela servicehandbok eller elschema skulle uppskattas mycket!
 
  • Ett grönt kretskort med olika elektroniska komponenter och anslutningar. Otydligt användningsområde.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
J Jolofopp skrev:
Min torktumlare fick felkod EH0 och startar inte (Electrolux Husqvarna med värmepump, QW7283, från 2016).

Felkoden betyder att det är något fel med strömförsörjningen eller fel på någon komponent på kretskortet. Det verkar inte vara något fel på matningen till uttaget så då är min utgångspunkt att något pajjat på kretskortet, tog därför bort det och testat att kolla efter dåliga lödningar, kondensatorer som gått eller om någon annan komponent uppenbart trasigt, men allt ser bra ut. Trodde sen att ett relä var dåligt och bytte det men det var inte det, felet kvarstår.

Är det någon som har några idéer eller fått samma fel och löst det? Även om någon har åtkomst och kan dela servicehandbok eller elschema skulle uppskattas mycket!
EH0 är en generisk kod
men för alla i EH-serien så är det strömförsörjningen och allt relaterat till huvudkretskortet.
Elschema finns bara som ledningsschema allt som gäller mönsterkortet är en väl förborgad hemlighet i PRC:
Servicemanualen täcker bara isärtagning av maskin och vad felkoderna innebär så du kommer inte längre med den tillgängliga tekniska dokumentationen.
dessa vita relän från PRC är en återkommande felkälla så du kan ju byta alla eller ta isaär dessa
du har en liten ytmonterad IC med 7 pinnar som är spänningsregulatorn den är vanlig
annars är det sensingkretsen som ballat ur vilken sitter ytmonterad högst upp till höger i bild
slutligen kan det vara logiken i spindlen,
finns någon i holland som reparerar dessa kort
 
Tack för bra info.

Jag har bytt det stora svarta reläet men det var inte det. Då ska jag testa att löda bort de vita reläerna och se ifall de sluter om man tillsätter spänning.

Den lilla spänningsregulatorn har jag beställt och ska testa att byta den.

Vad menas med logiken i spindlen?

Om du har ledningsschema eller servicebok är det ändå intressant, jag har dålig koll på hur ledningarna är dragna till olika delar och det kan vara bra för att fatta hur allt hänger ihop.
 
A
J Jolofopp skrev:
Tack för bra info.

Jag har bytt det stora svarta reläet men det var inte det. Då ska jag testa att löda bort de vita reläerna och se ifall de sluter om man tillsätter spänning.

Den lilla spänningsregulatorn har jag beställt och ska testa att byta den.

Vad menas med logiken i spindlen?

Om du har ledningsschema eller servicebok är det ändå intressant, jag har dålig koll på hur ledningarna är dragna till olika delar och det kan vara bra för att fatta hur allt hänger ihop.
Spindeln är cpun högst upp ser ut som en spindel med många ben. Programmet är lagrat i cpun.
Du blir besviken på ledningschemat
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.