Vi flyttade nyligen in i ett radhus med en Contura/Premodul kamin. 5 dagar efter inflytt fick vi ett ordentligt takläckage via skorstenen. Vi tog hit plåtslagare som rekommenderade att bygga en "låda" runt skorstens-genomföringen på taket. De genomförde arbetet. Direkt efteråt kände vi av ett märkbart kallras från området runt skorstenen. Framför allt vid väggen/taklisten bakom skorstenen.

Hyde en värmekamera som visade väldigt låga temperaturer. Men pga andra problem lät vi det vara. Nu till sommaren kontaktade jag plåtslageriet igen och bad dem åtgärda kallraset. De erbjöd sig att trä en gummi-marschett över skorstenen och klistra fast mot ångspärren samt isolera mot en kostnad av ca 9000 kr.

Dyrt tyckte jag och tog idag bort takplåtarna underifrån för att se hur det såg ut. Det är ju helt tomt runt omkring skorstenen. Ingen isolering alls. Jag ser hela vägen upp till "taket" på plåtlådan. Det drar otroligt mycket utan takplåt fastän fönstret står öppet. Nu är förtroendet borta för plåtslagarna. Jag tycker de borde isolerat i samband med första beställningen. Inte ta extra betalt för att öppna upp och göra tilläggsarbeten.

Min fråga är hur man löser det bäst? Räcker det att jag tar stenull och pressar in så mycket det går för att fylla utrymmet i taket runt skorstenen? Det är ett OTROLIGT kallras när jag tar bort täckplåten. Verkligen blåser in.

Bifogar bild på taket innan låda/efter lådan. Bild med värmekamera samt bilder från idag när jag öppnade upp underifrån.

Tacksam för alla svar.
 
  • Grått skorstensrör med ny plåtlåda runt genombrott på snöigt tak, nära vägg och fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metallomgivning och isoleringslös skorstensgenomföring på radhustak nära en stege och husvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Värmekamerabild som visar kallras runt en kamin i ett vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svart kaminrör som sträcker sig genom taket utan synlig isolering runt genomföringen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på öppet utrymme runt en skorsten som går genom taket utan synlig isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy underifrån som visar ett svart skorstensrör utan isolering, med synlig kant av stenull mot en vit vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utrymme runt skorstensgenomföring utan isolering, synligt trä och mörkt gap mot taklådan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på ett otätt område runt en skorsten där isolering saknas, vilket resulterar i kallras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Taffligt gjort från början. Vad har du för kamin? Man bör ej ha brännbart närmast skorstenen. Det ska även finnas ett visst avstånd. Minst 7.5 cm från brännbart såvida inte röret har en temp på mindre än 90 grader eller olika typer av strålningsskydd. Sen brukar man isolera runt röret. Inte pga kallras utan för att minimera brandrisken. Vanlig stenull duger gott att isolera med. Det tål en del men brukar bli kompakt och inte isolera väl efter ett tag men du slipper kallras.
 
Vi har en Contura 550, standard kamin i nyproducerade hus.

Vad tycker du vi borde göra med tanke på läget? Be någon annan plåtfirma komma hit och öppna upp lådan för att sätta på en muff mot ångspärren och isolera.

Eller rent av bara trycka in så mycket stenull det går underifrån för att stoppa kallraset. Det finns ingen risk för att luft åker ut den vägen. Frånluftsfläkten ser till att luften alltid kommer inåt.

Det enda jag kan se som ett riskmoment är att vi trycker in stenull och stoppar inflödet av luft så pass bra att den fuktiga inneluften börjar leta sig upp i utrymmet och på så sätt bildar kondens där uppe. Men jag är osäker om det verkligen är en risk.
 
Ska det bli tätt krävs ju manchett. Dock är det ju skitdåligt gjort då man måste öppna upp allt igen . Men i väntan på så kan du dreva lite med isolering tio cm upp runt skorstenen.
På så vis slipper du värsta kallraset och att kondeseringspunkten blir på fel sida. Dessutom isolerar du mot brandrisken. Nu ser jag inte avstånd från brännbart men det ser nära ut på vissa punkter. Det ska vara minimum 7.5 cm.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Ska det bli tätt krävs ju manchett. Dock är det ju skitdåligt gjort då man måste öppna upp allt igen . Men i väntan på så kan du dreva lite med isolering tio cm upp runt skorstenen.
På så vis slipper du värsta kallraset och att kondeseringspunkten blir på fel sida. Dessutom isolerar du mot brandrisken. Nu ser jag inte avstånd från brännbart men det ser nära ut på vissa punkter. Det ska vara minimum 7.5 cm.
Det ser ut att vara helmodul från Premodul diameter 280mm då räcker det med 50 mm till brännbart enligt monteringsanvisningen.
Är kaminen installerad nyligen? Isåfall borde montören åka på att göra om för det ser inte ut att vara utfört enligt anvisningen.
 
Tack för svar. Vi flyttade in för 6 mån sedan. Kaminen installerades av tidigare ägare, troligtvis för 12 år sedan.

Direkt efter inflytt fick vi takläckage och det var i samband med det som vi lät montera en låda vid skorstenen.

Nu förstår jag dock att plåtfirman borde sagt till att det saknades en marschett. Samt att de borde ha isolera ordentligt och inte lämnat lådan helt tom.

Jag har tappat förtroende för dem. Är det värt att ta hit någon annan och låta dem avsluta jobbet? Vad är en rimlig kostnad? Eller tror ni att det räcker att jag fyller ut med stenull för att stoppa kallraset? Det är kallraset vi önskar få bort.

Det finns minst 5cm runt omkring skorstenen och innertak.
 
C chokonanana skrev:
Tack för svar. Vi flyttade in för 6 mån sedan. Kaminen installerades av tidigare ägare, troligtvis för 12 år sedan.

Direkt efter inflytt fick vi takläckage och det var i samband med det som vi lät montera en låda vid skorstenen.

Nu förstår jag dock att plåtfirman borde sagt till att det saknades en marschett. Samt att de borde ha isolera ordentligt och inte lämnat lådan helt tom.

Jag har tappat förtroende för dem. Är det värt att ta hit någon annan och låta dem avsluta jobbet? Vad är en rimlig kostnad? Eller tror ni att det räcker att jag fyller ut med stenull för att stoppa kallraset? Det är kallraset vi önskar få bort.

Det finns minst 5cm runt omkring skorstenen och innertak.
Jag skulle inte använt mig av dom igen. Oavsett vad du beställt för jobb så skulle dom upplyst dig om vad man bör göra i samband med jobbet. Är man seriös så gör man så. Vilken firma var det som gjorde jobbet?
 
De som byggde lådan var ”Skoglunds bygg och plåtslageri” i Södertälje. Känner du till något bra företag i södra Sthlm som skulle kunna isolera rätt?
 
Den bollen får någon annan ta på sig. De som var bra för 10 år sedan finns ofta inte kvar eller bytt ägare. Jag använde mig av DM-tak sist men det var länge sedan. Typ 2008. De var bra då men vet inte i dagsläget. Familjeföretag.
 
C chokonanana skrev:
Vi har en Contura 550, standard kamin i nyproducerade hus.

Vad tycker du vi borde göra med tanke på läget? Be någon annan plåtfirma komma hit och öppna upp lådan för att sätta på en muff mot ångspärren och isolera.

Eller rent av bara trycka in så mycket stenull det går underifrån för att stoppa kallraset. Det finns ingen risk för att luft åker ut den vägen. Frånluftsfläkten ser till att luften alltid kommer inåt.

Det enda jag kan se som ett riskmoment är att vi trycker in stenull och stoppar inflödet av luft så pass bra att den fuktiga inneluften börjar leta sig upp i utrymmet och på så sätt bildar kondens där uppe. Men jag är osäker om det verkligen är en risk.
Tack för ditt inlägg,
Jag har precis samma problem på en handöl 10 utan någon manschett , vi har eldat och skickat upp varmluft rätt upp på vinden.
Tog och isolerade med stenull från brösthöjd upp förbi taket och upp på vinden,
 
Det finns regler för hur mycket du kan isolera runt skorstenen utan att den riskerar att överhetta.
Oftast runt 30-40cm.
Ta reda på vad du har för modell av skorsten och läs manualen för säkerhets skull.
 
  • Gilla
SvedisM
  • Laddar…
V vinylskiva skrev:
Det finns regler för hur mycket du kan isolera runt skorstenen utan att den riskerar att överhetta.
Oftast runt 30-40cm.
Ta reda på vad du har för modell av skorsten och läs manualen för säkerhets skull.
Okej, får kika på detta
Menar du 30-40 cm i höjd?
Blir orolig att skorsten blir för varm
 
20 cm är det vanligaste på dessa Premodul
 
  • Gilla
SvedisM
  • Laddar…
C chokonanana skrev:
De som byggde lådan var ”Skoglunds bygg och plåtslageri” i Södertälje. Känner du till något bra företag i södra Sthlm som skulle kunna isolera rätt?
Skoglunds har varit/är ett seriöst företag dom gjort bra jobb åt mig!
Vad beställde du för jobb?

1. Vad fanns mellan innertak och yttertak tidigare?

2. Den som installerade kaminen har gjort fel om Skorstenen inte var isolerad genom taket och uppe på vinden.
Det är för nära mellan innertak och skorsten om den inte är dubbelmantlad (vilket jag ser att den kan vara på bilden). Då är det då bara att isolera vinden, inte skoglunds jobb om du inte beställt det? Var det isolerat och någon tog bort den utan att lägga ny pga. läckaget?

3. Sotaren har varit lat om han inte givit dig eldningsförbud med felen beskrivna vid besiktning om kraven på skorstenen inte uppfylls..

Åtgärdspogramm: isolera runt röret på vinden med Stenull, håll den på plats med ett Hönsnät om det inte duger med löst liggande. Förstora hålet i undertaket så att brandkraven uppfylls om röret inte är mantlat. Återmontera täckplåt av nödvändig storlek för att täcka hålet.
Elda inte förräns sotare godkänt arbetet. Begär en ny brandskyddsbesikting/ installation av kamin. Fota hela arbetet och ge sotaren bilder på arbetet och färdig installation?

T.ex. Eldabutiken kan nog hjälpa dig på ett proffsigt sätt!

Lycka till!
PS. Riktigt snyggt plåtarbete! Kunde inte gjort det bättre. Inget silikon där... Ds.
 
Redigerat:
  • Gilla
SvedisM
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.