Jag har tilluft ovanför fönstren som ger kallras rakt ner i nacken när man sitter i soffan. Bakom soffan finns två element. Jag har läst om radiatordon här på forumet och konstaterar att ett don med luftintag vid sidan om radiatorn fungerar bra eftersom det ändå inte kommer synas bakom soffan.

Finns det någon anledning till att jag inte bör byta till radiatordon? Detta är på bottenvåningen, vi har frånluft i kök och badrum på bottenvåning samt frånluft i badrum på övervåning.
 
  • Inomhusutsikt genom fönster mot trädgård med snöströ, papperslapp tejpade på insidan ovanför fönstret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det finns tilluftsdon som styr luften upp mot taket för att man ska slippa kallras från dem. Det är väl en billigare lösning än att göra ny hål i väggen.

Sen blir det lätt kallras från stora fönster ändå.
 
Att donen sitter högt är nog för att tilluften blandar sig bättre med rumsluften. Så resonerar man i alla fall med FTX ventilation. Tilluften ska inte vara för varm för då lägger den sig utefter taket i rummen. Är tilluften kallare än rumsluften faller tilluften och blandar sig med rumsluften.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns tilluftsdon som styr luften upp mot taket för att man ska slippa kallras från dem. Det är väl en billigare lösning än att göra ny hål i väggen.

Sen blir det lätt kallras från stora fönster ändå.
Ja, att styra det uppåt kanske kan vara värt att testa. Ska kolla upp det.

Kallraset från fönstret kan jag köpa lite mer men nu är det verkligen en ström av kalluft som kommer in och är väldigt oskön. Flyttar man sig 1m i soffan är det "bara" fönstrens kallras och det är betydligt mer hanterbart.
 
R Runnis skrev:
Att donen sitter högt är nog för att tilluften blandar sig bättre med rumsluften. Så resonerar man i alla fall med FTX ventilation. Tilluften ska inte vara för varm för då lägger den sig utefter taket i rummen. Är tilluften kallare än rumsluften faller tilluften och blandar sig med rumsluften.
Jag tänker att om man värmer luften nere vid golvet borde den stiga och på så sätt uppnå liknande utblandning som om man har kall luft som faller. Vi har dock bara FT-system.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.