snabbfråga. Hur tjock måste en marmor eller kalkstensskiva vara framför en öppen spis om underlaget är en 22mm spånskiva och ordentligt uppreglat under. Inget gips alltså.

Tackar på förhand!!
 
Kan inte uttala mig om tjockleken, men skall du vekligen ha marmor eller kalksten som är mjukt där?
 
Hej! - Ingen aning, det låg en marmorskiva där innan, så jag tänkte (-eller inte alls kanske) att det skulle fungera. Alternativet är ju förstås att lägga ekparkett ända in och lägga kanske en plåtskiva ovanpå. Eller en glasskiva kanske. Funkar inte marmor alltså? vad för typ av sten skall man ha då blir ju nästa fråga....Problemet är att jag har spånskiva underst och sedan ekparkett 15 mm runt om. Jag vill inte ha en lösning där jag lägger gips 13 mm ovanpå och sen eventuellt klinkers. jag tror att jag kommer att slä tårna i då. Öppna spisen ligger lite dumt till i hallen nästan.

 
Klart att marmor och kalksten funkar. Att de är mjuka betyder bara att det slits. Vissa tycker inte att denna slitning är snygg, andra kallar det för patina. Beror kanske på miljön i rummet för övrigt. Däremot så är jag osäker på hur tjock den behöver vara. Någonstans i bakhuvudet har jag att sten som gnistskydd skall vara 4cm tjockt, men är osäker.

Tompa
 
Vår murstensspis har marmor (svart/vit) platta runt om och den är säkert 10 år gammal och hur snygg som helst :D. Fungerar jätte bra även när vi lagt ifrån oss verktyg som vi haft å petat med i elden. Inga som helst märken eller nått.
 
Hemmakatten
Det borde väl räcka med normaltjocka golvplattor, dvs. 10mm. Det kan omöjligt "bränna" igenom en stenplatta.
 
Hemmakatten skrev:
Det borde väl räcka med normaltjocka golvplattor, dvs. 10mm. Det kan omöjligt "bränna" igenom en stenplatta.
Håller med. Vet inte vad jag har fått att det skall vara tjockare, men har ändå det i bakhuvudet. Även en tunn sten borde isolera bättre än en ännu tunnare plåt. Men om någon vet säkert så vore det skoj att höra vad som gäller.

Tompa

 
Har också ett vagt minne om tjockare, kanske har att göra med att en tunn skiva spricker lättare av värme/kyl än en tjock? Jag letade efter samma information för ett år sedan och på nätet var fångsten skral.

Det råkar inte vara så att någon precis tänkt ringa sotaren och kan fråga samtidigt?

/ama
 
Följande står under ”Förberedelse” och ”Eldstadsplan” i PDFen från Dovre

”Kaminen måste stå på ett eldstadsplan som kan bestå av minst 50mm betong, natursten, tegel eller 0,7mm plåt”

http://www.info.camina.se/montering/dovre_350cb.pdf

Det är det närmsta jag kom med en snabb googling. Men det vore skoj att veta vad som står regelverket och var.

Tompa
 
gissar att tjockleken på stenplattan bestäms av hur stor den ska vara. Man kan inte såga en hållbar 15mm tun skiva med yta på 2m2. Små plattor 150x150 kan däremot vara 10mm tjocka och ändå hanterbara.
Skall kaminen stå på plattan så har man en till faktor att ta hänsyn till = belastning och vilken stödd för stenplattan  finns under ( reglar, gjuten platta?). En stenplatta skall ju inte spricka enbart på grund av kaminens vikt. Värmemotstånd är inte det viktigaste eftersom det blir aldrig mycket varmt under en eldstad.
Plattor under kaminer skall enbart skydda golv från glöden som kan ramla ut men inte från själva värmen från eldstaden. Det är mina erfarenheter som kaminägare
gaia
 
;) Som påpekats här ovan i flera inlägg, så är det ju skillnad på det som kaminen ska STÅ på och det som ska ligga utanför och skydda mot glöd och brinnande kvistar mm.

Jag har framför min kakelugn marmorsten som är 10 mm tjock och håltagen så att den ligger tätt intill runt kakelugnen och går cirka 30 cm ut från ugnen.

Detta är ett sekelskifteshus, så kanske andra regler gäller nu. Har just satt in en kamin i det "nybyggda" huset och det står på tunn plåt. Framför tänker jag nog lägga en marmorskiva (infälld i trägolvet) minst 50 cm (stor kamin), som ska sticka in lite under kaminen, så jag slipper en glipa, där allt damm och sot hamnar. :)

Vad gäller glasskiva. så har jag hört att det lätt syns skräp i / under skarven på denna. Om tjockleken på denna bör man väl betänka om man kommer att gå mycket på den och att golvunderlaget är helt jämnt!

Helena med
Nationalschabraket
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.