Har en gammal men mkt bra borrmaskin, AEG 500 R som behöver ny chuck. Finns ingen skruv i mitten. Se bild
Jag har sett filmer på att man kan sätta i en sexkantsnyckel och banka (?) till men chucken är sönder så det går inte att spänna något i den.
Så hur får jag loss chucken?
Tips?
 
  • Elverktyg, borr, bitsats, kopp, duk, oorganiserat arbetsområde, inomhus, hushållsartiklar, elektriska verktyg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du höger o vänstergång på den?
 
Ja, den går åt båda hållen.
 
Är den verkligen reverserbar? Enligt manualen är den inte det och chucken gängas av axeln helt enkelt.


Instruktionsbilder för att byta borr i en borrchuck; varnings- och handikonsymboler indikerar säkerhetsinformation och användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Snoffi
  • Laddar…
Om den verkligen går åt höger/vänstervarv så sitter det en vänstergängad spårskruv i chuckens centrum inne i botten som måste skruvas ur
 
  • Gilla
Snoffi
  • Laddar…
S Snoffi skrev:
Ja, den går åt båda hållen.
Då har du en skruv i mitten på chucken,håll i mot på axeln innanför chucken,skall vara 1/2 tums gänga,ta en rörtång och vrid moturs,sitter nog hårt.glöm inte ta bort skruven inne i chucken.
 
  • Gilla
Snoffi
  • Laddar…
S Snoffi skrev:
Ja, den går åt båda hållen.
Vart sitter knappen för att ställa om mellan höger- och vänstergång?
 
Hej!

Supertack för alla svar!
Jag kanske missuppfattade vad ni menar med reversibel men jag kan borra både i ur. Det finns en switch för "framåt" och "bakåt" som sitter uppe på.
Det finns inte någon skruv inne i chucken att skruva ur, jag kollade det tidigare utifrån videos på youtube.

Men jag gör ett försök då med två nycklar/skruvmejslar enligt bilden.

Mvh, Sofia
 
  • Gilla
Snoffi
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.