Hej. Jag, likt många andra, drar mig lite för att bila upp källargolvet för att kunna isolera det. Undrar lite vad alla :arni byggahuse hade gjort i min sits.

Jag har ett hus byggt 79 med putsad leca-källare(250mm) som jag nyligen dränerat och isolerat med pordrän 100mm. Halva källaren har jättefint tegelgolv som jag skulle ha lite svårt att ta bort. Men den andra halvan hade lösningen betongplatta-träreglar-plankgolv. Detta är numera bortrivet ner till plattan. Bygghöjd för att matcha tegelgolvets höjd är ca 120mm.

Jag tänker inte använda detta som boyta. Utan lite snickeri,måleri,verkstad och förråd. Jag vill inte ha 20 grader på vintern men kanske 16-17 iallafall. Värme finns ej i nuläget men kommer installera bergvärme och radiatorer i källaren. Golvvärme & radiatorer uppe.

Alternativen:
1- Bila bort det gamla, gräv ner och lägg cellplast/pordrän och gjuta nytt ovanpå - detta är väl det bästa egentligen. Att bila 40M2, bära upp och köra iväg det känns dock väldigt tungt. Lite Overkill i verkstad också kan jag tycka.

2 - Gjuta EPS på gammal platta. Detta blir nog väl dyrt då det rör sig om ca 40m2 och såpass mycket som 120mm.

3 - lägga cellplast eller pordrän på plattan och gjuta nytt ovanpå. Ex 70mm isolering och 50mm platta. Detta är nog alternativet som lockar mig mest eftersom det är relativt lätt och billigt. med det sagt lyssnar jag gärna till kritiken mot denna lösning.

Huset står i Stockholm skärgård på sandmark

Tack så mycket ifall du orkat läsa hit
 
Hej, vilket alternativ valde du?
 
Hej
O O.M skrev:
Hej, vilket alternativ valde du?
Hej. Jag råkade få massa barn och startade företag och grejer. Så det har islagts. Men skall göra det till våren hoppas jag. Bestämt mig för att lägga 80mm cellplast med platta och ingjuten slang ovanpå. Det blir inte världsbäst isolering men måste inte ha så varmt heller. Och skulle det bli för dyrt så är det ju lätt att ångra sig åt det hållet och sätta in ex en fläktkonvektor. Och bara ha gv som komfort.

Eps har dubbelt så högt uvärde. Enda fördelen är att jag inte behöver jämna av bef platta om jag gick den vägen

Ett intressant alternativ är villa varms där de lägger något ventilationslager ex pordrän underst sedan cellplast, sedan spårad cellplast med slang och parkett. Kan ha missat något lager. kanhända jag lägger något ventilationslager underst då jag har lite lite markradon. Då löser man det i samma sväng.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.