H hempularen skrev:
Om vi förutsätter att ni skriver ett avtalsservitut (alternativet är att grannen söker ett tvingande officialservitut). Så bör det skrivas så att det ger grannen rätt att förlägga och underhålla ledning för vatten och avlopp över er fastighet. Lika bra att ta med avlopp i servitutet, och förlägga slang för det redan nu. Stor chans att grannen kommer att tvingas ansluta till kommunalt avlopp oavsett om han vill eller inte, i ett senare skede, eller frivilligt vill ansluta när nuvarande enskilda avlopp behöver göras om. Och detta då på ett i servitutet definierat område.

För detta brukar det betalas en blygsam ersättning.

Och försök få ner slangen till frostfritt djup. Är det bara stenig mark så finns det ingen anledning att inte gräva djupt. För en grävmaskin spelar det inte så stor roll om det är stenigt. Är det berg, och måttligt med berg så averkas berget utan "riktig" sprägning (bilning, mekanisk spräckning, krutspräckning) till rätt överkomliga kostnader, så länge det inte är berg i dagen och 50 meter.

Men kan man slippa värmekabel för typ 20 - 30 000 i ytterligare gräv/spräck kostnad så är det värt det.
Tack för input. Jag är certifierad sprängarbas på hobbynivå och spränger själv med simplex, har en pionjärborr och en uppsjö kilar etc så att hantera sten på tomten är inget problem. Men det är intressant att du tycker det är värt att försöka få ner rören till frostfritt djup? Kommunen själva lägger dom i kulvertar med uppvärmning eftersom vi bor på en stor jäkla klippa. Vad är negativa erfarenheter av värmekabel? Jag hade fått för mig att dom blivit grymt energieffektiva nuförtiden?

Visst, finge jag välja skulle jag ju helst ha dom ett par meter ner i backen men hade kanske inte tänkt fäkta mer än nödvändigt kring det heller?
 
OK, med den kunskapen så kan du säkert bedöma själv hur mycket berg det får vara innan man kastar in handduken och kör med värmekabel.

Jag är absolut ingen expert på detta. Men en värmekabel kan antas hålla kortare än röret/slangen den skall värma.

Om du har tryck avlopp, så behöver man värma även avloppslangen, eftersom plastslangar inte är gastäta, så avdunstar vätska om man värmer "för mycket", och det blir stopp i slangen. De illaluktande gaser som avdunstar från avloppslangen tas för övrigt upp av tappvattenslangen om man inte lägger dem med lite separation (det kan tydigen hända även utan uppvärmning).

Värmekablar idag är självreglerande, så de drar mindre ström när det inte behöver värmas, men de drar en del även på sommaren, så man vill ha en avstängning, som det gäller att slå på när det blir kallt. OM vi tänker oss en kabel som ger 10W/m, och du har 20m slang, så drar den alltså 200W när det behövs, vilket inte är direkt försumbart. Det är helt enkelt en del strulfaktorer som det kan vara värt att slippa.

Men om du nu själv är kunnig "sprängare", så borde det vara rätt enkelt val? Ta det som ett hobbyprojekt.

Vi skall precis få komunal VA till fritidshuset (ansl. kostnad 365 000), vi kommer att få ingrävt till huset ngn gång i vinter. Jag hoppas att vi klarar oss ifrån berg. Det är extrem bergigt i området. Kommunen sprängde sig in 2m på vår tomt (de vill inte att ngn spränger nära deras ledningar senare). Där var det 110 cm till berg, kommunen vill ha 170cm (och så lägger de isolering över). Men enl. uppgift skall 110 cm duga bra, så blir det inte värre på sträckan till huset så klarar vi oss (nästan). Pumpbrunnen för avlopp skall ned på 250 cm djup. Det kommer nästan säkert inte att gå. Så där blir det troligen lite spräckning.

Men jag räknar med att även om det skulle vara någon klack så man får spräcka bort 50 cm på någon meter eller så även för ledningarna så är det värt det för att slippa värmekabel.

De närmaste grannarna har berg i dagen precis hela vägen fram till huset.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
A
S Snarkologen skrev:
Fallet är följande:

Vi har nyligen köpt en strandtomt längs Norrlandskusten. Utanför tomten ligger en liten ö, bedömt 50 meter över ett litet sund från vår brygga till bryggan på ön.

Det kopplas in kommunalt vatten och avlopp i området, och via omvägar har vi förstått att grannen på ön önskar få kommunalt vatten, men inte avlopp då de kör med utedass.

Servispunkten för både oss och ön ligger vid vår tomtgräns på diametralt motsatt ände av vår tomt, och det är ca 70 meter från stranden till servispunkten. Vi kommer att lägga ner en kulvert till huset och från huset är det ca 40 meter ner till stranden.

Vi kommer att behöva utföra omfattande markarbeten på tomten för att kunna lägga ner en kulvert, pga stora mängder sten, och vi räknar med att det kommer att kosta en hel del bara att ansluta.

Lek med tanken på att grannen på ön önskar dra vatten över vår tomt. Jag är inte motvals på något sätt, utan hjälper gärna till med det om det låter sig göras på ett rimligt sätt, men ser följande problem:

Om ön vill ha vintervatten kommer dom att behöva ha en värmekabel från ön på den sträcka av kulverten som ligger ovan vattnet fast på vår tomt. Det innebär rimligen att den må strömförsörjas från ön för att vi inte ska behöva debitera dom för elkostnaden, med allt vad det innebär.

Om dom bara vill ha sommarvatten finns ju normalt sett möjligheten att tappa ur sin ledning under hösten, men om så inte sker och ledningen fryser kommer ju vattenleverantören att behöva gräva för att åtgärda läckan, vilket ju då kan behöva ske på VÅR tomt.

Ett servitut är en självklarhet, men hur skulle ni andra resonera? Finns det erfarenheter av sånt här? Hur skulle vi dela kostnaden för markentreprenad etc? Andra relevanta inspel?

Med vänlig hälsning, PW
det krävs vattendom på att förlägga slang i vatten
 
  • Gilla
Snarkologen
  • Laddar…
Låter som att det inte är en självklarhet att övergången från kuvert till undervattensledning kommer vara dold? Jag skulle velat undvika att ha den mitt i på min strand. Lägg den hellre i tomtgräns.
 
  • Gilla
Snarkologen och 1 till
  • Laddar…
S Staffan-N skrev:
Låter som att det inte är en självklarhet att övergången från kuvert till undervattensledning kommer vara dold? Jag skulle velat undvika att ha den mitt i på min strand. Lägg den hellre i tomtgräns.
Det är det enda rimliga, ja.
 
Några punkter:
Kan du lägga det i tomtgräns, gör det. Du får ju ändå inte bygga närmare tomtgräns än 4 meter så kan du lägga grannens rör där riskerar du ganska lite av hinder på det området.
Men vi vet inte hur tomten ser ut. Det kanske inte är möjligt pga berg el annat.
Delar ni på en del av sträckan som grävs upp på er tomt bör ni dela på kostnaden för den sträckan också. Allt därefter bör grannen stå för.
Sätt avstängningsventil på grannens vatten, efter er så ni kan stänga av den delen om det behövs, utan att det stängs av hos er.
 
  • Gilla
Jeanette A och 2 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det krävs vattendom på att förlägga slang i vatten
U Upp skrev:
Några punkter:
Kan du lägga det i tomtgräns, gör det. Du får ju ändå inte bygga närmare tomtgräns än 4 meter så kan du lägga grannens rör där riskerar du ganska lite av hinder på det området.
Men vi vet inte hur tomten ser ut. Det kanske inte är möjligt pga berg el annat.
Delar ni på en del av sträckan som grävs upp på er tomt bör ni dela på kostnaden för den sträckan också. Allt därefter bör grannen stå för.
Sätt avstängningsventil på grannens vatten, efter er så ni kan stänga av den delen om det behövs, utan att det stängs av hos er.
Gillar idén med avstängningsventil på vår tomt. Kallas väl på finansspråk att ha ett så kallat ”leverage”. 😂
 
  • Gilla
  • Haha
pyamassnickaren och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det krävs vattendom på att förlägga slang i vatten
Räcker med en anmälan om vattenverksamhet till länsstyrelsen. Men ja, det behöver man göra.
 
  • Gilla
Larmal
  • Laddar…
H
A August.E skrev:
Ja, men inte så kul att få tomten uppriven med den tid återställningen tar.
Nej, men det är ju ingen som gör det vilje heller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.