Bor i en nybyggd lgh och det är i dag endast 16 varmt har haft problem med det i månad nu. Det är fel anmält sen en månad sen.Elementen fes ljumma,har mätt till luften och den en är 16 gr samt kalldrag från fönster och balkong dörr. Så frågan är hur varm ska till luften vara.
 
Om det är nybyggt kan det ju vara problem med injusteringen av antingen ventilation och/eller värme.
Är det en hyresrätt eller BRF? (mer av intresse för diskussionen efter som du säger att du anmält problemet)
Begär återkoppling från hyresvärd/styrelsen om hur de hanterat din anmälan och vilka åtgärder de tänker vidta. Det kommer ju bara bli kallare allt efter som temperaturen sjunker ute.
 
Frågan är vilken tempratur ska vara tillluften som kommer in genom ventilationen i taket. Det är minst 20 lgh som har samma problem.
 
K kjellerik.oskarsson skrev:
Frågan är vilken tempratur ska vara tillluften som kommer in genom ventilationen i taket. Det är minst 20 lgh som har samma problem.
Temperaturen är ju antagligen ganska så kall, beroende på utomhustemperatur. Jag utgår ifrån att det är ett lite större hus och att det då finns en värmeväxlare på ventilationssystemet. Den kommer ju att värma upp inluften men gör det ju med hjälp av luften som sugs ut, så har ni det redan kallt inne blir ju inluften också kallare. Alltså säg att den kan värma inluften till 5grader kallare än luften som går ut (som ett exempel taget ur luften, i verkligheten beror den ju av uteluftens temperatur) går det då ut luft som är 16 grader blir ju luften in 11grader medans om luften inne är 21 grader blir ju luften som kommer in 16 grader.

Problemen kan ju vara flera, radiatorer som behöver luftas, fel dimensionering på värmare eller pump. Är det fjärrvärme kanske inte alla ventiler är öppna osv. Det är ju något som hyresvärden/styrelsen får se till att det funkar.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
G
Som referens till kjellerik kan jag säga att tilluften från ventilationen i min lägenhet ligger på 19 grader. Jag har radiatorerna på max och temperaturen i rummen är 23 grader. Utomhus är det 14 minusgrader.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
T TypRätt skrev:
Temperaturen är ju antagligen ganska så kall, beroende på utomhustemperatur. Jag utgår ifrån att det är ett lite större hus och att det då finns en värmeväxlare på ventilationssystemet. Den kommer ju att värma upp inluften men gör det ju med hjälp av luften som sugs ut, så har ni det redan kallt inne blir ju inluften också kallare. Alltså säg att den kan värma inluften till 5grader kallare än luften som går ut (som ett exempel taget ur luften, i verkligheten beror den ju av uteluftens temperatur) går det då ut luft som är 16 grader blir ju luften in 11grader medans om luften inne är 21 grader blir ju luften som kommer in 16 grader.

Problemen kan ju vara flera, radiatorer som behöver luftas, fel dimensionering på värmare eller pump. Är det fjärrvärme kanske inte alla ventiler är öppna osv. Det är ju något som hyresvärden/styrelsen får se till att det funkar.
tack för svaret det här är Brf på cirka 40 lgh det lustiga är förrsta vintern va de inte så kallt i lgh som nu.Men i sommar så va dom här och gjorde nått med ventilationen då matos lukt spreds till närliggande lgh så de blev nog bättre.Men det blåser ganska mycket från takventilerna och elementen temp är bara 22/23 grader och är på högsta.
 
K kjellerik.oskarsson skrev:
Frågan är vilken tempratur ska vara tillluften som kommer in genom ventilationen i taket. Det är minst 20 lgh som har samma problem.
Jag har aldrig sett några normer för det. Många ventilationssystem har ingen förvärmning utan tilluften blir tempererad som utomhusluften. Är det 16º varm i lägenheten är det givetvis ett problem du kan begära att få åtgärdat. Men jag skulle inte tro att detsamma gäller om det bara är tilluften som är 16º.
 
A Avemo skrev:
Jag har aldrig sett några normer för det. Många ventilationssystem har ingen förvärmning utan tilluften blir tempererad som utomhusluften. Är det 16º varm i lägenheten är det givetvis ett problem du kan begära att få åtgärdat. Men jag skulle inte tro att detsamma gäller om det bara är tilluften som är 16º.
Ok men vi har bara 16/17 grader mätt mitt i köket på bordet och till luften 16 grader och elementen på högsta läget som knappt ger nån värme.Men det fel anmält sen en månad så vi får hoppas att det ordnar och här i Umeå så är det 10 minus och det brukar ända upp åt 20 minus.😎
 
G
Eftersom det är en BRF så är det nog i första hand styrelsens uppgift att ta tag i.
De borde ha information om vem som gjort tidigare arbeten på ventilationen och kunna
ta fram en lösning tillsammans med dem.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Styrelsen får agera här, t ex ta den tekniska förvaltaren i örat. Eller om en sån saknar kompetens, köpa in en tjänst från en ventkonsultfirma. Är det en ny förening så borde det ju finnas ett svindyrt serviceavtal som rullar för detta, det är ju så det brukar ordnas av byggföretagens styrelse innan medlemmarna själva tar över.

Har ni gjort det enkla och uppenbara? Luftat alla element i hela huset? Det är ju något som snabbt kan lösas grannarna emellan. Elementen borde ju ge värme men är de inte luftade så fungerar de inte.
 
  • Gilla
Unikt namn och 2 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar huset är cirka 2 år och det konstiga är att förra vintern upplevde vi inte att det var så kallt lgh vi har nu 16/17 gr på köksbordet och i ventilerna i taken 16 gr har pratat med en från Peab och han säger att till luften ligger på 19 gr vilket inte verkar stämma för det är kanske över 20 lgh som klagar.Sen måndag nästa vecka ska Peab komma till våran och ta lös på salningen på alla fönster och försöka täta runt karmarna och även altandörren. Man ä ganska förbannad
 
Claes Sörmland
Men -10 grader C ute, fesljumma element och 16 grader C tilluft enligt normflöde. Det låter som ett recept för att få det kallt.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag skulle säga att 16 grader på tilluften i sig inte är fel. Det beror lite på vilken typ av ventilation och uppvärmning man har. Tilluftstemperaturen bör vara lägre än rumstemperaturen för att luften ska blanda sig.
Har man 16 grader på tilluften måste man ju däremot kompensera med värme från radiatorerna.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Claes Sörmland
Men 6 grader lägre temperatur än önskad rumstemperatur på 22 grader C känns väl lite väl kallt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.