Nä, självklart inte billigare om man måste borra. Har du någon uppfattning hur många måste borra mer som byter en berg vp? 10%.. 20%..30%..
 
L lostinsweden skrev:
Inte alltid billigare när folk måste borra ett till borrhål.
Fast måste man det, eller är detta en gammal forumsanning?
Om man dimensionerar den nya pumpen efter gamla och accepterar att elpatron går in några timmar per år finns väl inget behov för att borra extra hål?
Får hyffsat många elpatrontimmar för vad ett extra hål kostar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag beställde faktiskt en IVT AirModule E9 med AirX 407 idag. Räknade lite på bergvärme men eftersom dom nya pumparna fungerar ner till -15 idag så såg jag ingen fördel förutom att man slipper utedelen.

För oss så är vår pump trasig och jag har inte tid att vänta på bygglov etc så därför så kollade jag bara snabbt på bergvärme.

Jag tyckte att ivtn var tystare än dom andra så därför gick vi på den.

Nackdelen är att den är enfas och dom andra verkar vara trefas vilket för att man förmodligen inte behöver lika stor säkring.

Nu har vi en bra relation med firman som fick sälja pumpen eftersom dom var hos oss och försökte reparera vår 15 år gamla ivt pump så därför fick dom sälja till oss (dom drog dessutom av sin arbetskostnad från det tidigare jobbet eftersom vi beställde en ny av dom!)

Vår offert låg ca 10k under ditt pris :)
 
R rastlos skrev:
Fast måste man det, eller är detta en gammal forumsanning?
Om man dimensionerar den nya pumpen efter gamla och accepterar att elpatron går in några timmar per år finns väl inget behov för att borra extra hål?
Får hyffsat många elpatrontimmar för vad ett extra hål kostar.
Ingen gammal forumsanning. Jag har läst en del inlägg på FB grupper med folk som har minus temp på inkommande brine där VVS firma har satt in nya VP på gamla hål som är för korta för den nya VP. Ja du har rätt i att lösningen är att dimensionera ned storleken.
 
Så kan vi sluta häva ut oss påståenden om att man måste borra nytt hål då?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F
K Knattecrossfarsan skrev:
Hade långt gångna planer på att installera LVVP som ersättning för dagens pelletspanna och tog in offerter från flertalet leverantörer. En leverantör ville även lämna offert för bergvärme och det var även en av få som gjorde en faktisk kalkyl och inte bara skickade ett tumme-pekfinger-pris-hör-av-dig-om-du-vill-att-vi-räknar-på-riktigt.

De seriösa offerterna jag har fått landar på följande efter ROT-avdrag

LVVP
IVT AirModule E9 med AirX 407 - 131 000 kr
Mitsubishi Power Inverter 8 kW (PUD-SWM80YAA) med Ecodan - 150 000 kr

Bergvärme
Thermia Calibra 7 (120 meter borrhål, +300 kr/m) - 200 000 kr (+9 000 till 18 000 vid borrhål 150-180 meter)
Kollade de närmsta grannarnas energibrunnar och de ligger på 144, 150 och 180 meter i borrdjup så 120 är kanske en glädjekalkyl.

Vi har inget problem med att ha en utedel vid LVVP. Vi har en bra placering för den där vi kan gå genom en ventil i källarväggen direkt till pannrummet. Vid fasaden finns inget fönster och dessutom har vi en riksväg 130 meter från huset så det är aldrig tyst ute.

Garantier
Både IVT och Mitsubishi har långa garantier och erbjuder tillägg. Dock krävs genomförd service och här saknar jag pris på servicen
Thermia har inget krav på service och ger 6 år. Sedan möjlighet att köpa försäkring.

Leveranstid
Thermia och Mitsubishi har korta tider från tillfrågade leverantörer.
IVT är oklart

Energibehovet är beräknad till knappt 21 000 kWh per år och med värmepump till ca 7 100 kWh.

Är det värt 70 000-90 000 mer för bergvärme från Thermia mot en LVVP-lösning från IVT? Är man dumsnål om man dissar bergvärme i det här läget? Hålet finns ju kvar den dagen värmepumpen behöver bytas ut så den framtida ersättningskostnaden är ju lägre när det väl är dags.

Hur hade ni resonerat?
Vet inte om bergvärme lönar sig för din del? Med vår luftvatten använder vi ca 3000kwh -4000kwh per år till värme. Att spara in ytterligare 1000-2000kwh med bergvärme blir liksom helt orimligt ur ett kostnadsperspektiv. Då hade jag nog hellre installerat FTX men även det kostar en slant.

Men beror såklart helt på ens energibehov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.