Hej!

Renoverar köket och ska sätta ditt ett underskåp, avloppet / inkommande vatten sitter lite dumt till precis i "väggen" på skåpet som kommer ha diskhon och blandaren. Jag fattar som att det är krav på att om det läcker ska allt vatten rinna fram och inte kunna rinna bakåt i skåpet eller läcka under, stämmer det?

Några tips på hur jag ska få till det här bra
 
  • Två isolerade vattenrör med avstängningsventiler och en oskyddad avloppsslang nära en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsplats med vattenledningar, oskyddade gipsskivor och vit skåpdel, ofärdigt kök.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Du använder antingen golvskydd eller skydd inne i skåpet kombinerat med tätning runt de rör som måste gå igenom skydden.

Om diskmaskinen är bredvid diskbänksskåpet fungerar det bra med sammankopplade golvskydd.
Tollco har mycket information om hur man skyddar köket från vattenskador: https://tollco.se/

Isoleringen borde inte behövas för det brukar inte finnas någon sån i diskbänksskåp och sen borde det gå att böja eller byta ut delar så att röret till vänster kröker lite under skåpstommen så att det inte kommer upp direkt i stomväggen.
 
Kanske denna: Stosett kökskit.
Badrumstillbehör: tätningar, rörkopplingar, tejp, trästycken och ett rör lim. Grå bakgrund. Reparation eller installationstema.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
tornatt
  • Laddar…
Hej
BirgitS BirgitS skrev:
Du använder antingen golvskydd eller skydd inne i skåpet kombinerat med tätning runt de rör som måste gå igenom skydden.

Om diskmaskinen är bredvid diskbänksskåpet fungerar det bra med sammankopplade golvskydd.
Tollco har mycket information om hur man skyddar köket från vattenskador: [länk]

Isoleringen borde inte behövas för det brukar inte finnas någon sån i diskbänksskåp och sen borde det gå att böja eller byta ut delar så att röret till vänster kröker lite under skåpstommen så att det inte kommer upp direkt i stomväggen.
Jag fattade som att isoleringen är till för att undvika fukt på rören i form utav kondens, men det är bara att ta bort, och sen använda något liknande format utan "tärningen" som länken under dig skickade så kommer allt bli bra?

Jag undviker helst att böja eller ändra rör eftersom jag inte kan sånt här, men är det ett problem att jag behöver såga bort lite utav stomväggen?
 
BirgitS
tornatt tornatt skrev:
Jag fattade som att isoleringen är till för att undvika fukt på rören i form utav kondens,
Det kan bli kondens på kallvattenrör om det är fuktig luft och rören är kallare än omgivningstemperaturen. Det kan inte bli kondens på rör som har samma eller är varmare än omgivningstemperaturen, dvs. varmvattenrör.
Kondens kan det bli på hela sträckan och inte bara på 20 av 50 cm.
tornatt tornatt skrev:
men det är bara att ta bort,
Jag har inte haft isolering på kallvattenrör hemma och jag har inte sett något sånt på bilder av diskbänksskåp i forumet.
tornatt tornatt skrev:
sen använda något liknande format utan "tärningen" som länken under dig skickade så kommer allt bli bra?
Du måste ju täcka antingen golvet eller skåpbotten också. Läs på Tollco-sidan.
tornatt tornatt skrev:
Jag undviker helst att böja eller ändra rör eftersom jag inte kan sånt här, men är det ett problem att jag behöver såga bort lite utav stomväggen?
Olika köksstommar är olika känsliga för ingrepp. Mer känsligt om man gör ingrepp där två delar är sammanfogade än om det är mitt på en del. Hur det är med Ikeas vet jag inte (om det är vad du har).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det kan bli kondens på kallvattenrör om det är fuktig luft och rören är kallare än omgivningstemperaturen. Det kan inte bli kondens på rör som har samma eller är varmare än omgivningstemperaturen, dvs. varmvattenrör.
Kondens kan det bli på hela sträckan och inte bara på 20 av 50 cm.

Jag har inte haft isolering på kallvattenrör hemma och jag har inte sett något sånt på bilder av diskbänksskåp i forumet.

Du måste ju täcka antingen golvet eller skåpbotten också. Läs på Tollco-sidan.

Olika köksstommar är olika känsliga för ingrepp. Mer känsligt om man gör ingrepp där två delar är sammanfogade än om det är mitt på en del. Hur det är med Ikeas vet jag inte (om det är vad du har).
Då tror jag är med på vad jag behöver göra, tusen tack för hjälpen!
 
Blev så här tillslut, nu saknas röret för avloppet men har en matta runt avlopshålet i golvet men tog av isoleringen på varm / kall vatten, sågade runda hål i golvskyddet, täckte med silikon runt hålen, dom blev väldigt tighta så tror det ska vara tätt.

Ligger en matta i skåpet också vara hål blev lite stort men har tänkte att köpa en ny matta och sätta inne i skåpet efter jag är redo att montera avloppsröret
 
  • Inbyggd diskmaskin öppnad utan frontpanel, synliga elektriska och vattenanslutningar, hål i skåpvägg, installationsinstruktioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett genomskinligt plastskydd på ett trägolv, möbler syns suddigt i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det viktiga är att om det rinner någon droppe vatten då och då längs något rör så ska det vattnet ledas fram ovanpå ett skydd så att du ser att det läcker innan dropparna har kommit in i väggen eller ner på/i golvet. Jag kan inte se om det fungerar så på bilderna utan det måste du nog bedöma själv.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.