B Björn_54 skrev:
10 megavatttimmar räcker till minst 1000 hushåll förbrukning av hushållsel. Kwh är nog den enhet du menar :)
Vill du veta en hemlighet? 10 MWh är samma sak som 10 000 kWh.
 
  • Gilla
  • Haha
13th Marine och 6 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vill du veta en hemlighet? 10 MWh är samma sak som 10 000 kWh.
Haha, ja det har du helt rätt i. Fick hjärnsläpp, sorry :)
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Tycker det inte är dyrt men sedan kan man säkert få ett bättre avtal om man letar.Stort +är ju förbrukningen men lika där .är det inkl hushålsel medräknat.
Är alltid elförbrukningen som intresserar,avtal är förhandlingsbar.
 
  • Gilla
Elektra
  • Laddar…
A amoreex skrev:
10 000kwh är ju inte konstigt lågt..

Vi har hus från 1990. Förra året landade vi på 8700kwh. Med original frånluftsvärmepump samt luft luft pump.
Inkl hushållsel..
Vi ligger på 8500 kWh om året i 135 kvm som är byggt 1991. Har en Nibe 370 frånluftsvärmepump. Vi har 22 grader varmt i alla rum, men det har naturligtvis stor betydelse om man har tonårsbarn hemma som duschar tre gånger om dagen.

Jag tror att omkring 10 000 kWh om året är rätt vanligt i hus byggda efter 1990 om man är två vuxna personer i hushållet.
 
J Josth skrev:
Normal hushålls-el för en familj är ca 5000 kWh/år. Uppvärmning och varmvatten av ett nybyggt småhus (kataloghus) ca 5000 kWh/år.
Det har man räknat med över 30 år nu. Men, man lever annorlunda nu.
 
Alla verkar vara superduktiga,
Vi bränner av 25-30000 kW/h per år och mer lär det bli i nya huset.

2 tonårsdöttrar och en mor som gillar duscha. Själv älskar jag att basta och gör det säkert 4-5 gånger i veckan.

Tvättmaskin,torktumlare och diskmaskin verkar gå i ett med 😂🍺
 
  • Gilla
Snigla och 1 till
  • Laddar…
Bara som referens i sammanhanget...

Jag hade en Nibe 410P (elpanna med frånluftsvärmepump) innan pumpen skar (vanligt förrekommande problem på 410P) i December 2021 .
Slängde ut den och installerade en Nibe s325 elpanna, 2040-6 luft-vatten vämepump och Nibes stora värmeväxlare som ersättare för frånlufts pumpen. Bytet gjordes i Januari 2022.

(Det har kommit en cirkulerande växlare nu som jag tror är ett bättre alternativ till en liten villa. Den fans inte som alternativ då jag köpte och den stora växlaren var den enda som kunde installeras utomhus/vinden.)

Huset är en enplansvilla i södra Dalarna på 85 kvadrat byggd 1990 (Fiskarheden) med vattenburen golvvärme i betong plattan.

Med Nibe 410p anläggningen
Normal förbrukning om jag är hemma hela året: 14-17.000Kwh.
Svinkall vinter någon gång i början på århundradet vart det hela 19.000Kwh.
13 grader innomhus året runt utom kortare vistelser hemma senaste 10 åren, 12-13.000kwh

Med Nibe S325 anläggningen
Har inte varit hemma helår med denna anläggning.
13 grader året runt utom kortare vistelser hemma, 6.500Kwh beräknat såg jag på senaste räkningen.

Matemattiken är enkel: Nya anläggningen betalar sig avsevärt snabbare än väntat.

Konsensus är att bara en frånluftvärmepump är ingen bra grej. Det behövs mer pump-stöd för att spara pengar så att elpannan inte slår till. Luft-vatten pump är naturligvis bäst om man har golvvärme och/eller stort varmvatten behov. En luft-luft gör dock massor på elräkningen den också men har man golvvärme så är risken stor att pannan stänger av golvet då luften värms av annan värmekälla (har ingen erfarenhet på detta område).

Jag har ställt pannan så att om det är 5 grader eller varmare så spärras elpatronen och således tillåter jag bara elpatron att fungera på vintern. Rent krasst så tror jag inte elpatronen har gått alls senaste vintern då det inte var så kallt så att det behövdes.
 
S
P Peter Petterson skrev:
Alla verkar vara superduktiga,
Vi bränner av 25-30000 kW/h per år och mer lär det bli i nya huset.

2 tonårsdöttrar och en mor som gillar duscha. Själv älskar jag att basta och gör det säkert 4-5 gånger i veckan.

Tvättmaskin,torktumlare och diskmaskin verkar gå i ett med 😂🍺
Ja folk verkar fan inte göra annat än sova i huset o sen är det dags att ut o röra på sig. Bara min dator drar över 3000 kwh per år :D
 
  • Gilla
Peter Petterson
  • Laddar…
Mats-S
S SueCia skrev:
Bara min dator drar över 3000 kwh per år
Kör du Bitcoin-Mining 😎
 
  • Gilla
Bengt Sjöberg
  • Laddar…
S
Mats-S Mats-S skrev:
Kör du Bitcoin-Mining 😎
Nä, den pysslar med annat ;) och håller min mancave varm :D
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
H
10 000 kwh med frånluftvärmepump inkl hushållsel, låter lite. Är det braskamin i huset? Om så, så eldas det ofta.
eller så har dom kallt inne för att hålla ner förbrukningen.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K Kebbis21 skrev:
Är intresserad av ett hus som är ute till försäljning. Huset har frånluftsvärmepump och har haft ett rörligt elavtal. Kostnad per år enligt säljaren är 31.000kr.
Årlig elförbrukning ligger på 10400 kWH/år.

Är 31.000kr dyrt eller rimligt?
Ungefär vart i landet ligger huset och vilken modell är det på frånluftsvärmepumpen? Om huset är relativt nybyggt och ligger i Skåne/Halland/Blekinge och har en modern frånluftsvärmepump med större kompressor så låter 10400 kilowattimmar nåbart.

Priset på el är väldigt svårt att sia om nu för tiden, jag brukar föredra fast elpris om det går att hitta till rimligt pris. Kanske lite dyrare men förutsägbart och utan överraskningar.

Bor utanför Stockholm i hus byggt 2003 och hade en ”omodern” frånluftsvärmepump (Nibe 360p) förut och snittade på runt 18-19000 kilowattimmar per år - i princip en elpanna med minimal återvinning vintertid (November - Mars). Brukade ligga på drygt 3000 kilowattimmar per månad när kylan slog till, nu mellan 15-1700 kilowattimmar.

Med en modern frånluftsvärmepump med större kompressor kunde det säkerligen bli lägre förbrukning men skaffade istället bergvärme och ligger på totalt runt 13000 kilowattimmar nu. Jag har runt 22-23 grader inne vintertid och använder Ac på sommaren så jag kan nog räknas till energislösarna här på forumet.

Mvh
 
useless useless skrev:
Visa mig ett sånt avtal. Bara fasta kostanden för abonnemanget, elskatt, elcertifikat och överföringsavgiften ligger på ca 1:- inklusive moms. Ska man komma ner till ca 10 000:- för ca 10 000 kWh måste alltså själva elhandeln vara gratis.
Äntligen någon som kan räkna!!!
 
K Kebbis21 skrev:
Är intresserad av ett hus som är ute till försäljning. Huset har frånluftsvärmepump och har haft ett rörligt elavtal. Kostnad per år enligt säljaren är 31.000kr.
Årlig elförbrukning ligger på 10400 kWH/år.

Är 31.000kr dyrt eller rimligt?
Ca 10400kwh/år är generellt sett en låg elförbrukning.
Visst går det att minska elförbrukningen med tex solceller, effektiv luftvärmepump, tilläggsisolering, nya fönster/dörrar, braskamin mm.
Kräver dock relativt stora investeringar och ger kanske tveksam lönsamhet.
Det svåra är att få till ett bra elavtal.
Nuvarande avtal låter inte speciellt förmånligt, ca 3 kr/kwh totalt.
Lycka till.
 
E evertb skrev:
Äntligen någon som kan räkna!!!
Jag har haft rörligt elpris i många år, under 2022 kostade min el 1,87 kr/kWh inklusive elskatt, energiavgift, elcertifikat , moms och elprisstöd. Till detta kom en fast avgift på 3134kr/år i fast avgift.

Kan tillägga att min storebror har tecknat ett långvarigt fast elavtal och hans kostnad var 22 öre kWh inklusive allt. Detta beror på att elprisstödet nästan blev lika stort som hans totala elkostnad. Elprisstödet baseras inte på faktiska kostnader utan baseras bara på förbrukningen. Tyvärr så går hans fasta elprisavtal ut om tre månader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.