N
Har ett äldre radiatorsystem med en cirka 10 år gammal bergvärme pump.

Rören och radiatorerna är av gjutjärn och har många år på nacken.

Huset är 2 våningar och en källarplan. Pumpen och expansionskärlet står i källarplan.

Någonstans försvinner det vatten från systemet, då systemet tappar tryck och värmen försvinner på övervåningen. Samtidigt så fungerar inte pumpen som det är tänkt då det förmodligen kommer in luft i systemet? När man fyller på vattnet så går pumpen bra igen.

Vad kan man göra? Jag ser inte att det kommit ut något vatten någonstans så det är ingen uppenbar läcka som man kan försöka laga. Rören går även inne i bjälklag på sina håll, men jag ser inget genomslag där heller.

Är alternativet att dra nya utanpåliggande rör till radiatorerna det enda som är rimligt?
 
Att rören skulle vara i gjutjärn ser jag som mycket osannolikt. Radiatorerna skulle kunna vara det, men jag gissar att det inte heller stämmer.

Är det ett öppet eller slutet system?
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
N
D Daniel 109 skrev:
Att rören skulle vara i gjutjärn ser jag som mycket osannolikt. Radiatorerna skulle kunna vara det, men jag gissar att det inte heller stämmer.

Är det ett öppet eller slutet system?
Jag hittade en bild på nätet på något som liknar hur radiatorerna och rören ser ut. Trodde det var gjutjärn, men jag kan naturligtvis ha fel.
Renovering, trasigt fönster, radiator, tapet, byggmaterial, inomhus, konstruktion, under arbete, förändring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur vet man om det är ett öppet eller slutet system?
 
Det där är en sektionsradiator i svetsad plåt.
Har du ett öppen expansionskärl på vinden eller ett trycksatt (ofta rött) kärl i eller nära värmepumpen?
 
N
D Daniel 109 skrev:
Det där är en sektionsradiator i svetsad plåt.
Har du ett öppen expansionskärl på vinden eller ett trycksatt (ofta rött) kärl i eller nära värmepumpen?
Ett rött 25liters kärl i direkt anslutning till värmepumpen i källaren.
 
I anslutning till ditt röda expansionskärl sitter det en säkerhetsventil, från den går det (ofta inte alltid) ett litet spillrör. Tejpa på en plastpåse på detta rör. Då vet du om några dagar om ditt expansionskärl är helt eller inte.

Kommer det vatten i plastpåsen är blåsan inne i ditt kärl trasigt och det stumma systemet trycker ut en liten skvätt genom säkerhetsventilen varje dygn, denna skvätt vatten vaporiserar och lurar systemägaren att densamme har en läcka.

Du kan naturligtvis har en läcka på ett helt annat ställe, men enligt Felsökning 101 kursen så ska man börja med enklaste och billigaste, och en plastpåse med tillhörande snutt tejp för någon krona är det nog värt.
 
Jag har eller förhoppningsvis hade samma problem.
Min säkerhetsventil låg på gränsen, fyllde man upp systemet så släppte den ut vatten när pannan/pumpen blev som varmast.
Ev så har den småläckt lite också.

Så lokalisera skvallerröret från säkerhetsventilen, ställe en låda med mjöl eller liknande under, då ser du lätt om det droppar lite.
Kontrollera vilket tryck din ventil har, ev behöver du byta till 2-3bar.
Jag har en 2.5 nu, såg att svärsonen har 3bar och då har han en våning mindre än där jag har/hade problem.

Man kan räkna ut vilket tryck man ska ha i expansionskärlet, man räknar i meter på nåt vis, bara att googla 🙂

Man släpper tryck i systemet till 0, fyller blåsan till rätt tryck, fyller systemet till lite över trycket i blåsan.
Finns en tråd här där alla räkneexempel finns och exakt hur man gör
 
Då har du ett slutet system. Ett inte helt osannolikt felfall är att du inte har luft i kärlet. Då trycks vatten ut genom säkerhetsventilen när temperaturen stiger och trycket försvinner när temperaturen går ner. Det kan även vara läckage i säkerhetsventilen, som föreslagits.
Röret från den är dock inget skvallerrör.
 
D Daniel 109 skrev:
Då har du ett slutet system. Ett inte helt osannolikt felfall är att du inte har luft i kärlet. Då trycks vatten ut genom säkerhetsventilen när temperaturen stiger och trycket försvinner när temperaturen går ner. Det kan även vara läckage i säkerhetsventilen, som föreslagits.
Röret från den är dock inget skvallerrör.
Nehej vad kallas det då?
 
Avledningsrör skulle jag kalla det.
 
Väldigt få hus som behöver 2,5 eller 3 b tryck i systemet. 3 bar motsvarar ju 30 meter vattenpelare.
Det är inte trycket i systemet som driver värmevattnet, det är cirkpumpen. Måtta höjden från pannan i meter till högst belägna radiatorn och lägg på 0,2 b så fungerar det. 0,9 till 1,5b är alldeles utmärkt för nästan alla 1,5 eller 2 vånings villor.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
1,5bar är standard för övertrycksventilen i villor. 2,5bar finns men är inte lika vanligt.
 
N
Trycker brukar jag fylla upp till ~1 bar i expansionskärlet.
Jag ska ta en bild på systemet vid expansionskärlet så ser ni nog säkerhetsventilen som jag ska undersöka.
 
Och kommer det vatten i plastpåsen så prova först att dra runt säkerhetsventilen några varv så att det sprutar vatten stötvis genom den. Har det satt sig några flagor från värmevattnet i ventilen så har du nu förhoppningsvis spolat bort dessa och den tätar igen.

Fungerar inte detta börja titta på expansionskärlet men det är steg 2 INTE ännu =)
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
Jag skulle säga att det är steg ett.
När man fyller vatten, hur fort stiger trycket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.