Är i färd med att lägga till en shunt plus en till cirkulationspump till mitt system med radiatorer och golvvärme så att golvvärmen får nedshuntat vatten. Tidigare har jag bara haft en cp vid fjärrvärmecentralen. Hur ska man tänka med resp pump? Kör man även med två i konstant tryck och hyfsad fart eller ska en av pumparna ”dra” lite mer?
 
Golvvärmen har högre flöde än radiatorer.

En cirkulationspump ska ge tillräckligt med flöde så att difftemperaturen blir ca 7-10⁰ för radiatorer/gv-shunten och ca 5⁰ för golvvärmeslingor.

Värmesystemet bör injusteras i några steg.
Strg 1, injustering av förinställningen så att det blir "rätt" tryckfall/flöde/difftemperatur över varje enhet.
Steg 2, injustering av centrala reglersystemet gällande värmekurvan, så att det blir tillräckligt med framledning.
Steg 3, montering och injustering av termostaterna/ställdonen så att de nästan börjar strypa flödet vid normala rumstemperaturen.
 
  • Gilla
Preppie
  • Laddar…
Tror min huvudbry ligger mest i hastigheten. Önskvärt hade väl varit att kunna köra på högre värme och låg hastighet ut på ”primären” dvs radiatorerna och köra högre på shuntpumpen mot golvvärmen. Men kanske inte funkar så?
 
Generellt vid kombination av golvvärme och radiatorsystem så brukar huvudpumpen vid värmekällan behöva gå på rätt högt varvtal för att flödet ska räcka till.
Tryckstyrning är ej att rekommendera då.

Är det så det BÖR vara? Kanske inte, men ofta är det just så.
 
  • Gilla
Preppie
  • Laddar…
Känns som det blir empiriskt testande här som gäller. Inser att huset har ett "värmebehov" och att det inte går att komma runt det men ska bli intressant att se om/hur det påverkar förbrukning av fjärrvärme med två pumpar.
 
Förbrukningen ska ju bli samma vid en specifikation inomhustemperatur oavsett 1 eller 7 pumpar 😁
 
K Krukmakaren skrev:
Generellt vid kombination av golvvärme och radiatorsystem så brukar huvudpumpen vid värmekällan behöva gå på rätt högt varvtal för att flödet ska räcka till.
Nej, det behövs inte om systemet är rätt injusterat.
Huvudpumpen ska bara pumpa runt vattnet i huvudsystemet (radiatorer & gv-shunten), ingen skillnad om "förbrukaren" är radiator eller gv-shunten.
Pumpen i gv-systemet pumpar runt vattnet i gv-slingorna samt gv-shunten.


Givetvis om gv-shunten har flera långa slingor så behöver gv-shunten ha vattenflöde motsvarande flera radiatorer.
Men om den bara är en liten kort gv-slinga på gv-shunten så räcker det med vattenflöde motsvarande en liten radiator.

K Krukmakaren skrev:
Tryckstyrning är ej att rekommendera då.
Absolut inga problem med tryckstyrd pump när systemet är rätt injusterat, för då kommer normalt inte termostaterna på radiatorerna samt ställdonen på gv-slingorna att strypa flödet förrän rummet får värmetillförsel via extern värmekälla som tex solinstrålning.
 
Du tillägger hela tiden ”om systemet är rätt injusterat”, vilket de i princip aldrig är i villor.
Varför? Rörmokare som byggt om systemen genom årens lopp har väldigt begränsad kunskap om Injustering.

Skulle vilja påstå att i den staden där jag bor så är det mer regel än undantag att när rörmokare byter radiatorventiler så lämnas förinställningen precis så som ventilerna levereras, alltså helt öppna.

Därav kan en snabb lösning vara det jag skrev innan.
Men som jag skrev, BÖR det vara så? Nej, men de flesta villor har väldigt dåligt injusterade system.
 
Efter installation kör jag konstant tryck på båda pumparna, fullt ös på pumpen i fjärrvärmecentralen och lägsta hastighet på den för golvvärmen. Rätt eller inte men verkar ge bra deltaT på Golvvärmen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.