Är på husjakt och har hittat ett intressant objekt, dock visar besiktningprotokollet en hel del saker som behöver åtgärdas.

Har verkligen ingenting emot att åtgärda dessa över tid då vi tänker bo där länge, men tänkte höra med er om ni (mellan tumme och pekfinger) kan säga hur pass stora/dyra ingrepp detta är.

Eller om det är något som man bör undvika helt och hållet. Se bifogare bilder.

Huset är en 1,5 plansvilla byggd 1959. Stomme i trä och fasad i tegel.

De anmärkningar jag tyckte verkade värst (finns flera andra, mindre anmärkningar utöver):

1. Sprickor i sockel, tegelfasad och invändigt på källarplan.
2. Isolering på vinden är missfärgad, tyder på luftläckage.
3. Ojämnheter i bjälklag mellan plan 1 och 2 (se bild), samt golv i övriga utrymmen.

Tack på förhand!

mvh Thomas
 
  • Vit vägg med sprickor, varningstext om fuktskador och putsreparationer indikerade.
  • Bild på byggnadshörn visande sprickor i tegelfasad, sockel och rekommendation att kontakta byggfackman för åtgärd.
  • Otät vindslucka med synlig isolering och risk för fuktskador samt mögeltillväxt i bostad.
  • Vit takyta med ojämnheter nära hörnet; taket möter en grå vägg. Rekommendation om byggexpert inlagd.
  • Gult tegelhus, svart tak, grön gräsmatta, fönster, skorsten, grå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle ju vara intressant att se vinden överhuvudtaget också, eftersom det verkade saknas lucka dit. För att förstå takstolarnas nedböjning så måste ni in på vinden, är ju också viktigt att kolla vinden i allmänhet. Eller är nedböjningen mellan två bostadsplan?

Jag kan inte uppskatta någon omfattning eller kostnad, kan ju vara allt från ingenting till bygga om massor. Går ju att fråga säljaren om sättningen (som det antagligen är i hörnet eftersom sprickan verkar vara genomgående i väggen) är ny eller sprickan funnits sen 60-talet.
 
  • Gilla
worgen
  • Laddar…
R
W worgen skrev:
Är på husjakt och har hittat ett intressant objekt, dock visar besiktningprotokollet en hel del saker som behöver åtgärdas.

Har verkligen ingenting emot att åtgärda dessa över tid då vi tänker bo där länge, men tänkte höra med er om ni (mellan tumme och pekfinger) kan säga hur pass stora/dyra ingrepp detta är.

Eller om det är något som man bör undvika helt och hållet. Se bifogare bilder.

Huset är en 1,5 plansvilla byggd 1959. Stomme i trä och fasad i tegel.

De anmärkningar jag tyckte verkade värst (finns flera andra, mindre anmärkningar utöver):

1. Sprickor i sockel, tegelfasad och invändigt på källarplan.
2. Isolering på vinden är missfärgad, tyder på luftläckage.
3. Ojämnheter i bjälklag mellan plan 1 och 2 (se bild), samt golv i övriga utrymmen.

Tack på förhand!

mvh Thomas
Hej,

Sprickan i hörnet på tegelfasaden som går som en trappa har oftast inte något med sättning i grunden att göra, utan beror på att olika tegelväggar rör sig olika mycket och mot olika håll.
Enda sättet att bli av med detta är genom att såga igenom tegelfasaden vid tex. Stupröret och på så sätt skapa en dilatationsfog så att dom olika fasaderna kan röra sig…
Detta är ett vanligt fel i våra hus i Sverige,,
 
  • Gilla
worgen
  • Laddar…
H henche skrev:
Skulle ju vara intressant att se vinden överhuvudtaget också, eftersom det verkade saknas lucka dit. För att förstå takstolarnas nedböjning så måste ni in på vinden, är ju också viktigt att kolla vinden i allmänhet. Eller är nedböjningen mellan två bostadsplan?

Jag kan inte uppskatta någon omfattning eller kostnad, kan ju vara allt från ingenting till bygga om massor. Går ju att fråga säljaren om sättningen (som det antagligen är i hörnet eftersom sprickan verkar vara genomgående i väggen) är ny eller sprickan funnits sen 60-talet.
Ska dit på visning så ska försöka gå upp och kolla. Taket blev bytt 2017 så man kan ju hoppas att åtgärder gjordes på vinden också.

Enligt protokollet är nedböjningen mellan plan 1 och 2.

Ska höra med säljaren :)
 
R Rejäl skrev:
Hej,

Sprickan i hörnet på tegelfasaden som går som en trappa har oftast inte något med sättning i grunden att göra, utan beror på att olika tegelväggar rör sig olika mycket och mot olika håll.
Enda sättet att bli av med detta är genom att såga igenom tegelfasaden vid tex. Stupröret och på så sätt skapa en dilatationsfog så att dom olika fasaderna kan röra sig…
Detta är ett vanligt fel i våra hus i Sverige,,
Aha, är det ett stort/dyrt ingrepp?
 
R
W worgen skrev:
Aha, är det ett stort/dyrt ingrepp?
Svårt att svara på men det är ingett akut utan som det ser ut nu på bilden så är det mer kosmetiskt..
Gissar på 10-16 timmar att såga upp och frilägga dom två olika fasaderna och komplettera med kramlor, för att sedan mjukafoga dilatationsfogen..
ingett som du ska lägga för stora värden i nu..
Dom andra är svåra att svara på utan att vara på plats för att se helheten.
 
Redigerat:
  • Gilla
worgen
  • Laddar…
Ett tips är att ringa besiktningsmannen och prata om anmärkningarna, går säkert att få en utförligare beskrivning muntligt än vad som står i protokollet, gör gärna det innan visning så ni kan ladda med frågor till mäklaren.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
R
Har du någon byggare i släkten eller vänskapskretsen som kan följa med dig till huset när du ska du?
För besiktningsmannen har inte undersökt något vidare då dom ser något tex. En spricka så räcker det för dom.
Generellt så ska inte en besiktningsman söka på djupet utan det räcker att visa en del av skadan….
 
  • Gilla
worgen
  • Laddar…
är det så sättning mellan plan 1-2 är samma del av huset som springorna i tegelfasaden är så är det ganska självklart delen har sjunkit
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Sprickor i fasad och sockel återfinns i nästan alla hus med tegelfasad och källare. Dessa sprickor har säkerligen funnits i 30 år, eller mer. Bra om det tätas/lagas, men troligen inget brådskande alls.
Vindluckan får antingen byggas om, men kanske räcker det med krafigare tätningslister. Hursomhelst ett enkelt arbete. Isolering runt luckan måste också bytas. Men även det är mycket enkelt och billigt. Man bör dock, under visning, lyfta på isolering och se så att det inte är djupare skador på träkonstruktionen.
Ojämnheten måste väl vara i källartaket, om jag förstår saken rätt. Jag tycker det ser ut som ett enplanshus med källare. Frågan är om bjälklaget består av trä eller betong. Jag kan inte svara på om det har med bjälklaget att göra, eller om det bara är takskivorna som hänger ner. Det kräver en närmare titt innan man kan säga om det är allvarligt, eller dyrt eller nödvändigt att åtgärda.
 
A AG A skrev:
Sprickor i fasad och sockel återfinns i nästan alla hus med tegelfasad och källare. Dessa sprickor har säkerligen funnits i 30 år, eller mer. Bra om det tätas/lagas, men troligen inget brådskande alls.
Vindluckan får antingen byggas om, men kanske räcker det med krafigare tätningslister. Hursomhelst ett enkelt arbete. Isolering runt luckan måste också bytas. Men även det är mycket enkelt och billigt. Man bör dock, under visning, lyfta på isolering och se så att det inte är djupare skador på träkonstruktionen.
Ojämnheten måste väl vara i källartaket, om jag förstår saken rätt. Jag tycker det ser ut som ett enplanshus med källare. Frågan är om bjälklaget består av trä eller betong. Jag kan inte svara på om det har med bjälklaget att göra, eller om det bara är takskivorna som hänger ner. Det kräver en närmare titt innan man kan säga om det är allvarligt, eller dyrt eller nödvändigt att åtgärda.
Tack för svar!

Enligt protokollet är ojämnheten mellan plan 1 och 2. Det är ett 1,5 planshus med källare.
Bjälklaget/stommar består av trä enligt protokollet.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.