Jag har under lång tid varit litet förundrad över att det finns en stadig marknad för frånluftsvärmepumpar.

Anledningen är att jag inte kan se någon vidare effektivitet i att dra ut ett relativt litet effekttillskott från det ganska blygsamma luftutbytet i en typisk villainstallation vad gäller ventilationen.

Javisst det går att få hyfsat COP och det ser ju fint ut i prospektet. Problemet bör vara ett mycket begränsat effekttillskott, jämfört med tex en helt vanlig LLVP - detta pga den extremt begränsade mängden cirkulerad inneluft som kan vara aktuell. Det finns med andra ord inte en särskilt stor luftvolym att suga användbar värmeenergi ifrån.

Kanske det kan räcka att värma litet varmvatten på hyfsat energieffektivt sätt men kan det verkligen ge så mycket mer?

Vill gärna lära mig mer om detta, kanske är jag fast i tankebanor som är alltför djupt rotade i grundläggande termodynamik.
 
  • Gilla
PFO och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Jag har under lång tid varit litet förundrad över att det finns en stadig marknad för frånluftsvärmepumpar.

Anledningen är att jag inte kan se någon vidare effektivitet i att dra ut ett relativt litet effekttillskott från det ganska blygsamma luftutbytet i en typisk villainstallation vad gäller ventilationen.

Javisst det går att få hyfsat COP och det ser ju fint ut i prospektet. Problemet bör vara ett mycket begränsat effekttillskott, jämfört med tex en helt vanlig LLVP - detta pga den extremt begränsade mängden cirkulerad inneluft som kan vara aktuell. Det finns med andra ord inte en särskilt stor luftvolym att suga användbar värmeenergi ifrån.

Kanske det kan räcka att värma litet varmvatten på hyfsat energieffektivt sätt men kan det verkligen ge så mycket mer?

Vill gärna lära mig mer om detta, kanske är jag fast i tankebanor som är alltför djupt rotade i grundläggande termodynamik.
Det funkar väl i princip som en FTX. Du kan få igång ett bra luftombyte och innan du skickar ut luften kan du värma upp både husets element och varmvatten. Så man får väl funktionen av en luft-vatten värmepump och en FTX i samma paket så att säga.

Fördelen skulle jag väl gissa är att eftersom du använder varmare luft så kan du få varmare vatten med ett OK COP. Nackdelen är väl då att man drar in en massa kall luft i tilluftsdonen när man behöver tillverka varmvatten och då tvärt om när huset är varmt nog och inget varmvatten behövs så får man väl dålig ventilation om den varvar ner. Det är mina gissningar dock.
 
Nej jag talar om totalt omsatt luftvolym. I ett frånlufts-VP-system lär det vara oerhört låga luftvolymer jfr LLVP eller LVVP-system, detta borde vara extremt begränsande i det utbyte man kan få ut. Men som sagt, övertyga mig om att detta är vettiga anläggningar givet investeringen. Jag är idel öra.
 
Nästan alla hustillverkare idag kör med frånluftare, just för att du löser två problem, värme och ventilation, och en frånluftare är effektivare, desto varmare du har inne! Men desto hårdare du kör fläkten, desto mer kalluft måste den dra in! Självklart ger de en hyfsad besparing, mot att bara köra elvärme, räknar man grovt på kompressorn, så får du cop ca 3,3-3.6 eller 4,3-4,6 beroende på vilken temp du kör i värmesystemet.
 
BirgitS
I huset där vi bodde förut var det en frånluftsvärmepump, med elpatron som stöduppvärmning, när det var som kallast. Den var från -89. Jag har för mig att så länge det var plusgrader ute så kunde elpatronen vara avstängd, dvs. frånluftsvärmepumpen räckte för att ge varmvatten och värma upp huset. När det var kallare så gick elpatronen igång periodvis.

När den var drygt 20 år gick den sönder och den frånluftsvärmepump som vi bytte till var mycket effektivare på pappret och borde rimligen ha kunnat värma upp huset vid lägre temperatur, men vi flyttade utan att varit med om någon vinter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.