M mgranbom skrev:
Är det verkligen kiss som luktar? Kan det vara så att huset är isolerat och att isoleringen blivit blöt pga en fuktskada? Jag har för mig att vissa typer av isolering luktar kattkiss när den varit blöt länge.

/M
Nu är jag helt nybörjare vad gäller "bygg" men har bättre koll på djur och min egna slutsats är att det är kattpiss som luktar och att de valt att pissa vid dörren för en extra revirmarkering in mot huset.

Jag kommer inte att gå vidare eller lägga bud på detta hus tyvärr. Det är mer jobb än vad jag tänkt mig och jag har som mål att kunna hobbysnickra med sånt jag tycker är KUL (bygga bastu, trädäck mm) istället för att spendera 2-3 år med att totalrenovera ett nerkissat sunktorp.
 
  • Gilla
Snnica och 8 till
  • Laddar…
E
J jonaserik skrev:
Ja du, med kattpisslukt på utsidan, så har nog något djur pissat in sitt revir, samma som hundar gör. Och med stockar så har det säkert sugit in bra. Det med mjukt som det ser ut, så är det inget lätt jobb att åtgärda med ett stochhus. Nya bitar måste passa exakt, ser liksom ut att det är en stengrund och då blir etter värre att få till det. Det måste bytas/åtgärdas för att hålla längre fram i tiden. Din tanke om det finns möjlighet att bygga som en attefallare ( lite mer kostnad i det hela fastighet + hus ) men tror på att det är bästa lösningen. Det med att det kommer att rasa. TJA kan väl hända om inget görs. nu brukar det bara vara nedersta skiften som får stryk och blir s.k malätna, på stockhus. Mer går inte att
Fördelen med timmerhus är att hela eller delar av syllen är ganska enkel att byta ut om någon bit är dålig. En bra timmerman/snickare och ett par domkrafter samt en lämplig stock är lösningen på problemet och jag tror inte heller att lukten av kattpiss på stockarna utomhus tränger in så det stör utan luktar det piss inomhus så är det nog inne det pissats.

Mitt hus är delvis timrat och på mullbänk med stengrund. Vi bytte delar av syllen i kök och matrum samtidigt som golvet grävdes ur och fick ny blindbotten och isolering. Stockarna fick jag av grannen som rev en gammal timmerloge. Efter lite justeringar så passade de perfekt.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
Om huset ligger vid vatten kan det vara mink som har byggt bo, har drabbat mitt sjöhus. Fick riva upp golv og delar av innerväggar, in med ny isolering, golv/väggbeklädnad og nät som minksäkring. Kattpiss luktar lite i förhållande till mink, som verkligen stinker. Försäkringen täckte inget, då mink inte är gnagare.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Gör en blandning av Bikarbonat, ättika, citronsaft o lite grönsåpa. Tar bort det
Mest på luktväg. Gör rent också,
Kan hända att du får upprepa ngra gånger
Men det funkar o kostar inte kaviar!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Du behöver ett rengöringsmedel med enzymer som bryter ner proteinerna i kattpisset. Förutsatt att du kan komma åt alla ytor som pisset varit i kontakt med så kan du då bli av med lukten. Å det är väl där kruxet är, frågan är om du verkligen kan komma åt överallt?

(Den typ av rengöringsmedel jag menar finns i djuraffärer och på amazon, blå sprayflaska, minns inte namnet. Den funkar, har använt själv på trägolv, linoleum, plastmatta. Ingen lukt kvar).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E
panthorn panthorn skrev:
Nu är jag helt nybörjare vad gäller "bygg" men har bättre koll på djur och min egna slutsats är att det är kattpiss som luktar och att de valt att pissa vid dörren för en extra revirmarkering in mot huset.

Jag kommer inte att gå vidare eller lägga bud på detta hus tyvärr. Det är mer jobb än vad jag tänkt mig och jag har som mål att kunna hobbysnickra med sånt jag tycker är KUL (bygga bastu, trädäck mm) istället för att spendera 2-3 år med att totalrenovera ett nerkissat sunktorp.
Om du ändå inte tänker köpa det, var ligger det? :)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
panthorn panthorn skrev:
Hej byggahus!

Jag är ny här på forumet men har läst rejält med trådar och märker tydligt hur mycket kunskap denna plats besitter.

Jag går i köptankar gällande ett äldre torp. Läge, tomt och torpet i sig är precis vad jag sökt efter under en längre tid. Finns inte mycket sådant där jag bor så blev såklart väldigt glad när detta dök upp. Dessutom inom ett pris som för mig är hanterligt.

Nu till dilemmat. När jag var på visning framkom det att torpet ordagrant STANK av kattpiss. Tänk er att ni sitter i en bastu och sen häller på rejält med vatten på aggregatet och får en rejäl käftsmäll av värmen så har ni en rätt bra beskrivning på hur det luktade när vi kom in. När vi väl hade åkt hem så luktade kläderna fortfarande konstigt...

Torpet var ett typiskt gammalt svenskt standardtorp med bottenvåning (kök, toa vardagsrum) samt övervåning, 2 rum.

Jag har plöjt igenom så mycket information jag hittat efter detta och förstått att det kan vara ett helvete att få bukt med detta problem. Tyvärr börjar det för egen del luta åt att jag borde avstå från att köpa detta vilket är så otroligt tråkigt då det, som jag var inne på, är precis rätt objekt för mig.

Jag kunde inte se några direkta kissfläckar men detta kanske var eftersom att hela huset var en enda stor kissfläck?

- Räcker det med att en katt kissar några gånger på ett ställe för att det sedan ska sprida sig som det gjort eller är det "uppenbart" att katten pissat överallt?

- Om vi leker med tanken att jag behöver riva upp golv och kanske även väggar i varje rum. Hur mycket pengar talar vi om om jag gör detta själv och köper in "budgetmaterial"? (Mellan tummen och pekfingret)

- Vad är det värsta tänkbara scenariet? Dvs kan det vara såpass illa att det är omöjligt att bli av med doften? Om det har kissats ner i golvet, hur "Långt ner" kan kisset gå? Om det är kiss på övervåningsgolvet. Kan det vara så illa att det satt sig i hela husstommen och att det kommer vara helt omöjligt att bli av med? Jag förstår att man kan bli tvungen att byta golv, isolering men hur är det med reglar/det som sitter under? Finns det risk att dessa har fått doften i trät och att dessa måste bytas? Söker egentligen svar på om det hade fungerat att byta golvet och isoleringen och sedan bli av med doften på stomme/reglar utan att behöva byta detta? Nån täckfärg/kemikalie etc av något slag?

- Jag ska gå på en till visning av torpet inom kort och tänkte då lägga all fokus på att identifiera vart doften kommer ifrån. Som jag förstått det är det bara "se och lukta" samt UV-lampa som används. Borde jag försöka vädra igenom huset för att enklare identifiera dessa områden eller bör det fungera ändå trots att det redan stinger piss överallt från början?

- Borde jag bara acceptera att det här kan bli för mycket jobb och för dyrt och fortsätta leta? Hade du gett dig på projektet om du hittat ditt drömhus som sedan stinker kattpiss DELUX?

- Några övriga inputs du kan dela med dig av som jag kanske missat?


Jag vet att detta är jättesvårt att svara på utan att själv kollat och luktat osv men all form av tips, inputs, råd tar jag tacksamt emot.

Ha en fortsatt fin avslutning på veckan,

Vänliga hälsningar
Har katterna anvnt torpargrundet som toalett?
 
Kan instämma i föregående talare som avråder köp.

Som jag resonerar - alltför mycket osäkerhet råder om hur problemet kan åtgärdas till rimlig kostnad och inte minst ansträngning. Personligen har jag bara så mycket tid att ägna åt olika projekt, att lägga superfokus på att få bort kattpissdoft i en nyköpt kåk skulle jag inte känna är värt det, det skulle kannibalisera på en mängd andra och roligare projekt för min del.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Ser totalt bönnrötet ut! Köp för allt i världen inte detta.
 
panthorn panthorn skrev:
Hej byggahus!

Jag är ny här på forumet men har läst rejält med trådar och märker tydligt hur mycket kunskap denna plats besitter.

Jag går i köptankar gällande ett äldre torp. Läge, tomt och torpet i sig är precis vad jag sökt efter under en längre tid. Finns inte mycket sådant där jag bor så blev såklart väldigt glad när detta dök upp. Dessutom inom ett pris som för mig är hanterligt.

Nu till dilemmat. När jag var på visning framkom det att torpet ordagrant STANK av kattpiss. Tänk er att ni sitter i en bastu och sen häller på rejält med vatten på aggregatet och får en rejäl käftsmäll av värmen så har ni en rätt bra beskrivning på hur det luktade när vi kom in. När vi väl hade åkt hem så luktade kläderna fortfarande konstigt...

Torpet var ett typiskt gammalt svenskt standardtorp med bottenvåning (kök, toa vardagsrum) samt övervåning, 2 rum.

Jag har plöjt igenom så mycket information jag hittat efter detta och förstått att det kan vara ett helvete att få bukt med detta problem. Tyvärr börjar det för egen del luta åt att jag borde avstå från att köpa detta vilket är så otroligt tråkigt då det, som jag var inne på, är precis rätt objekt för mig.

Jag kunde inte se några direkta kissfläckar men detta kanske var eftersom att hela huset var en enda stor kissfläck?

- Räcker det med att en katt kissar några gånger på ett ställe för att det sedan ska sprida sig som det gjort eller är det "uppenbart" att katten pissat överallt?

- Om vi leker med tanken att jag behöver riva upp golv och kanske även väggar i varje rum. Hur mycket pengar talar vi om om jag gör detta själv och köper in "budgetmaterial"? (Mellan tummen och pekfingret)

- Vad är det värsta tänkbara scenariet? Dvs kan det vara såpass illa att det är omöjligt att bli av med doften? Om det har kissats ner i golvet, hur "Långt ner" kan kisset gå? Om det är kiss på övervåningsgolvet. Kan det vara så illa att det satt sig i hela husstommen och att det kommer vara helt omöjligt att bli av med? Jag förstår att man kan bli tvungen att byta golv, isolering men hur är det med reglar/det som sitter under? Finns det risk att dessa har fått doften i trät och att dessa måste bytas? Söker egentligen svar på om det hade fungerat att byta golvet och isoleringen och sedan bli av med doften på stomme/reglar utan att behöva byta detta? Nån täckfärg/kemikalie etc av något slag?

- Jag ska gå på en till visning av torpet inom kort och tänkte då lägga all fokus på att identifiera vart doften kommer ifrån. Som jag förstått det är det bara "se och lukta" samt UV-lampa som används. Borde jag försöka vädra igenom huset för att enklare identifiera dessa områden eller bör det fungera ändå trots att det redan stinger piss överallt från början?

- Borde jag bara acceptera att det här kan bli för mycket jobb och för dyrt och fortsätta leta? Hade du gett dig på projektet om du hittat ditt drömhus som sedan stinker kattpiss DELUX?

- Några övriga inputs du kan dela med dig av som jag kanske missat?


Jag vet att detta är jättesvårt att svara på utan att själv kollat och luktat osv men all form av tips, inputs, råd tar jag tacksamt emot.

Ha en fortsatt fin avslutning på veckan,

Vänliga hälsningar
Tidigare i livet köpte vi ett hus som inhystes av en person med begåvnings-handikapp. Han hade två hundar och okänt antal katter hemma men av stanken att dömma så måste han haft tio talet katter.
Jag kunde inte gå in på visningen på grund av ammoniak doften.
Efter köpet var klart öppnade vi och vädrade ut. Sedan bytte vi väggskivor som man såg var pissade på.
Efter detta lånade vi en ozon maskin från en bilfirma som användes vid till exempel efter brand i fordon. Vi lär den stå på och arbeta över en helg, sedan kändes ingen doft alls längre.
Men nu visste vi till hundra procent att doften berodde på djurkiss. Dofter går att få bort och det behöver inte vara extremt mycket jobb med det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
Mats-S
T Tomas Jonson1 skrev:
mink som har byggt bo
Klart hett tips, har en nära släkting som råkade ut för minkbo i ett pumphus. Det var bara att riva hela trossbotten för att bli av med lukten.
 
H
panthorn panthorn skrev:
UPPDATERING:
Först och främst, tack för alla hjälpsamma svar. Det uppskattas!

Jag hade tillåtelse att åka och kika på huset/tomten igen, något jag gjorde idag. Efter en rundvandring upptäckte jag till min förskräckelse följande:

- Bjälkarna/stockarna nederst om båda sidorna av dörren var enormt missfärgade och STANK kattpiss. Detta var alltså utomhus men det luktade rejält ändå. BILD på detta bifogat.


IKKE RELATERAT TILL KATTPISSET MEN TAR GÄRNA KOMMENTAR PÅ DETTA MED: Dessutom är mycket av stommen/virket väldigt fuktigt/dåligt skött och på ena sidan av huset kunde man känna på trät i stommen som var ordagrant mjukt. Se BILDER.

Betyder det här att hela stommen behöver bytas ut? Känns som att det kommer rasa när som helst? Känns även som att det börjar bli riiiktigt dyrt nu och att det kanske är mer värt att kassera hela huset för en attefallare..

Är det ens möjligt att bli av med kisslukten på annat sätt än att kapa av och sätta in helt nya stommar?
Hujedamej
Det där är ganska normala skador på ett timmerhus när "moderna människor" fått för sig att gjuta in stengrunden med cement och inte sett till att skydda timret från att suga fukt upp underiftrån genom cementen.
Normalt är det ingen fara för att väggen inte ska hålla ihop då kärnan på nedersta stocken (syllen) oftast är någorlunda hel, Byte av syllstock fixar en kunnig timmerman oftast utan jättestora ingrepp i resten av huset om det behövs.
Det är dock viktigt att välja någon som är van och vet hur det ska göras, då golvbjälkarna kan vara intimrade i långväggarna och det finns risk att knäcka eventuell skorsten om man lyfter stommen fel.
Kolla om du hittar en lokal timmerman som kan hjälpa dig att bedöma skadorna innan du köper huset, det finns byggnadsvårdsgrupper på Facebook som säkert kan hjälpa dig att föreslå lokala timmermän i närheten där du bor.

Gällande kattpisset så tror jag på skurning med ättika och vatten som någon redan föreslagit, trädgårdsättika på 5-litersdunk för en hundring på Willys duger bra.
Sedan skulle jag såpskura golven med RIKTIG LINOLJESÅPA ,eller kanske ändå hellre med brunsåpa, och kallt vatten flera gånger.

I kombination med riklig vädring borde lukten ge med sig med tiden om inte trossbottnarna är helt indränkta med kattpiss. Väggarna är knappast dränkta och ger sig nog med vädring. Att dela en (eller flera) råa lökar kan hjälpa till att ta åt sig lukt med, har bott granne med en kattuppfödare för länge sedan... 😉

Hittade det här, bikarbonat är effektivare och billigare än bakpulver:
"Det kan räcka med att du skurar med väldoftande allrengöringsmedel. Annars kan du prova att gnugga med en blandning av ättika (1/3) och vatten (2/3). Sen strör du bakpulver över och låter det ligga över natten. (I bakpulver och bikarbonat finns ämnen som neutraliserar lukten)."
https://hkkalmar.se/katten-kissar-inne/
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Som HåkanV skriver behöver nedersta varvet av stockar åtgärdas. Den rötan beror inte på kattpiss.

Däremot kan det mycket väl vara kattpiss i form av revirmarkerande hankatt vid dörren. Sådan doft inne är inte kul att bli av med, men om golven ändå är i dåligt skick är det bra att byta dem. Även nedersta delen av väggbeklädnad kan man behöva ta bort om hankatter revirmarkerat inne.

I övrigt fungerar med hög sannolikhet de tips du redan fått om rengöring, byte av ytskikt, spärrgrund och ozongenerator. Vanligtvis har katter inte kissat överallt inne, utan i väl valda hörn (istället för kattlåda) och vid ytterdörr (revirmarkering). De är renliga djur, som väljer sina platser om de har möjlighet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
hamhamham hamhamham skrev:
Du behöver ett rengöringsmedel med enzymer som bryter ner proteinerna i kattpisset. Förutsatt att du kan komma åt alla ytor som pisset varit i kontakt med så kan du då bli av med lukten. Å det är väl där kruxet är, frågan är om du verkligen kan komma åt överallt?

(Den typ av rengöringsmedel jag menar finns i djuraffärer och på amazon, blå sprayflaska, minns inte namnet. Den funkar, har använt själv på trägolv, linoleum, plastmatta. Ingen lukt kvar).
Simple Solution Cat Extreme? Det är i alla fall mitt bästa tips som kattuppfödare.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.