Jag vet att det disskuterats flitigt om man ska ha basuplast eller inte. Frågan är om det kan bli problem för mig att använda plast. Jag bygger en bastu i min matkällare med yttervägar åt alla håll utom den som man går in ifrån. Jag har byggt luftspalt runt hela rummet med spalter runt dörrkarmen så jag hoppas det kan vandraluft runt längs väggar och tak. Nu har jag isolerat och ska sätta panel... men bastuplast. Jag tänker: lika bra att sätta så det är på den säkra sidan...men: kan det ge problem???
 
Må jag vara dum men varför göra luftspalt och sedan plasta in bastun. Först göra för att luften ska cirkulera sedan stänger man in den i plast, har du jobbat i ett regnställ någon gång? Även om jag har fel så ändrar jag inte uppfattning i denna fråga.

Envis gubbe/ Bert
 
Är det ytterväggar med eller utan fuktspärr?

Om du har en fuktspärr i väggen så får du dubbla fuktspärrar och då måste du se till att utrymmet mellan ventileras. Har du byggt i en källare med betong/tegel/lecaväggar tycker jag att du skall bygga som jag, se:
http://www.pedago.fi/dalton/hus/bastu/bastu.html

Avsikten med detta skikt är att hindra fukt att vandra ut i konstruktionen där det kan kondensera. Hur stor risk man tar då man lämnar bort detta skikt beor sedan på en massa faktorer, bland annat hur man bygger och hur ofta man badar.
 
Jag har byggt i min källare _____A______
enl bild : I I
B I Bastu I C
I_____ ___ I
I I
D

Fattar inte hur man ritar men ovan exempel hoppas jag duger. Långsida A och kortsidorna B och C är ytterväggar av betong Innervägg D är också en betong vägg. nu har jag reglat upp längs alla väggar med en 2 cm luftspalt och satt ståltråd på bakre delen för att inte fukt från yttervägen ska ligga direkt mot isolering. Det finns en luftspalt runt dörrkarmen för att luft ska hitta in runt i utrymmet. På vägg B Finns det en utventil. Den funderar jag på om den ska vara kvar och få fart på luft bakom isolering eller om man ska sätta igen den? Övrig ventilation tas in under aggregat och ut i samma rum inne i källaren. Isoleringen är ditsatt och panelen ska på. men ska jag ha plast? Vad kan plasten göra för skada eller nytta? Jag blir inte klok på denna bastuplast! Har press på mig att få klart detta men vill inte ha problem senare.

Som sagt plast eller inte i detta fall...??? Sätta igen ventil eller inte...???
 
_____A______
I I
B I Bastu I C
I_____ ___ I
I I
D
 
Vägg B och C ÄR raka även om jag inte får till det...
 
OK. Då har du i princip lika som jag, bara det att jag har leca/tegel. Gör du som jag så reglar du upp och isolerar. Sedan sätter du plast eller alumit på så att det blir tätt. Utanpå denna så sätter du en 22mm spikläkt för att ventilera panelens baksida. sedan spikar du panelen så att det är öppet i spalten nere och en ca 5mm glipa mellan golv och tak uppe. Glipan döljer du med en list. Kolla på bilderna.

Plasten i ditt fall, i finland använder vi alumit så hindrar fukt att andra ut i isoleringen.

Hur har du ventilationen ordnad inne i bastun? se:
http://www.exacta-sweden.com/info.asp?text=17
 
Tack!

Varför luftspalt mellan plast och panel. kan det bli problem att lägga den rakt på?Övrig ventilation är som jag skrev inluft under aggregatet till höger när man kommer in och utluft högt på andra sidan dörren där jag gjort hål i betongväggen och satt ventilationsrör. Tycker du jag ska ha kvar ventilationsgallret på vägg på som ventilerar friskluft i luftspalten mellan yttervägg och isolering?
 
Luftspalten bakom panelen behövs för att låta panelen torka ordentligt, dessutom fungerar den I kombination med alumiten (som vi använder i finland) för att reflektera en del av strålningsvärmen tillbaka (även om det debatteras hur stor effekt det har för värmeekonomin). Dessutom så ser den till att ev vatten som tränger in igenom panelen då du kastar vatten direkt på väggarna dräneras ut och rinner ned på golvet i stålle för in i väggen.

Jag tycker att du kan ha kvar ventilationgallret för ventilation av spalten "utanför" bastun.
 
Plast för att vatten man sprutar på väggen inte ska komma i isoleringen, jag aldrig fått vattnet genom träpanelen. Om man nu tänker sig att det utrymmet runt bastun är kallare än i bastun så kommer fukt att kondenserad på den kallare sidan av plasten, vart tar den fukten vägen? Väggar av betong eller liknande har alltid lite fuktvandring så miljön runt bastun torde bli bra om du ska odla champinjoner. Det som tar stryk i en bastu är golvet och ev. virke som går mot golvet för det blir inte närmare 100 grader varmt. Säg att du byggt mot en innervägg (trävägg) så hade jag köpt iden med plast mot den för att skydda den för fukt men inte en yttervägg. Ingen plast och en bra ventilation så att man kan ventilera ur bastun efter man bastat och ingen tvättorkning i bastun så ska den leva länge.

Envis gubbe/ Bert
 
Plast för att vatten man sprutar på väggen inte ska komma i isoleringen, jag aldrig fått vattnet genom träpanelen.
Nu råkar jag känna till ett fall då det gick precis så, med vattenskador som följd. Även om det är osannolikt, så är det inte omöjligt. Det är dock inte spärrens huvuduppgift.

Om man nu tänker sig att det utrymmet runt bastun är kallare än i bastun så kommer fukt att kondenserad på den kallare sidan av plasten, vart tar den fukten vägen?
Nu är ju hela idén med fuktspärren att hålla den fuktiga luften borta från detta utrymme, men eventuell fukt kan vandra ut eller ventileras via den ventil som bower har.

Om du går till biblioteket och lånar boken Finnish Sauna. Design, Construction and Maintenance. ISBN 951-682-318-1. Så kommer den att svara på dina frågor.

 
Tvivlar inte på att i vissa fall så kan plasten vara en lösning men i detta fall tror jag inte på det.

Om vi fortsätter med diskussionen så kan vi vara överens om att väggen består av yttervägg, luftspalt, isolering, plast, luftspalt och panel. Detta låter bra för ingen fukt kan vandra från bastu till yttervägg. Nu med denna lösning så ska fukten mellan bastuvägg och yttervägg vädras ut genom spalt kring dörr vilket inte kan ge en cirulation av luften. Om han struntar i plasten så kommer väggarna att andas och en naturlig cirkulation uppstår.
Plasta in bastun men lova att berätta hur det ser ut om fem år om du bastat en gång i veckan.
 
Plasta in bastun men lova att berätta hur det ser ut om fem år om du bastat en gång i veckan.
Varför inte 50? :) Man har byggt på detta sätt i Finland sedan femtiotalet.
 
Om tylö har fel eller ej kan diskuteras, men de diskuterar utgående från sina egna premisser, dvs att du redan har ett rum och bygger en fristående låda i detta. Gör du det och dessutom inte kaklar utsidan får du dubbelsidig uttorkning vilket gör att du kan tolerera att det tränger in fukt i väggarna.

Diskuterar man med byggare i Finland så förstår de inte alls denhär diskussionen. Varför skulle man chansa och spara in några meter fuktspärr när man har en kinstruktion som bevisligen har fungerat länge. Glöm inte att man "alltid" har byggt bastu i Finland (och Norra Sverige), långt före Tylö hängde en äggkläckningsmaskin på väggen och kallade det bastu. I stort sett alla hyreshus i Finland byggs med bastu och där är det inte frågan om ett bad i veckan, utan flera om dagen.

En litet bättre, mera detaljerad och genomtänkt beskrivning än Tylös, hittar du här:
http://www.harvia.fi/pdf/bastu_SV.pdf

Den bästa bilden får du dock om du lånar boken jag rekommednderade.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.