Hejsan!

Nyinflyttad i ett hus från -51, där man gjorde lite större förändringar -70, bott här i tre månader nu. Huset har en krypgrund, rätt rejäl sådan då på vissa delar är det 110-175cm höjd. Byggt på berg rakt genom. Aldrig haft problem med mögel eller rötskador.

Det vi noterade när vi flyttade in är att det kom in en _hel del_ vatten när det kom skyfall. Då visade sig att säljarna inte bott i huset i ca 1-2 år, och med det inte rensat stuprör. Så allt vatten rann över, ner framför huset och med det fel lutning på framsidan så allt rann fint ner i krypgrunden. I matkällaren stod det 20cm,och på vissa delar av krypgrunden lika mycket. Men lika snabbt som det rann in, rann det ut. Enligt säljaren var det samma information dom fick när dom köpte på -80.

Vi ska nu till våren ändra lutningen på trädgården, så att vattnet rinner från huset, istället för mot huset. Med detta kommer vi ta bort en massa buskar och andra växter som har under flera år växt längs huset/krypgrunden (för dom är fula).

När vi gör detta funderar jag på att samtidigt göra en enklare "dränering". Jag har pratat med tre olika byggare (vvsare, snickare och mark-snubbe) och alla sa samma sak. Dränera krypgrund behöver du inte men inte MEN du skulle kunna gräva ca 30-45cm ut från krypgrunden, och sedan 30-45cm ner. Där gör man sedan "vanligt dränering, med dräneringsrör, geotextil och stora makadam". Sedan koppla röret till antingen dagvattenbrunnen som står bredvid entrén, eller till ett av stuprören. Detta leds sedan ut till kommunens dagvattenavrinning.

Målet är att göra det snyggt runt huset, men det vore bra om det kan hantera ifall det komemr vattenmängder, av något skäl t.ex. skyfall, som då med enkelhet leds bort. Det regnar rätt kraftigt mot just denna vägg.


Vad tänker ni? OK att göra en enklare dränering på det sättet? Korkat? Fel att koppla till dagvattenbrunn?

Eller är detta hejdlöst helkorkat?


Se bilder, speciellt exempelbild hur jag tänker mig.

Gult = Tänkt dränering
Blått = Stuprör som går ut i brunn, sen ut till kommunen
Rött = dagvattenspillbrunn
 
  • Trädgårdsland med gräs, växter vid tegelvägg, fönster, hösthänvisningar, planteringsyta, överlagrat gult måttband.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husvägg med fönster, gröna buskar, markerade linjer antyder kanske mätningsarbete eller analys.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tegelhus, skadad gräsmatta, pumpa vid dörren, markeringar i bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Schema för husgrund med texter på svenska, dränering, isolering, markmaterial. Illustration i grova färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är nog jag som är bakom flötet. Detta handlar väl inte om dränering utan att hantera dagvatten. Då heter det kanske inte dränering längre? 🤔🧐
 
Det första jag gjorde då jag flyttade in i ett hus från 1925 var att avlägsna rubbet från husfasaden/sockeln. Hade visserligen hel källare men det gjorde nytta. Grävde ner ca 30/50 cm och fyllde på grus/singel ca 30 cm ut från grunden. Gjorde en sträng av gräsmatta och 100 cm från grunden satte jag en ca 80 cm hög ligusterhäck. Det blev snyggt under de resterande 20 åren jag bodde i huset. Putsad sockel och därefter fasadtegel. Det är ett otyg med växter längs husdockel för hisets välbefinnande.
 
  • Gilla
Snubben123
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Det första jag gjorde då jag flyttade in i ett hus från 1925 var att avlägsna rubbet från husfasaden/sockeln. Hade visserligen hel källare men det gjorde nytta. Grävde ner ca 30/50 cm och fyllde på grus/singel ca 30 cm ut från grunden. Gjorde en sträng av gräsmatta och 100 cm från grunden satte jag en ca 80 cm hög ligusterhäck. Det blev snyggt under de resterande 20 åren jag bodde i huset. Putsad sockel och därefter fasadtegel. Det är ett otyg med växter längs husdockel för hisets välbefinnande.
Tack för svar! Är väl något åt det hållet vi tänker med men du kan inte ner något rör för att avleda t.ex. dagvatten?
 
Det jag nog egentligen söker svar på är om det är rimligt eller dumt, att lägga ett rör som leder bort vattnet? Riskerar jag att skapa några andra problem med att göra såhär?
 
Normalt ska en dränering ligga ca 10 cm under grundväggens nedersta del, om det är möjligt, annars finns risk för att ev vatten inte tas upp av dräneringen och går lättaste vägen in i källaren, det brukar i bland bli som en lite bassäng utanför grunden, allra helst om det finns berg. Det med att bara gräva ner en lite kan gå för att ta hand om ytvatten, men att sätta buskar eller annat ovanför r inte tillrådigt. Rötterna kommer att leta efter vatten/fukt i rören och täppa till invändigt. Det är en otrolig kraft på rötter att hitta vatten. Den största boven brukar vara att stuprören går ut vid grunden. Det går att koppla på dagvattenbrunnen, men då ska det nog vara rätt långt ner och utfarten från brunnen ska vara i botten så inte ev vatten kan gå baklänges in i dräneringen
 
J jonaserik skrev:
Normalt ska en dränering ligga ca 10 cm under grundväggens nedersta del, om det är möjligt, annars finns risk för att ev vatten inte tas upp av dräneringen och går lättaste vägen in i källaren, det brukar i bland bli som en lite bassäng utanför grunden, allra helst om det finns berg. Det med att bara gräva ner en lite kan gå för att ta hand om ytvatten, men att sätta buskar eller annat ovanför r inte tillrådigt. Rötterna kommer att leta efter vatten/fukt i rören och täppa till invändigt. Det är en otrolig kraft på rötter att hitta vatten. Den största boven brukar vara att stuprören går ut vid grunden. Det går att koppla på dagvattenbrunnen, men då ska det nog vara rätt långt ner och utfarten från brunnen ska vara i botten så inte ev vatten kan gå baklänges in i dräneringen
Jag tror jag skrev fel med dränering. Huset och krypgrunden är välmående, och vi har inte problem med vatten under huset. Problemet ligger att när det är skyfall kombinerat med att tomten mot huset och då trycks vattnet in. För att hantera det kommer vi ändra lutningen på tomten, och med det vill jag även leda bort det vattnet som rinner längs fasad (när det regnar så regnar det mot den fasaden)

Är det helt orimligt att då leda bort vattnet med dräneringsrör till dagvattenbrunnen eller stupröret?
 
OK normalt kopplas inte drän på dagvatten, blir det ett stopp i dito kan det komma baklänges in i dränen. Bäst med egen utfart på en drän till en stenkista eller annat ställe under jord. Det sista för att det ska dra in kyla på vintern, det kan bli is och täppa till eller frysa sönder dränrören. Det verkar som att ni har stupen kopplade i mark för dom och släpper ut det i något system för dagvatten Om det är påslag där när det regnar och mycket ytvatten på den sidan, kan ni lägga drän precis utmed grunden och leda bort. Är det nedförbacke i naturen på den sidan och det rinner mot huset. Går det göra med dränslang som ett uppochnervänd V som ligger på ca 30 cm djupt och spetsen på V ska då vara ca 10 meter från huset och går förbi huset.
 
Men vad kan jag göra för att hantera det regn som kommer? Hur leder jag enklast bort?
 
Som jag skrev i inlägg # 8, finns inga genvägar när det gäller vatten, det går lättaste vägen oavsett vad man tycker. Och då gäller det att vara kreativ och få det så bra som det går.

EDIT . Hur är det, rinner det vatten på marken när regnar mycket. Så måste det avledas bort någonstans
 
J jonaserik skrev:
Som jag skrev i inlägg # 8, finns inga genvägar när det gäller vatten, det går lättaste vägen oavsett vad man tycker. Och då gäller det att vara kreativ och få det så bra som det går.

EDIT . Hur är det, rinner det vatten på marken när regnar mycket. Så måste det avledas bort någonstans
Helt med på att det inte finns genvägar. Tänker väl mer att jag kan göra något enkelt just nu i och med att växterna/buskarna ska bort från fasaden.

Som det är idag så rinner det vatten på marken, mot huset. Vi kommer att göra om lutningen på marken till sommaren. Men när det kommer skyfall så slår det mot husfasaden på bilderna, och det vattnet som rinner ner längst fasaden tänkte jag att jag kanske kan leda bort med någon enkel avrinning ner i dagvattenbrunnen eller ett stuprör.

Det som kommer göras är att ca 30cm till 45cm från fasaden och ut kommer grävas ut. Frågan är då om jag kan lägga ner rör, duk och makadam, och det som då rinner när just där kan ledas bort i ett stuprör eller rakt ner i dagvattenbrunnen?
 

Bästa svaret

Om ni gräver ur strax vid huset så bör det vara en dränslang och nedförsbacke med en duk ovanpå, se även till det är stumt/hårt i botten. Kan med fördel föras till dagvattenbrunnen. Det med att det rinner på marken, som en akut del i det hela. gräva ett dike ca 10 cm djupt som går diagonalt uppifrån, Ska då minst ha lika långt som huset och lite till och förbi huset Ni får tänka själva hur långt från huset det kan bli, inte för långt från.
 
  • Gilla
Snubben123
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Om ni gräver ur strax vid huset så bör det vara en dränslang och nedförsbacke med en duk ovanpå, se även till det är stumt/hårt i botten. Kan med fördel föras till dagvattenbrunnen. Det med att det rinner på marken, som en akut del i det hela. gräva ett dike ca 10 cm djupt som går diagonalt uppifrån, Ska då minst ha lika långt som huset och lite till och förbi huset Ni får tänka själva hur långt från huset det kan bli, inte för långt från.
Men rent spontant: Jag kan alltså göra som jag gjort på bilden?

Gräva ut typ 30cm från huset och möjligen 30-45cm ner. Dränsläng till dagvattenbrunn och givetvis lutning på dränsläng.

Först ner med duk, sedan lite massa, dränrör och massa. Dra duk längs väggen och sen lägga på massa, typ stenkross eller makadam.

Jag kommer inte så långt ner då berget kommer efter ca 80-100cm och jag vill egentligen bara hjälpa så att när det kommer hejdundrande med regn och liknande så rinner det lättare bort.




Alla växter/buskar mm. Kring huset kommer plockas bort i sommar.
 
Du kan lägga en den dränslang direkt intill plattan eller något utanför som du säger. Då det är ytvatten. Sen med djupet, så bör den vara under en platta med ca 30 cm eller annars 30 cm under grundmuren. Lägg dränslang förbi hela huset och sedan hela rör till brunnen så inte vattnet spökar till det med att gå intill huset.
Dränslangen ska gå in i brunnen ca 20 cm över stupens ingång och från brunnen ca 10 cm från botten Då kan inte stupens vatten gå tillbaka til dränslangen. Du får inte koppla samman stup och drän, stupen ska ha hela rör till brunnen. Kan med fördel läggas på sidan om i samma grav.
 
  • Gilla
Snubben123
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du kan lägga en den dränslang direkt intill plattan eller något utanför som du säger. Då det är ytvatten. Sen med djupet, så bör den vara under en platta med ca 30 cm eller annars 30 cm under grundmuren. Lägg dränslang förbi hela huset och sedan hela rör till brunnen så inte vattnet spökar till det med att gå intill huset.
Dränslangen ska gå in i brunnen ca 20 cm över stupens ingång och från brunnen ca 10 cm från botten Då kan inte stupens vatten gå tillbaka til dränslangen. Du får inte koppla samman stup och drän, stupen ska ha hela rör till brunnen. Kan med fördel läggas på sidan om i samma grav.
Inkoppling till brunnen - ska inrinningen från dräneringsröret vara högst upp jämfört med från stuprören?

Det känns väl rimligast annars blir det väl överhängande risk att man får vatten upp i dräneri gsröret och det vill man väl undvika..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.