Här kommer en fråga som dykt upp av och till genom åren i forumet:
Ni som byggt nyligen med Älvsbyhus eller Smålandsvillan, d.v.s med krypgrund, - är det kallt på golven?
Vi skall bygga ett mindre enplanshus och tittar på olika hustillverkare. Huset skall vara ett fritidshus med året runtstandard. Har byggt hus två ggr förut , då med platta på mark. Denna gång vill vii inte bygga så dyrt, och vi tycker faktiskt att Smålandsvillan har fina planlösningar och Älvsbyhus har fått fina tjocka ytterväggar, energivägg. Vi har besökt visningshus. Men det är detta med golven...Tusen tack på förhand för input.
 
Mats-S
Generellt så har krypgrundshusen lite "kallare" golv (om du inte har golvvärme). Problemet löses enklast med några bekväma tofflor för typ 200 SEK ;-)

Speciellt i det här fallet som du beskriver som fritidshus med åretruntstandard, du sparar många sköna tusenlappar genom att välja tofflorna istället för platta på mark :)
 
  • Gilla
maria01 och 5 till
  • Laddar…
Går det inte att montera en luft/luft-värmepump i krypgrunden? Då får man dels billig golvvärme och dels så får man ett bra klimat i krypgrunden?
 
  • Wow
whak
  • Laddar…
E Einh skrev:
Går det inte att montera en luft/luft-värmepump i krypgrunden? Då får man dels billig golvvärme och dels så får man ett bra klimat i krypgrunden?
..och du värmer upp marken till noll nytta..
 
  • Gilla
Violina och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
..och du värmer upp marken till noll nytta..
Det finns krypgrundsisolering som man kan lägga ut. Det finns bland annat en slags isolerad folie från Trygghetsvakten som reflekterar tillbaka värme upp mot bjälklaget.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Vi bor i ett smålandsvillan byggt 2019 och än så länge med -5grader så har vi iaf inte kallt på golvet.
 
Både Smålandsvillan och Älvsbyhus kör väl med ventilerad varmgrund?

Isolergrund kallar smålandsvillan det. Oavsett så är kallt golv inte ett problem att bry sig om.
 
  • Gilla
JDLT och 2 till
  • Laddar…
tja broder har ett modulhus med krypgrund. är tjock botten med golvvärme och billigparket.. där är det inte kallt om fötterna iaf
 
Jag skulle aldrig tveka om att bygga med platta på mark, med vattenburen golvvärme. Både energimässigt och komfortmässigt är det överlägset. Även om hustillverkaren är dyr på den grundläggningen, så finns det andra som kan göra det jobbet. Det behöver inte kosta mycket mer än krypgrund.
Det är väl inte acceptabelt att behöva använda toffler, för att det är kallt, I ETT NYTT HUS?!
 
  • Gilla
jannebmw och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag skulle aldrig tveka om att bygga med platta på mark, med vattenburen golvvärme. Både energimässigt och komfortmässigt är det överlägset. Även om hustillverkaren är dyr på den grundläggningen, så finns det andra som kan göra det jobbet. Det behöver inte kosta mycket mer än krypgrund.
Det är väl inte acceptabelt att behöva använda toffler, för att det är kallt, I ETT NYTT HUS?!
Som svar. Jag skulle aldrig lägga GV i en platta om jag bygger nytt. Trögt som tusan är det. Blir det nytt hus så blir det ev platta med isolering under och ett bjälklagsgolv på det med GV förlagd i plåtar, värmer fortare och varierar bra med tempen utomhus. Blir nog samma pris men anser komforten blir bättre
 
  • Gilla
MrsForest och 2 till
  • Laddar…
Ska du ha huset fullt uppvärmt även när du inte är där?
 
F
G Gylleneknorren skrev:
Här kommer en fråga som dykt upp av och till genom åren i forumet:
Ni som byggt nyligen med Älvsbyhus eller Smålandsvillan, d.v.s med krypgrund, - är det kallt på golven?
Vi skall bygga ett mindre enplanshus och tittar på olika hustillverkare. Huset skall vara ett fritidshus med året runtstandard. Har byggt hus två ggr förut , då med platta på mark. Denna gång vill vii inte bygga så dyrt, och vi tycker faktiskt att Smålandsvillan har fina planlösningar och Älvsbyhus har fått fina tjocka ytterväggar, energivägg. Vi har besökt visningshus. Men det är detta med golven...Tusen tack på förhand för input.
Varierar väl mycket om var huset ligger också och det varierar från person till person? Vårt älvsbyhus ligger i mellanskåne. Vintertid håller krypgrunden 10 grader ungefär. Jag tycker inte det är någon större skillnad mot vårt förra hus med uppvärmd källare. Visst är det lite kallt men jag har dålig blodscikulation så använder innetofflor eller raggsockar. 🤣 Men vi har bara 20 grader inomhus också med tanke på elpriserna. Vissa vill ju dock gå barfota, shorts och kortärmat året om av någon anledning. Vi bor ju för fan i nordwn. 🤒

Men går ju inte att jämföra med golvvärme såklart. 😍
 
EddieHansson
A AG A skrev:
Jag skulle aldrig tveka om att bygga med platta på mark, med vattenburen golvvärme. Både energimässigt och komfortmässigt är det överlägset. Även om hustillverkaren är dyr på den grundläggningen, så finns det andra som kan göra det jobbet. Det behöver inte kosta mycket mer än krypgrund.
Det är väl inte acceptabelt att behöva använda toffler, för att det är kallt, I ETT NYTT HUS?!
Nää golvvärme i betong är skitsegt.

Det går utmärkt att ha golvvärme på trägolv på krypgrund.
 
  • Gilla
Fideliox och 2 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Jag skulle aldrig tveka om att bygga med platta på mark, med vattenburen golvvärme. Både energimässigt och komfortmässigt är det överlägset. Även om hustillverkaren är dyr på den grundläggningen, så finns det andra som kan göra det jobbet. Det behöver inte kosta mycket mer än krypgrund.
Det är väl inte acceptabelt att behöva använda toffler, för att det är kallt, I ETT NYTT HUS?!
Energimässigt är det ingen vinst med golvvärme egentligen. Du får lite lägre framledningstemperatur men på köpet högre värmeläckage runt plattan. Så det kvittar.

Välisolerat golvbjälklag blir inte kallt och i mitt välisolerade hus är inte golvvärmegolvet varmt heller
 
Ska huset vara uppvärmt tillfälligt kan det vara värt att se över värmesystemet. Frånluftsvärmepump som är standard vill gärna ha 16grader som lägst inne.

Komplettera med en luft-luft värmepump för snabb rumsuppvärmning.

Lätta golvkonstruktioner blir varma på ytan snabbare än en platta så helt klart en fördel om det inte är konstant uppvärmt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.