Hej,
Jag har har en Nibe 410P som jag kompletterat med ett par LVP och en stor braskamin. huset, ett 180kvm enplan vilket jag verkar kunna värma med 2st LVP och braskaminen.
Nu är jag sugen på att bara nyttja 410:an för vv och vent men vet inte hur jag ska ställa in den. Nu har jag strypt alla element men den kompressorn startar fortfarande ofta vilket jag inte tror den behöver då jag inte tappat vv.

Gissar att ni har full koll på vad jag behöver göra, har sökt men kan inte hitta någon tråd med samma utmaning.
Tack,
Mvh Anders
 
410P jobbar med att ge komfortvarm tilluft i huset så det går inte att göra som du tänkt. Låt den jobba med varmvattnet och till- och frånluften.
 
Tack men hur gör jag det?
Låta den jobba med varmvatten och frånluft enbart?
 
A Anders Lind4 skrev:
Tack men hur gör jag det?
Låta den jobba med varmvatten och frånluft enbart?
Du behöver ju tilluft i huset. Eftersom du har en 410P lär du inte ha några andra tilluftsvägar.
 
Precis, tilluft måste man ha. Stäng heller inte av elpatronen i 410P för då kanske huset blir utan ventilation om det blir kallt ute. Finns ett spjäll som stänger om tilluftsbatteriet riskerar att förfrysa.
 
Vrid ner värmekurvan till min så stänger shunten.
Behåll cirkulationspumpen igång för annars får du fryslarm på tilluftsbatteriet. Tror larmet kommer när temperaturen utomhus kommer ner i +5°C. Värmen i huset värmer vattnet i radiatorkretsen som i sin tur håller temperaturen uppe på tilluften.
Nu kommer kompressorn bara starta för att göra varmvatten.

Jag gjorde samma sak 2017 så jag kan ha glömt något. Vid ett par tillfällen under alla år aktiverade jag elpatronen för att får upp tempen på varmvattnet snabbare.
 
Med en framledningstemperatur på bara 20 grader så blir tilluften rejält sval och frostskyddsspjället riskerar att stänga av tilluften helt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.