V Viktorbyggahus skrev:
- Nybyggt eller gammalt hus? På nybyggda hus låter det rimligt.
- Hur mycket eldar de? Gammalt hus och mycket, ja då låter det rimligt.
- Var ligger huset? Ystad eller kiruna? Ystad, ja då låter det rimligare.
- Hur är isolering och fönster och tak? Nya med bra u-värde vs gamla? Stor skillnad.
- I vilket läge ligger huset? Skyddat i skog eller utsatt för massor av vind vid havet?
- Vilken ålder är de i huset? Två stycken pensionärer med vuxna barn i högskolan? Ja då låter det rimligt.
Ingen av de där punkterna har väl någon bäring på själva kostnaden? Det blir ju inte billigare att köpa 10 000 kWh till ett nytt hus jämfört med ett gammalt...
 
useless useless skrev:
Ingen av de där punkterna har väl någon bäring på själva kostnaden? Det blir ju inte billigare att köpa 10 000 kWh till ett nytt hus jämfört med ett gammalt...
Kostnaden är inte det viktiga tycker jag, och jag kanske var otydlig där. Det är rimligheten i energiförbrukningen som jag tycker är värd att dubbelkolla om den stämmer.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
V Viktorbyggahus skrev:
Kostnaden är inte det viktiga tycker jag, och jag kanske var otydlig där. Det är rimligheten i energiförbrukningen som jag tycker är värd att dubbelkolla om den stämmer.
Fast TS skrev ju:


K Kebbis21 skrev:
Är 31.000kr dyrt eller rimligt?
Då är det väl den frågan som ska besvaras?
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
useless useless skrev:
Fast TS skrev ju:




Då är det väl den frågan som ska besvaras?
Och jag, inklusive andra, menar att den viktiga frågan att utreda är energiförbrukningen. Elpriset fluktuerar över tid och går att påverka. Energiförbrukningen är lite dyrare att påverka och det är många som ljuger om sin förbrukning och döljer faktum att de har bundet pris när de anger driftskostnaden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M
Ja alltså för bara ett fåtal år sedan var 20 000 kwh "normalt" för en familj + villa.
 
V Viktorbyggahus skrev:
Och jag, inklusive andra, menar att den viktiga frågan att utreda är energiförbrukningen.
Ja, det håller jag med om. Men just i det här fallet uppfattade jag att TS undrade just om 30' är rimligt för 10 MWh.
 
Låter spontant som låg eller bra förbrukning men värdelöst eller dyrt elavtal.

10400 kWh skulle kostat mig 16304kr inkl abonnemang på 16A för 310kr månaden. Räknat med elskatt, nätavgift och elkostnaden .

Så personen innan har betalt dyrt för troligen en låg förbrukning.
Samma person skulle nog säga att jag med 1000 kWh i hushållsel i månaden slösar vilket också är sant.
 
J Josth skrev:
Normal hushålls-el för en familj är ca 5000 kWh/år. Uppvärmning och varmvatten av ett nybyggt småhus (kataloghus) ca 5000 kWh/år.
Hur stort hus, och vart i landet? 5 000 kWh/år låter lite. Ca: 10 000 kWh/år för oss för värme/varmvatten, 127 m2 byggt 2020, Nibe FLVP
 
S Strontus skrev:
Hur stort hus, och vart i landet? 5 000 kWh/år låter lite. Ca: 10 000 kWh/år för oss för värme/varmvatten, 127 m2 byggt 2020, Nibe FLVP
Vad har du för energideklaration på värme och ventilation på dessa 127m2 per m2
 
  • Gilla
Tamak
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Låter spontant som låg eller bra förbrukning men värdelöst eller dyrt elavtal.
Du får gärna utveckla dina siffror lite för att bekräfta att det är ett värdelöst elavtal. Jag betalar 39,2 öre i elskatt, 6 öre i elhandelspåslag och 8 öre i överföringsavgift för varje kWh - Plus moms. Dvs 66,5 öre inklusive moms. Jag tror det är ganska jämförbart för de flesta el- och nätavtal.

Drar man av 4000:- för abonnemanget i TS siffror så landar priset per kWh på 2:60. Drar man av 66 öre och moms från det så landar man på ca 1:55 / kWh i elhandelskostnad.

Kollar man snittpriset för rörligt elpris under 2022 så landade det ungefär på:
SE1: 66 öre
SE2: 69 öre
SE3: 146 öre
SE4: 171 öre

Nu framgår det inte vart i landet huset finns, men står det i SE3 eller SE4 så är det definitivt inget värdelöst avtal.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
P Pligg85 skrev:
Vad har du för energideklaration på värme och ventilation på dessa 127m2 per m2
Jag får backa där, jag mindes helt fel. Total förbrukning ligger på ca: 10 000 kWh/år, (12 000 kWh om man räknar med uppvärmning av oisolerad verkstad/garage vid behov) varav värme/varmvatten på ca: 5 500 kWh/år, så inte så orimligt.
 
useless useless skrev:
Du får gärna utveckla dina siffror lite för att bekräfta att det är ett värdelöst elavtal. Jag betalar 39,2 öre i elskatt, 6 öre i elhandelspåslag och 8 öre i överföringsavgift för varje kWh - Plus moms. Dvs 66,5 öre inklusive moms. Jag tror det är ganska jämförbart för de flesta el- och nätavtal.

Drar man av 4000:- för abonnemanget i TS siffror så landar priset per kWh på 2:60. Drar man av 66 öre och moms från det så landar man på ca 1:55 / kWh i elhandelskostnad.

Kollar man snittpriset för rörligt elpris under 2022 så landade det ungefär på:
SE1: 66 öre
SE2: 69 öre
SE3: 146 öre
SE4: 171 öre

Nu framgår det inte vart i landet huset finns, men står det i SE3 eller SE4 så är det definitivt inget värdelöst avtal.
Glömde att skånska kilowatten är lite finare 😉

Nä men seriöst så om TS står i köpetankar på ett hus där köparen anger att det kostar 31kkr per år så är det spontant fruktansvärt dyrt.

Skulle man backa 12 månader är det något helt annat.

Att generellt bara ta 2022 som ett isolerat värde blir väldigt missvisande och i nov 2023 något som inte är aktuellt.
Frågan är då om elbidrag är med eller inte.

Som säljare skulle man väl ange att 2022 var ju ett extremt år och då landade det på 31kkr inkl allt. Betänk att i SE4 kostade en kWh i augusti 2022 ca 3kr plus moms medan den kostade 50 öre i år.

Jag skulle säga som säljare att förbrukningen jag haft på årsbasis varit ca 10400kwh. Med allt medräknat skulle jag gissa att helåret 2023 kommer kosta runt 20.000kr med alla kostnader som avser elen.

Samt sagt om 10400kwh varit normalt eller avvikande ifall det är en siffra från 2022 med extra elbesparande åtgärder.
 
P Pligg85 skrev:
Glömde att skånska kilowatten är lite finare 😉
Vattenbaserad, planerbar baskraft är mycket finare, synd bara att vi inte har tillräckligt med baskraft i Götaland;)

Ca 10 000kWh i total energiförbrukning måste anses mycket rimligt för ett svenskthus, skulle vi betala nått europeiskt snittpris för elen skulle väl det kosta 60-70 000kr.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Ink hushållsel?

Jag har 10MWh bara i hushållsel.
10 megavatttimmar räcker till minst 1000 hushåll förbrukning av hushållsel. Kwh är nog den enhet du menar :)
 
  • Haha
Jockebanan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.