Vi har byggt ett modernt hus, vitputsat stenhus med stora fönster golv till tak, och funderar på vilka golvsocklar som skulle kunna passa. Vi hade gärna haft liter högre socklar.

Vi hade först tänkt att ha shadow gap-lister, men efter problem med leveranser och med en ökad kostnadsmassa i bygget så beslutade vi oss att bara möta betonggolvet ”rent” med gipset, tills vidare. Den lösningen blev varken vacker eller hållbar (med småbarn inhemmet).

Vi vill gärna ha sekelskiftesstil men är rädda för att det blir ”fel”. Vad tror ni? Har ni tips på socklar som passar moderna hus
 
  • Modernt enfamiljshus under konstruktion, stort garage, drönarvy, obebyggd trädgård, släpvagn, klippig tomt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett modernt hallinteriör, robotdammsugare, jackor, skor, vit vägg, konstverk, infällda spottar, mörk dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt vardagsrum kvällstid, soffa, matta, stående lampa, leksaker, svagt upplyst, öppen dörr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt rum med robotdammsugare, målning på vägg, öppen dörr till ljus veranda.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modernt hus, stora fönster, julgran synlig inomhus, träkonstruktion framför, vinter, snörester, tidig kväll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Eftersom dörrfodren ser ut som vanliga raka enkla foder så skulle jag fortsätta med den typen.
 
  • Gilla
13th Marine och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom dörrfodren ser ut som vanliga raka enkla foder så skulle jag fortsätta med den typen.
Vi har inga foder. Det är spacklat och fogat in mot dörrkarmen, som är gerade. Antingen behåller vi den som den är eller så sätter vi i sådana fall passande foder runt dörren.
 
H
Muthai Muthai skrev:
Vi har inga foder. Det är spacklat och fogat in mot dörrkarmen, som är gerade. Antingen behåller vi den som den är eller så sätter vi i sådana fall passande foder runt dörren.
Sätt en liten smal list längst och måla den i samma färg som väggen. Det är bra också för att skydda väggen mot dammsugaren.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Finns en uppsjö sockel, bara leta och se vad ni vill ha, runt mina fönster ( omfattning ) tog jag en sockel, lite hyvlad i steg och vände den fasade ( uppsida ) sidan mot fönstret och blev snyggt. Vid golv blev det en standard slät bara. Smaken är som baken delat, men priset därefter, inte gratis precis.
 
Muthai Muthai skrev:
Vi vill gärna ha sekelskiftesstil men är rädda för att det blir ”fel”.
Vilket sekelskifte tänkte ni er?
 
F fribygg skrev:
Vilket sekelskifte tänkte ni er?
Det man brukar mena, dvs 1800-1900-talet. Smart ass. 😉😀
 
  • Haha
surris
  • Laddar…
Muthai Muthai skrev:
Det man brukar mena, dvs 1800-1900-talet. Smart ass. 😉😀
Det blir nog väldigt fel i ett hus i modern stil, välj en list från senaste sekelskiftet istället;)
 
  • Gilla
  • Haha
Centano och 3 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Sätt en liten smal list längst och måla den i samma färg som väggen. Det är bra också för att skydda väggen mot dammsugaren.
Vi tänkte göra så på övervåningen, men skulle gärna vilja ha lite "pampigare" på nedervåningen.
 
F fribygg skrev:
Det blir nog väldigt fel i ett hus i modern stil, välj en list från senaste sekelskiftet istället;)
Då är det 12x56 som gäller och det undviker jag helst.

Jag har sett att man t ex i GANT-butiker har satt en hög byggskiva istället, typ 400 mm hög och 12 mm bred skiva. Det blir ju en väldigt avskalad variant på en klassisk golvsockel. Vad tror ni om det? Se bilder
 
  • Butiksinteriör med kläder, trägolv i fiskbensmönster, belysning och genomskinlig trappa i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett klädaffärsinteriör med plagg, spegel, trähyllor och en del av en person.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Finns en uppsjö sockel, bara leta och se vad ni vill ha, runt mina fönster ( omfattning ) tog jag en sockel, lite hyvlad i steg och vände den fasade ( uppsida ) sidan mot fönstret och blev snyggt. Vid golv blev det en standard slät bara. Smaken är som baken delat, men priset därefter, inte gratis precis.
Låter snyggt! Har du några bilder på det?
 
Muthai Muthai skrev:
Jag har sett att man t ex i GANT-butiker har satt en hög byggskiva istället, typ 400 mm hög och 12 mm bred skiva. Det blir ju en väldigt avskalad variant på en klassisk golvsockel. Vad tror ni om det? Se bilder
Det kan väl beskrivas som rent och modernt,det kommer nog passa ditt hus betydligt bättre än nått från skiftet från 1800 till 1900.
Välj gärna ett mtrl som åldras med behag( avstå mdf)
 
  • Gilla
Muthai
  • Laddar…
Düsseldorff
Fy fan... Jaja man är ju olika. Välj nån plain list bara. Det kommer knappast bli sämre.
 
  • Gilla
Poppe2525 och 1 till
  • Laddar…
Det är kanske för sent nu men vi har en dold bit mdf som ligger infälld i väggen längst ner för att få ett rent avslut utan lister. Den är sedan inspacklad och så är microlitväven dragen hela vägen ner. MDFn är även målad för att stå emot lite vatten om man råkar att hälla ut något på golvet. Vi tittade på shadow gap men tyckte att det blev för dyrt.
Modernt interiör, bokhylla, skrivbordsstol, slät betonggolv, vit dörr, minimalistisk design.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Schematisk representation av en väggkonstruktion med plywood, gips, microlit och MDF-material.
 
  • Gilla
Muthai
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.