Vi ska riva befintligt hus och bygga nytt. Arkitektens förslag visar på ett inbyggt garage i anslutning till huset. Dock ligger vår dricksvatten brunn precis framför huset. Locket idag är ett tjockt betongblock som är öppningsbart.

Fråga: Kan man lägga på något platt brunnslock som dessutom går att köra över med bilen som ska gå in i garaget? (Den röda gårdspumpen är bara dekoration och kommer att tas bort) Eller finns det kanske någon annan smart lösning?

Ett rött hus med vita knutar, gräsplätt, träd, fönsterluckor, veranda och en frisbeegolfkorg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett rött hus med vita knutar och en veranda, teckning överlagrar en del av bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
P
Visst finns det brunnslock som går att köra över men frågan är om själva brunnsväggarna kommer klara det.

Sen har du en annan sak att tänka på och det är att en bil släpper från sig all värdens kemikalier. Dessa kan rinna ner i brunnen.. Kanske inte så lämpligt.

Jag hade antingen funderat på kanske borra en ny brunn på annan plats eller ritat huset så att brunnen kommer så att den inte störs.

Om ni har eget avlopp också så tänk på att detta bör ligga "nerströms" förhållande till vattenbrunnen.
 
  • Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Tack för input om brunnsväggarna. Dessa har vi inte tänkt på. Brunnen är 33 meter och grävd 1968.

Vi har elbil iofs men tänker att bilen står inne i garaget. Jag vet inte hur man bygger men jag tänker att saker inne i garaget inte bara så där rinner ut utanför?
 
P
En elbil rullar på vägar som alla andra bilar åker på och därmed drar med smuts + en elbil har oljor.

Jag skulle funderat på annan lösning
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Jag tänker främst att man vill ha möjlighet att tvätta bilen på uppfarten, d.v.s. framför garaget där det är nära till el och vatten. (sen kommer säkert någon säga att man inte får det men det är en annan forumtråd).

Vad tror ni om att asfaltera uppfarten med stödkanter, ha en dagvattenbrunn som sedan leder vattnet till någon annan del av tomten?
 
Nja, asfalt är nog inget vi har tänkt på. Stugan ligger väldigt naturnära och man kommer dit via en grusväg.
 
Hur tänkte arkitekten lösa brunnsfrågan?
 
Z z_bumbi skrev:
Hur tänkte arkitekten lösa brunnsfrågan?
Arkitekten har löst det med att spegelvända planritningen så att garaget kommer till vänster i bild. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.