Hej ! Skulle väldigt gärna behöva lite input på vår planlösning. Det känns som den är 90% klar men inte riktigt 100.. snälla hjälp med idéer och åsikter. Tack på förhand !
Hus exkl garage 247kvm
Inkl garage 271kvm
 
  • Arkitektonisk ritning av en våningsplanslayout, inkluderar kök, vardagsrum, garage, sovrum och badrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en våningsplan, innehåller sovrum, badrum, allrum, mätningar och möbleringsförslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Är verkligen badrummet där nere tillgänglighetsanpassat?
Teknikrummet är det inte.
https://www.nacka.se/497ec2/globala...iktlinjer/tillganglighet-och-anvandbarhet.pdf

Väldigt mycket yta som används till tvättrum, groventré och teknikrum.

Lite väl lite siktlinjer.

Ingen bra arbetsyta i köket där man behöver det som mest, dvs. mycket nära både häll och ho. Kravet är visserligen minst 80 cm men för en familj så bör det vara mer så att det går att samla allt som behövs för middagen på ett ställe.
Kylskåpsdörren bör vara vänd åt andra hållet så att man dels slipper gå runt den hela tiden och dels lätt kan ställa ifrån sig det man tar ur kylen resp. har ett bra ställe (hällen är olämplig) för det som ska in i kylen.
Ska vara minst 120 cm mellan köksön och skåpen ovanför.

Sätt in ett fönster i allrummet så att den skulle kunna gå att använda som sovrum i framtiden (man vet inte vilka behov som uppstår). Om det är pga. garaget så skjut det bakåt en liten bit.
Ljud från allrummet sprids ner till de sociala ytorna på nedre planet.

Inte så bra att ha en dusch bredvid dörren, det blir svårt att förhindra att vattnet skadar tröskel, dörrfoder och karm.

Går garaget att använda som garage i praktiken den här gången?
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte hur era tankar gått när denna planlösning ritades men här kommer några av mina tankar:

Teknikrummet, kommer det ens gå att nyttja?
Skåpen bör väl iaf vara 60djupa, men det blir mest en korridor.
Teknik, groventre och tvättstuga tar mycket plats på denna planlösning och ger lite förvaring i förhållande.
Skulle det gå att flytta köket till sovrummet, som flyttar till tvättstugehörnan. Groventre, teknik och tvätt blir 1-2rum istället.

Sen tycker jag det är allmänt snålt med fönster.

Sen tror jag sovrummen på ovanvåningen kommer upplevas som mörka och trånga, kanske främst av placeringen av garderoberna som ger en trång gång in i rummet och blockerar sikt och ljus från fönstret.

Ingen förvaring i garaget? Hur ska ni förvara cyklar, verktyg, vinterdäck, gräsklippare, utemöbler osv.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Går det öht bära upp möbler på ovanvåningen?

Man kommer ju upp på en smal gång som bara är en meter bred.. inte lätt att bära upp en två meter lång sängbotten..

Edit: och dessutom ett skorstensrör precis där man kommer upp..
 
  • Gilla
Anna_H och 4 till
  • Laddar…
Väggsnuttarna kring garderoberna begränsar möblerbarheten och tar egentligen bara onödig plats.

Är duschen på nedre plan tillgänglighetsanpassad?

Stora ytor på entréplan som ser ut att bli outnyttjade.

Köket blir mörk utan fönster.

Vardagsrummet även det mörkt.

Inga fönster alls i allrummet på andra våning?

Mörk hall.

Badrummet på övervåningen bör förses med fönster då det är möjligt.

Passagen på andra våning ser smal ut, ligger räcket innanför eller utanför prick-streckad linje?

Halvsnålt med förvaring i hallen och garaget.

Vad ska teknikrummet inrymma, ser trångt ut?

Försvinner många kvadratmeter med öppet till nock.

Bör gå att få till ett separat arbetsrum någon annanstans i stället för att samköra med ett sovrum.

Sammantaget upplevs det både trångt men med många döda ytor. Bör gå att trimma in en hel del…
 
  • Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
Och allmänt om trappa i Entré, praktiskt ut utrymmessynpunkt. Men en Entré är skitig, och att gå genom den varje gång man ska mellan planen sprider skiten i huset.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Håller med tidigare inlägg. Att bo i fristående hus och ha så få fönster, och inte ta chansen till fönster åt två håll i alla/de flesta rum känns väldigt mörkt och tråkigt. Och akustiken lär bli jobbig. Om ni verkligen vill ha öppet över matplatsen kan ni väl slopa den idén i hallen. Med en frontespis där skulle ni kunna låta trappan gå åt andra hållet, och då göra entrén mer användbar.
 
  • Gilla
Violina
  • Laddar…
J JohannesPi skrev:
Hej ! Skulle väldigt gärna behöva lite input på vår planlösning. Det känns som den är 90% klar men inte riktigt 100.. snälla hjälp med idéer och åsikter. Tack på förhand !
Hus exkl garage 247kvm
Inkl garage 271kvm
Som tillägg till det birgits skriver vill jag lägga till att jag personligen inte hade velat ha en trappa med uppgång precis innanför entredörren, där blir ofta slabbigt och då dras det runt i hela huset.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Tycker det verkar skoj med den lilla bron mellan de två delarna av övervåningen. För att få mer plats för utrustning i teknikrummet kan dörren till garaget flyttas lite "söderut".
 
Spontant tycker jag det är väldigt mycket garderober och klädkammare. Behövs all förvaringsplats inomhus?
Om stora sovrummet där uppe blir master bedroom, är det lite väl långt till toan.
Jag hade dessutom flyttat fönstret i lilla rummet till vänster så att det vätter mot samma håll som ni har fönstren i matplatsen. Förmodar det är störst ljusinsläpp åt det hållet.
 
Får jag gissa att TS inte bor i hus idag?

Håller verkligen med om kommentarerna att man kommer sprida all smuts från ytterdörren med den trappplacering som valts.
Dörren från badrummet på nedre plan släpper ut all fuktig luft (och ev dofter...) in i klädkammaren.
Garaget är alldeles för litet, både på längden och bredden. Om man bygger nytt vill man kunna ha hyllor på väggarna, meka med cyklar i garaget osv... Varför inte göra garaget större och flytta "Teknikrum" till garaget?

/M
 
Tack för all information!
Tanken är att vi i familjen kommer använda groventre till 99% av alla tillfällen vilket innebär att det kommer minska springet i hallen där trappen är och då inte föra runt smuts så mycket. Även så garaget kommer av oss aldrig användas till att förvara bilen men till att förvara motorcyklar,cyklar och hyllor etc.
Med min förfrågan var om någon kan ev hjälpa till med att komma på bra förändringar ex flytta trappen kanske ? Eller möblera om väggar/rum till en bättre lösning som vi själva kanske inte tänkt på.

Ps. Vi bor i ett mindre enplanshus för tillfället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.