Vi har en vedpanna (Nibe combi vx) och en lvvp. När vi eldar sköter vedpannan både uppvärmning och varmvatten. När vi inte eldar så står lvvp för uppvärmning medan vedpannan värmer varmvatten med eltillskott.

Nu till frågeställningen. Hade en elektrisk varmvattenberedare värmt vårat vatten energieffektivare än vad vedpannan med eltillskott i form av en plattvärmeväxlare gör?

2 bilder med vår förbrukning. På bild 2 är vedpannans värmare avstängd hela natten, i övrigt samma förbrukare på natten. Vi tar inte ut något varmvatten nattetid.

Jag upplever det som hög förbrukning för att bara hålla vattnet ca 60°C, men det kanske är normalt?

Ha en fin kväll!
 
  • Stapeldiagram som visar elförbrukning i kilowattimmar över tiden under en dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stapeldiagram som visar elanvändning i kWh över tid för en dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Korta svaret....ja. den värmer mer effektivt då du inte har förluster tex upp genom skorsten. Sen kan man ju diskutera hur långt tid det tar innan det går jämt ut på om man sätter in en elektrisk vv beredare å den kostnaden
 
  • Gilla
mrPersson67
  • Laddar…
Tack för svar! Ja okej. Hade varit intressant att höra vad ni där ute har för förbrukning på er vvb t.ex. nattetid när det inte tas ut något vv.
 
B
Jag vill minnas (var några år sedan jag kastade ut min vvb) att den drog ca 1kWh/dygn i standby. Testat nån vecka när jag var på semester och inte hade vv förbrukning på hela veckan. Det var en relativt liten vvb.

Kan du själv montera in en vvb, och väljer en begagnad eller lågprisvariant, kan det nog löna sig. Men jag tror det är svårt att få in lönsamhet i att byta till en ny nibe med hjälp av rörmokare.
 
Attitudeswe
I IconicMoose skrev:
Tack för svar! Ja okej. Hade varit intressant att höra vad ni där ute har för förbrukning på er vvb t.ex. nattetid när det inte tas ut något vv.
Bortresta sommartid. Bara värmeläckage från 300L nibe som höll 55grader. Läckage dagtid och återvärmning till 55 grader varje natt (och 65grader var 14e för legionellan)

Nedan 3e natten på rad till 55grader utan VV uttag.

Energianvändning och kostnadsdata över tid, linje- och stapeldiagram, mobilapp, elförbrukning och elprisindikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Bortresta sommartid. Bara värmeläckage från 300L nibe som höll 55grader. Läckage dagtid och återvärmning till 55 grader varje natt (och 65grader var 14e för legionellan)

Nedan 3e natten på rad till 55grader utan VV uttag.

[bild]
Intressant. Det blir till att sätta in en ny beredare. När jag googlat har jag stött på värmepumpsberedare, aldrig hört om det innan. Med tanke på att vi ändå behöver förbättra ventilationen i huset är det en intressant tanke! Får se hur det blir.
 
C
Har inte (den befintliga) värmepumpen någon VVB?
 
C cpalm skrev:
Har inte (den befintliga) värmepumpen någon VVB?
Nej tyvärr, det är en monoblock. Vattnet från radiatorerna cirkulerar ut till lvvp och sedan tillbaka in. Den har alltså ingen innedel.
 
C
I IconicMoose skrev:
Nej tyvärr, det är en monoblock. Vattnet från radiatorerna cirkulerar ut till lvvp och sedan tillbaka in. Den har alltså ingen innedel.
Aja, men den har inte möjlighet att styra en växelventil för varmvattenproduktion i en extern VVB?
Det torde ju i så fall vara billigaste alternativet och med möjlighet att integrera med vedpannan.
 
  • Gilla
BSOD
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Aja, men den har inte möjlighet att styra en växelventil för varmvattenproduktion i en extern VVB?
Det torde ju i så fall vara billigaste alternativet och med möjlighet att integrera med vedpannan.
Det vet jag inte riktigt hur det fungerar, ska det vara en specialvarmvattenberedare där vattnet från lvvp värmer upp tanken med vv på något sätt då?
Om funktionen finns så krävs det mer styrutrustning, i nuläget har vi endast en liten display där vi kan höja/säkna temperaturen på utgående vatten.
Känns också som att lvvp hade fått jobba på mycket högre temperatur i så fall, just nu skickar den ut 33-gradigt vatten vilket är lite lågt för att värma vv.
 
C
I IconicMoose skrev:
Det vet jag inte riktigt hur det fungerar, ska det vara en specialvarmvattenberedare där vattnet från lvvp värmer upp tanken med vv på något sätt då?
Ja, special vet jag inte, det blir en "vanlig" extern beredare för värmepump.

Men det måste som du säger finnas styrning i värmepumpen för att få till det. Principen är att du har en växelventil som styrs av värmepumpen som dirigerar om värmen till VVB:n och en separat inställning i värmepumpen för regleringen av "varmvattenkretsen". Vid varmvattenproduktion får pumpen mycket riktigt jobba på max temperatur vilket ger lägre verkningsgrad, men ändå så klart betydligt billigare än direktverkande el.
 
Vi har en gammal VVB från 80-talet på 285 liter. Den drar ca 5 kWh/dygn i standby, minns inte vad termostaten stod på när jag kollade. Det kan ha varit 70-75 grader. Jag har sänkt nu men inte mätt standby-förbrukningen igen.
 
Attitudeswe
B b_hasse skrev:
Vi har en gammal VVB från 80-talet på 285 liter. Den drar ca 5 kWh/dygn i standby, minns inte vad termostaten stod på när jag kollade. Det kan ha varit 70-75 grader. Jag har sänkt nu men inte mätt standby-förbrukningen igen.
Du kan alltid automatisera termostatvridandet. Med timpris lönar det sig att bunkra på natten
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Du kan alltid automatisera termostatvridandet. Med timpris lönar det sig att bunkra på natten
Jag skrev det inte, men jag har timpris och har automatiserat "bunkringen" med en timer+kontaktor så att VVB endast värmer på natten. Vattnet värms till 65 grader varje natt, och har aldrig tagit slut på dagen. Jag har inte mätt standby-förbrukningen efter tempsänkningen och timer-installationen.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Attitudeswe
Jag bunkrar till olika måltemperatur beroende på om nästa natt ser billig eller dyr ut.

Tar även hänsyn till om det kan vara billig bunkring dagtid (händer på sommaren) samt om det är en veckodag med ovanligt många duschningar (värmer då på lite extra inför).

Bunkring sker på billigaste timmarna (efter koll av priset på nordpool). Brukar iofs vara samma timmar på natten men ändå...

Jag har ingen kontaktor; så blir mitten av VVB kallare än 20 grader så förvärms det under dyra kvällstimmarna upp till 20 grader. Men det sker bara efter 3 duschar/dygn, så inte så frekvent (hoppas jag).

Toppen håller för 3-4 duschar på rad (300liter)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.