J JohanLun skrev:
Jag har bytt blandare i duschen, är det alltid backventiler på dessa? Eller är det ett tillbehör som måste köpas till?
Nej, inte alltid. Blandare med keramisk ventil behöver inte backventiler.
En blandare med två traditionella kranar kan ha silar, inga backventiler.

En blandare med termostat har backventiler beroende på konstruktionen. Det är inget man köper till.
Krankäglan blir enklare som bara stänger efter termostaten blandat vattnet. Det behöver vara så för att det inte ska bli luft vid termostaterna känselkropp. För att inte vatten ska kunna passera mellan VV och KV rören behövs två backventiler. Det man ser i anslutningen är dock en sil.
J JohanLun skrev:
jag frågar igen. löser det att byta backventiler i blandare om det är diskmaskinens ventil som orsakar slagljuden?
Har du en ny blandare borde ju inte backventilerna vara trasiga.

Har du en blandare med keramisk ventil, typ köksblandare, behövs inga backventiler.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
blackarrow blackarrow skrev:
Nej, inte alltid. Blandare med keramisk ventil behöver inte backventiler.
En blandare med två traditionella kranar kan ha silar, inga backventiler.

En blandare med termostat har backventiler beroende på konstruktionen. Det är inget man köper till.
Krankäglan blir enklare som bara stänger efter termostaten blandat vattnet. Det behöver vara så för att det inte ska bli luft vid termostaterna känselkropp. För att inte vatten ska kunna passera mellan VV och KV rören behövs två backventiler. Det man ser i anslutningen är dock en sil.

Har du en ny blandare borde ju inte backventilerna vara trasiga.

Har du en blandare med keramisk ventil, typ köksblandare, behövs inga backventiler.
jag har inte problemet, jag är bara förundrad hur en blandare som är avstängd kan orsaka dessa problem när en tvättmaskin stänger med magnetventilen. Tryckslagen är jag med på map att stänga magnetventilen och de då blir "stopp", men att det ska förstärkas med en blandare, där är jag inte med i teorin...
 
Ja rören är korrekt dragna
 
J JohanLun skrev:
jag har inte problemet, jag är bara förundrad hur en blandare som är avstängd kan orsaka dessa problem när en tvättmaskin stänger med magnetventilen. Tryckslagen är jag med på map att stänga magnetventilen och de då blir "stopp", men att det ska förstärkas med en blandare, där är jag inte med i teorin...
Men att stänga mellan VV och KV är ju backvetilernas uppgift i en termostatblandare.
Ljudet är ju svårt att lokalisera. Men ja, i mitt hus i vardagsrummet tycks ljudet komma från väggen där duschblandaren sitter.
Så jag tror ljudet kommer av att ventilerna slår.

Jag kan även höra ett svagt klonk från tvättmaskinens magnetventil, men det tror jag bara är ljudet som sprider sig i rören med vattnet.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Som sagt grundfrågan här i tråden var om rören var rätt dragna. I branschreglerna "säkert vatten" (finns att ladda ned, är lättlästa) finns egentligen bara ett krav om avstånd mellan kall o varmvatten. Och det gäller vid genomföring i tätslkikt. Kravet infördes i reglerna 2021. Och syftet med kravet är att det skall gå att korrekt applicera tätskikt mellan rören om de kommer ut ur en badrumsvägg.

Att lägga rören så här som vi ser på bilderna är OK i öppen förläggning. Det finns regler som skall hindra uppvärmning av kallvatten från varmvattnet, för att undvika legionella. Det kan vara aktuellt om rören gjuts in elller går i slutna utrymmen som rörschakt (fast då är det mer om att isolera VV röret så det inte värmer upp schaktet).

Jag tror inte att tryckstötarna hörs pga rören som går nära varandra. Det är lite av en egen vetenskap hur man undviker ljud från tryckstötar. Det kan vara så enkelt som att rören inte är ordentligt klamrade någonstans. Oftast löses det med en tryckdämpare som skrivits om i tråden.

Att det inte låter i det andra badrummet kan ex. bero på var det badrummet är anslutet till stammen i förhållande till den ventil i tvätt/disk maskin som orsakar tryckstöten. Trycket sjunker kanske inte där det badrummet är anslutet- Alternativt är det anslutet så långt ifrån "stötgeneratorn" att stöten hinner dämpas innan den når dit.
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T tobbeee skrev:
Intressant att det fortfarande inte är någon av alla som har svarat som faktiskt har svarat på min fråga. Alla ska bara leka duktiga om annat
Jo.
Fotografen Fotografen skrev:
Vad gäller rörarbetet är det inte det snyggaste jag sett men faller inom ramen för vad som kan anses "fackmässigt", välj uttryck själv.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Hade själv liknande problem, jag "löste" det genom att skruva igen inkommande vattenledning lite så trycket blev lite lägre, löste problemet men kanske inte särskilt optimalt... märker ingen större skillnad i tryck när man bara använder en kran men används 2 kranar märker man tryckskillnanden... dock bättre än slagen som blev tidigare vilket var obehagligt och lät nästan som att något skulle gå sönder. Men en tryckventil kanske är det man bör fixa istället.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.