Som sagt, det intressanta vid val av hus att köpa är antalet kWh, inte vad de kostar per stryck. Kostnaden per kWh är densamma oavsett vilket hus du köper.

10 000 kWh låter väl ganska normalt, vi förbrukar 18 000 med bergvärme. Vårt hus är från 30 talet, ca 220 kvm och 100 kvm delvis uppvärmd källare.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 3 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Visa mig ett sånt avtal. Bara fasta kostanden för abonnemanget, elskatt, elcertifikat och överföringsavgiften ligger på ca 1:- inklusive moms. Ska man komma ner till ca 10 000:- för ca 10 000 kWh måste alltså själva elhandeln vara gratis.
Elpris inklusive certifikat och moms får du för runt kronan.

Däremot del som man får betala till elnätsleverantören hade jag glömt.
 
  • Gilla
  • Haha
terjevigen och 2 till
  • Laddar…
P
Som det sägs.. Stirra inte dig blind på kostnaden

10400 kWh/år inkl värme och hushålls el är ok MEN! hur stort är huset och hur många och vilka har bott där. Om det har varit en person som har haft det kallt, kanske eldat i kamin. Eller är det en familj med mängder med långtids duschande tonåringar? Sånt påverkar förbrukningen.

Sen kostnaden är något du måste täckna avtal på.
Elnätsavgiften är dock inget du kan avtala bara elkostnaden.
 
I mitt ena hus betalade jag för 2022 55 700:- för 26 300 kWh, dvs ca 2:12 / kWh inklusive allt (SE3 20 A huvudsäkring)
I andra huset betalade jag 37 100:- för 9 950 kWh, dvs ca 3:73 / kWh (25 A huvudsäkring).

Så ca 30 000:- för 10 000 kWh som frågan handlar om låter ganska rimligt om det inkluderar alla kostnader.
 
  • Gilla
Miljöinspektören och 5 till
  • Laddar…
10 000kwh är ju inte konstigt lågt..

Vi har hus från 1990. Förra året landade vi på 8700kwh. Med original frånluftsvärmepump samt luft luft pump.
Inkl hushållsel..
 
  • Gilla
Kebbis21 och 1 till
  • Laddar…
P PappasHammare skrev:
Som det sägs.. Stirra inte dig blind på kostnaden

10400 kWh/år inkl värme och hushålls el är ok MEN! hur stort är huset och hur många och vilka har bott där. Om det har varit en person som har haft det kallt, kanske eldat i kamin. Eller är det en familj med mängder med långtids duschande tonåringar? Sånt påverkar förbrukningen.

Sen kostnaden är något du måste täckna avtal på.
Elnätsavgiften är dock inget du kan avtala bara elkostnaden.
100+100 kvm. Familj på 4 personer.
 
  • Gilla
bilmekaniker
  • Laddar…
P
K Kebbis21 skrev:
100+100 kvm. Familj på 4 personer.
Är det nuvarnade familj som bor där?
Då är 10000kWh klart ok
 
7 000 kWh, totalt drygt 30 000 kr. med allt, rörligt pris, bergvärme, 17 gr. och förstärkt klädsel, ensamhushåll. TS 10 000kWh och 30 000 kr låter lågt och billigt.
 
  • Gilla
Gorbatjov
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Kostnaden per kWh är densamma oavsett vilket hus du köper.
Är det så nuförtiden? Hus med solfångare eller solceller köper väl lejonparten av sin energi på vinterhalvåret då priserna kan förväntas vara högre om det inte blåser lagom.
 
K Kebbis21 skrev:
Är intresserad av ett hus som är ute till försäljning. Huset har frånluftsvärmepump och har haft ett rörligt elavtal. Kostnad per år enligt säljaren är 31.000kr.
Årlig elförbrukning ligger på 10400 kWH/år.

Är 31.000kr dyrt eller rimligt?
Som många andra sagt, kolla inte på kostnaden utan på förbrukningen. Hur många har bott där innan och hur många är ni? Har det bott en ensam pensionär där så kanske ni skall ta det ggr 2-2,5 om ni är 2 vuxna och 2 barn.

Gör sedan en överslagsberäkning beroende på vilket elområdet det gäller.
Genomsnittspriserna för el kan du hitta här (exkl. moms), och nätavgift+skatt kan du räkna 80öre/kWh.
https://www.energimarknadsbyran.se/.../elpriser-statistik/manadspriser-pa-elborsen/
 
K Kvackatore skrev:
Som många andra sagt, kolla inte på kostnaden utan på förbrukningen. Hur många har bott där innan och hur många är ni? Har det bott en ensam pensionär där så kanske ni skall ta det ggr 2-2,5 om ni är 2 vuxna och 2 barn.

Gör sedan en överslagsberäkning beroende på vilket elområdet det gäller.
Genomsnittspriserna för el kan du hitta här (exkl. moms), och nätavgift+skatt kan du räkna 80öre/kWh.
[länk]
Tack för bra svar!
 
A
Har ett 122 kvadrat enplanhus byggt - 92 med Nibe frånluftsvärmepump och vattenburen värme.
Ca 22 grader inomhustemp.

13000 kwh/år inklusive hushållsel.
Det tycker jag är ok.

Frånluftsvärmepumpen är enda uppvärmningen. 3 personer i hushållet.
 
  • Gilla
Patrik Öster
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
nätavgift+skatt kan du räkna 80öre/kWh.
Den fasta avgiften är ofta högre än själva överföringskostnaden så den drar upp det till över kronan/kWh.

Min senaste räkning Eon SE4:

Elnätsabonnemang månadsavgift, 505 kr 505,00 kr

Elöverföring, 838 kWh à 13,80 öre 115,58 kr
Energiskatt, 838 kWh à 49,00 öre 410,38 kr

Totalt E.ON Energidistribution AB 1 030,96 kr

Varav moms 25% 206,19 kr
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Den fasta avgiften är ofta högre än själva överföringskostnaden så den drar upp det till över kronan/kWh.

Min senaste räkning Eon SE4:

Elnätsabonnemang månadsavgift, 505 kr 505,00 kr

Elöverföring, 838 kWh à 13,80 öre 115,58 kr
Energiskatt, 838 kWh à 49,00 öre 410,38 kr

Totalt E.ON Energidistribution AB 1 030,96 kr

Varav moms 25% 206,19 kr
Oj, ligger på 350 kr/månaden här.
Men du har rätt i att jag glömde den.
 
K Kebbis21 skrev:
Är intresserad av ett hus som är ute till försäljning. Huset har frånluftsvärmepump och har haft ett rörligt elavtal. Kostnad per år enligt säljaren är 31.000kr.
Årlig elförbrukning ligger på 10400 kWH/år.

Är 31.000kr dyrt eller rimligt?
Be att få se elräkningarna så ser du om det stämmer.
Faktorer som påverkar:
- Nybyggt eller gammalt hus? På nybyggda hus låter det rimligt.
- Hur mycket eldar de? Gammalt hus och mycket, ja då låter det rimligt.
- Var ligger huset? Ystad eller kiruna? Ystad, ja då låter det rimligare.
- Hur är isolering och fönster och tak? Nya med bra u-värde vs gamla? Stor skillnad.
- I vilket läge ligger huset? Skyddat i skog eller utsatt för massor av vind vid havet?
- Vilken ålder är de i huset? Två stycken pensionärer med vuxna barn i högskolan? Ja då låter det rimligt.

Men är t.ex. huset gammalt, ligger lite norr ut, är äldre än 15 år, stora fönster, gammal värmepump, och de har en kamin i huset, då är det drömsiffror med 10000kwh. Tänk också på att förra året var lite mildare i temperatur.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.